مدیریت بحران و پدافند غیرعامل
۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر
مديريت بحران
تعريف بحران:
به حادثه اي كه بطور طبيعي و يا بوسيله بشر بطور ناگهاني و يا بصورت فزاينده به وجود آيد و سختي و مشقتي را به جامعه انساني تحميل نمايد و جهت برطرف كردن آن نياز به اقدامات اساسي و فوق العاده باشد بحران مي گويند.

تعاريف مديريت بحران:
مجموعه اي از فعاليت ها يا فرآيندها براي تشخيص، مطالعه يا پيش بيني بحران و مجموعه اي از اقدامات است كه سازمان را قادر به جلوگيري يا اداره موثر بحران ها مي كند.
تلاش نظام يافته توسط اعضاي سازمان همراه با ذي نفعان خارج از سازمان ، در جهت پيشگيري از بحران ها و يا مديريت اثربخش آنها در زمان وقوع.

دربرگيرنده برنامه ريزي، سازماندهي، رهبري و كنترل دارايي ها و فعاليت ها، قبل، حين و بعد از مواجهه با رويدادهاي غيرمترقبه به منظور كاهش زيان هاي وارده به سازمان و بازيابي كامل سازمان مي باشد.

اهداف مديريت بحران:
بهينه سازي فعاليت هاي مقابله با بحران و به حداقل رساندن خسارات ناشي از آن
دست يابي به راه حلي معقول براي برطرف كردن شرايط غيرعادي است به گونه اي كه منافع اساسي سازمان حفظ گردد.
دست يابي به راه حلي رضايت بخش براي برطرف كردن شرايط غيرعادي به طريقي است كه منافع و ارزشهاي اساسي حفظ وتامين شود.
برداشتن گام هاي صحيح و ارايه مراقبت هاي لازم است تا اطمينان حاصل نماييم كه تاثيرات منفي ناشي از يك مسئله يا بحران، چه بر تصوير سازمان نزد عموم مردم و يا عملكرد آن گذاشته است.

مديريت بحران در بيمارستان
بيمارستان نيز به عنوان يكي از نهادهاي مهم ارائه دهنده خدمات بهداشتي و درماني نقش مهمي را در بازگشت سلامت جسمي و رواني جامعه دارد لذا اعمال مديريت كارآمد در زمان وقوع بحران مي تواند در عملكرد مطلوب و بهينه اين نهاد تأثير بسزايي داشته باشد.
مديريت بحران را مي توان فرآيند پيش بيني و آمادگي قبلي براي رويارويي، مقابله، كنترل و هدايت عوامل و رويدادهايي دانست كه بقا و توسعه سازمان را به مخاطره مي اندازد.

مراحل مديريت بحران عبارتند از :
مرحله پيش بيني و آمادگي
مرحله امدادرساني
مرحله بهبود و بازسازي
مرحله آمادگي كليه اقدامات و عملياتي است كه دولت ها، جوامع و همچنين افراد را قادر به انجام عكس العمل سريع در مواقع بروز بحران مي نمايد و مرحله امدادرساني به مجموعه اقدامات بهداشتي و درماني اطلاق مي شود كه در حين و بعد از وقوع بحران انجام مي پذيرد و بالاخره مرحله بهبودي عملياتي است كه به منظور عادي سازي شرايط و اوضاع يك كشور يا بخشي از آن بعد از وقوع بحران صورت مي گيرد.

مرحله آمادگي شامل :
پيش بيني نوع و زمان وقوع بحران : (با بهره گيري از نتايج تحقيقات در موسسات ژئوفيزيك، محققين و تحليل گران روابط بين الملل)
 
تشكيل كميته بحران : (شامل : ستاد پشتيباني، ستاد اطلاعات مديريت بيمارستان، ستاد امداد و اسكان، ستاد اطفاي حريق، ستاد جستجو)
تعريف بحران، عمليات و اقدامات لازم و چك ليست هاي نظارت : (مستندسازي)
 
