English
۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت
فناوری اطلاعات
borderborder
border/border/
امام على(سلام الله عليه) :شب بيدارى در طاعت خدا، بهار اوليا و بوستان نيك‏بختان است. (ميزان الحكمة- ج5- ص 427- ح 9131)
: سخن روز
وبومتريكس
وبومتريك (Webometrics) چيست؟
رتبه بندي وبومتريك شاخصي است براي رتبه بندي وب سايتهاي دانشگاه ها و مراكز علمي، آموزشي و تحقيقاتي دنيا كه توسط آزمايشگاه سايبرمتريك (CINDOC) واحدي از انجمن ملي تحقيقات اسپانيا تهيه شده است. وبومتريك 8000 دانشگاه دنيا را بر اساس اطلاعات مبتني بر وب آنها ساليانه دو بار در دي ماه و تير ماه تحليل مي كند.
رتبه بندي وبومتريك متشكل از يك پايگاه داده شامل 15000 دانشگاه و بيش از 5000 موسسه و مركز تحقيقاتي مي باشد. 8000 دانشگاه اول در رتبه بندي وبومتريك مشخص شده و دانشگاه هاي ديگر نيز در رتبه بندي محلي و جزئي تر آمده است.

كشور ايران در رتبه 53 قرار دارد. فقط يك دانشگاه (دانشگاه تهران) در 1000 رتبه اول دنيا قرار دارد.

شاخص هاي وبومتريك (Webometrics)


وبومتريكس اولين بار در سال 2004 انجام شد و بر اساس شاخصي مركب از چندين پارامتر به منظور رنكينگ وب سايت دانشگاه ها تهيه شد. اين پارامتر ها در حال حاضر عبارتند از:

حجم اطلاعات موجود بر روي وب (Size)
قابليت دسترسي (Visibility)
فايلهاي محتوايي (Rich Files)
تعداد مقالات و رتبه علمي در گوگل (Google Scholar)

مشاهده رتبه دانشگاه هاي ايران در وبومتريك

هر يك از پارامترهاي وبومتريكس داراي جزئيات بسياريست و روشهايي براي محاسبه هر يك وجود دارد.
رتبه بندي وبومتريك ميزان فعاليت علمي و آموزشي وب سايتهاي دانشگاه ها و موسسات علمي و آموزشي را بصورت دوره اي نشان مي‌دهد.
شاخص هاي رتبه بندي وبومتريك ميزان توجه موسسات و دانشگاه ها را به نشر اينترنتي نشان مي دهند.


راه هاي افزايش رتبه سايت دانشگاه ها در رتبه بندي وبومتريك (Webometrics)


بديهي است براي افزايش رتبه در وبومتريكس مي بايست شاخص هاي چهار گانه را مورد توجه قرار داد. توليد محتواي روزآمد و كارا در وب سايت بهترين راه حل خواهد بود.
هرچند ظاهرا تمامي معيارهاي رتبه بندي وبومتريك به محتواي موجود در وب سايتها بستگي دارد، ليكن با توجه به اينكه ابزار مورد استفاده رتبه بندي وبومتريك (Webometrics) براي بررسي ميزان، نوع و حجم اطلاعات موجود در وب سايت ها، موتورهاي جستجو (Search Engine) هستند لذا وضعيت وب سايت در موتور هاي جستجو معيار بسيار مهمي مي باشد.
بهبود وضعيت يك وب سايت در موتور جستجو به معني بهتر، كاملتر و سريعتر ديده شدن وب سايت توسط ربات هاي جستجو گر و در نتيجه بالاتر آمدن وب سايت در جستجو ها و در نهايت بازديد بيشتر از وب سايت است. رتبه بندي وبومتريك (Webometrics) يكي از معيارهاي اصلي خود را وضعيت و تعداد صفحات Index شده توسط موتورهاي جستجو قرار داده و لذا اين فاكتور از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. هر يك از موتورهاي جستجو معيارها و فرمولهاي خاص خود را براي ارزيابي وب سايتها دارند كه معمولا فاكتورهاي دقيق و الگوريتم رتبه بندي را بصورت محرمانه نزد خود نگهداري مي كنند و در اختيار سايرين قرار نمي دهند ليكن بسياري از فاكتورهايي كه مورد توجه موتورهاي جستجو هستند شناخته شده اند و مديران وب سايتهاي حرفه اي تلاش مي كنند همه آنها را به بهترين وجه در وب سايت خود اعمال كنند. بر اساس مطالعات انجام شده وب سايت دانشگاههاي معتبر خارجي به ميزان بسيار زيادي به فاكتورهاي مورد توجه موتورهاي جستجو اهميت داده و و وب سايت ها و پرتال هاي خود را بر آن اساس بهينه سازي كرده اند.
بسياري از اين فاكتورهاي بهينه سازي در موتورهاي جستجو (SEO) مربوط به محتوا و چگونگي تعريف اطلاعات در بخشهاي مختلف وب سايت و برخي ديگر نيز بيشتر به ساختار فني وب سايت مربوط است و مي توان ساختار فني را بگونه اي طراحي كرد كه شاخص هاي مورد نظر به خوبي در آنها لحاظ شود.
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
width=8
تعداد بازدیدکنندگان امروز 51 تعداد بازدیدکنندگان دیروز 64 تعداد کل بازدیدکنندگان تا امروز 334962 تعداد کاربران بر خط 0 تعداد کاربران لاگین بر خط 0
Powered by DorsaPortal