آموزش : (آشنايي كاركنان با كد بحران، نحوه تخليه بيماران، آشنايي با وظايف محوله و وسايل اطفاي حريق، آشنايي با نقشه بيمارستان و راههاي خروج اضطراري)

طراحي سيستم هاي دقيق اطلاعات بيمارستان ( HIS ) : (اطلاعات به منزله يكي از منابع سازمان مي باشد و برنامه ريزي و تصميم گيري صحيح را ميسر مي سازد).
طراحي سيستم هاي هشدار دهنده
تهيه تجهيزات اطفاي حريق
تدوين دستورالعملهاي ايمني
پيش بيني برق اضطراري
استاندارد كردن ظروف محتوي حلال ها و مواد قابل اشتعال
استاندارد كردن لوله كشي و دستگاههاي تهويه هوا
فراهم نمودن امكانات مربوط به ذخيره سازي آب، غذا و داروهاي اساسي
تهيه نقشه جغرافيايي منطقه
تهيه وسايل و تعيين فضاهايي براي ايجاد پناهگاه
پيش بيني امكانات هوايي و زميني براي امداد مصدومين
اخذ بيمه حوادث براي بيمارستان
تقويت بخش اورژانس از نقطه نظر ميزان منابع تجهيزاتي و نيروي انساني در 3 سطح اورژانس با هدف كاهش مرگ و مير، كاهش ميزان معلوليت و تأمين سلامت جسم و روان مصدومين
انجام مانورهاي دوره اي

مرحله امدادرساني :
در مرحله امدادرساني خدمات بهداشتي و درماني ارائه مي گردد خدمات بهداشتي در 2 مرحله انجام مي پذيرد :
ارائه خدمات بهداشتي در زمان وقوع بحران شامل : انتقال افراد نجات يافته به محل هاي امن ـ انتقال مجروحان به محل نگهداري مجروحان ـ نجات افراد و خروج اجساد از محل حادثه
ارائه خدمات بهداشتي در اردوگاه ها و چادرها پس از وقوع بحران: جلوگيري از سوء تغذيه و آسيب هاي رواني، پيشگيري از شيوع بيماري هاي عفوني، پايش و كنترل بيماري ها و تأمين آب آشاميدني سالم و بهسازي محيط.

خدمات درماني در مرحله امداد رساني شامل :
ارائه كمك هاي اوليه و خدمات اورژانسي به مصدومين در زمان وقوع بحران
ارائه خدمات درماني تكميلي در سطوح 3 گانه اورژانس پس از وقوع بحران

مرحله بهبود و بازسازي :
اين مرحله پس از وقوع بحران صورت مي گيرد و شامل : بازسازي بخش هاي تخريب شده بيمارستان، خريد تجهيزات مورد نياز و .... مي باشد.
بدين ترتيب نقش مديريت در برنامه ريزي، سازماندهي، هماهنگي، رهبري و كنترل فعاليت ها در زمان وقوع بحران بسيار حائز اهميت است. اهم اين وظايف شامل : حضور در بيمارستان پس از اعلام كد بحران، ارتباط با ساير بيمارستان ها براي ارائه خدمات درماني به مصدومين، نظارت بر احداث سرپناه، كنترل بر تأمين غذا، دارو و ....، نظارت بر اجراي دستورالعمل ها، كنترل راه ها و خروج اضطراري، نظارت بر انتقال وسايل و تجهيزات، نظارت بر تيم پزشكي و نحوه تخليه بيماران در بيمارستان مي باشد. اميد است با ارتقاي سطح دانش و نگرش مديران نسبت به نحوه برخورد با حوادث مترقبه و غيرمترقبه، در جهت افزايش بهره وري و بهبود كيفيت فعاليت هاي بيمارستان، بيش از پيش گام برداشته شود.
 
 
 
تاریخ به روز رسانی: 1397/01/20
تعداد بازدید: 75
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
آدرس : شهركرد، بلوار كاشاني، ستاد دانشگاه، ساختمان شماره 1
كدپستي :8815713471           تلفن :-038
                   دور نگار :-038
                       
تاریخ بروز رسانی 1397/07/24
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
Powered by DorsaPortal