بيمه مسافرتيتابهحال به تهديدات سفرهاي خارجي فكر كردهايد؟ بيماريهاي ناشي از تغيير آبوهوا، دريازدگي، مسموميت ناشي از غذاهاي خارجي، سرماخوردگي شديد در مناطق سردسير و... اينها تازه فقط تهديدات مربوط به سلامت مسافر است. احتمال گم شدن مدارك شناسايي، گم شدن يا تأخير بار، بروز مشكل حقوقي در صورت عدم رعايت قوانين و... از جمله مسائلي هستند كه ممكن است گريبانگير شما شوند. بروز اين مشكلات در سفرهاي خارجي با توجه به ناآشنا بودن مسافر به محيط و شايد زبان آنجا ميتواند خيلي نگرانكننده باشد. بيمه مسافرتي ميتواند راه حل خوبي براي مقابله با اين تهديدها باشد.
بيمه مسافرتي چيست؟بيمه مسافرتي از بيمهگزاران در برابر حوادث احتمالي سفر محافظت ميكند. اين بيمه براي اخذ ويزا از بعضي سفارتخانهها الزامي است و براي ساير سفارتخانهها نيز توصيه ميشود. با توجه به اختلاف نرخ ارز در كشور ما و اكثر كشورهاي خارجي، هزينههاي درمان در اين كشورها بسيار گران است. اگر بيمهگزار در صورت بروز حادثه بخواهد هزينه را آزاد پرداخت كند، ممكن است يك سرماخوردگي ساده هزينههاي سنگيني را براي وي رقم بزند. مشكل بزرگتر ميتواند اين باشد كه بيمهگزار هزينه درمان خود را همراه نداشته باشد!!! تصور كنيد چمدان شما كه حاوي وسايل ضروري سفر است مفقود شود. مخصوصاً اگر بدون آن وسايل، ادامه سفر دشوار باشد. اگر بيمه مسافرتي داشته باشيد، ميتوانيد هزينه خسارت مفقود شدن بار خود را از بيمه بگيريد. بنابراين رسيدن به اين نتيجه چندان دور از ذهن نيست كه بيمه مسافرتي مزاياي زيادي براي بيمهگزاران ايجاد ميكند و تهيه كردن آن براي سفرهاي خارج از كشور امري حياتي است.
كمك رسان در بيمه مسافرتي شركتهاي كمكرسان و نحوه دريافت خسارتشركتهاي ايراني بيمه، خارج از ايران شعبه ندارند و نميتوانند خدمات ارائه دهند؛ به همين منظور با شركتهايي به نام كمكرسان قرارداد دارند. درواقع اين شركتهاي كمكرسان هستند كه به بيمهگزاران بيمه مسافرتي خدمات ارائه ميدهند.
پيگيري خسارت در بيمه مسافرتي نحوه پيگيري خسارت در محل حادثهنحوه پيگيري خسارت معمولاً بدين صورت است كه موقع بروز حادثه، بيمهگزار بايد با شمارهاي كه روي بيمهنامه مسافرتي خود درج شده است، تماس بگيرد؛ نام، شماره بيمهنامه و مدت اعتبار آن را بگويد و حادثه اتفاق افتاده را شرح دهد. طبق حادثهاي كه رخ داده شركت كمكرسان اقدامات لازم را انجام ميدهد. بعضي از شركتهاي كمكرسان اين خدمات را ندارند و بيمهگزار بايد شخصاً خسارت خود را پيگيري و پرداخت هزينه كند؛ سپس با ارائه صورتحسابهاي پرداختشده در سفر، هزينه خسارتهاي تحت پوشش بيمه مسافرتي را از كشور محل اقامت خود دريافت كند.
پرداخت خسارت در بيمه مسافرتي نحوه پرداخت خسارتنحوه پرداخت هزينه شركتهاي كمكرسان در سفر دو نوع است؛ در يك حالت اين شركتها با ارگاني كه بيمهگزار براي رفع خسارت با آن سروكار دارد (مثل بيمارستان و...) ارتباط برقرار ميكنند و هزينه خسارت را مستقيم با آنجا حساب ميكنند. براي مثال اگر بيمهگزاري در سفر دچار آسيب جسمي شود و او را به بيمارستان منتقل كنند، شركت كمكرسان هزينه درمان او را مستقيم با بيمارستان حساب ميكند.
*در حالتي ديگر شركت كمكرسان هزينه خسارت واردشده را در صورت امكان به حساب بيمهگزار واريز ميكند. براي مثال اگر هواپيماي بيمهگزاري 12 ساعت تأخير داشته باشد، بسته به اينكه تحت پوشش كدام شركت بيمه باشد، بين 90 تا 100 يورو خسارت بايد دريافت كند. در اين حالت شركت كمكرسان اين هزينه را در صورت امكان به حساب بيمهگزار واريز ميكند.
*درصورتيكه بيمهگزار به دلايلي نتواند يا نخواهد هزينه خسارت خود را از شركت كمكرسان در سفر دريافت كند، ميتواند اين هزينه را خود پرداخت كرده و با ارائه مدارك لازم، هزينه را در كشور محل اقامت خود دريافت كند.
اين مدارك شامل بيمهنامه و صورتحسابهاي پرداختشده مورد تأييد ارگان (هاي) ذيربط است.يكي از عوامل قابل توجه درباره شركتهاي كمكرسان اپراتور فارسيزبان است. تصور كنيد در سفر دچار حادثهاي شديد و ميخواهيد از خدمات بيمه مسافرتي خود استفاده كنيد. بايد با شمارهاي كه روي بيمهنامه خود درج شده تماس بگيريد و اتفاق رخ داده را شرح دهيد. حال اگر قادر نباشيد به خوبي واقعه رخ داده را به انگليسي براي اپراتور شركت كمكرسان توضيح دهيد و شركت كمكرسان هم اپراتور فارسيزبان نداشته باشد، قطعاً دچار مشكل خواهيد شد و نميتوانيد از شركت كمكرسان خدماتي دريافت كنيد.
شركت Mideast داراي اپراتور فارسيزبان و شركت Allianz فاقد آن است.
پوششهاي بيمه مسافرتي پوششهاي بيمه مسافرتيخساراتي كه در صورت وقوع، بيمه مسافرتي از بيمه گذار حمايت ميكند، پوشش نام دارد. اين پوششها توصيف ميكند كه در صورت وقوع چه حوادثي، شركتهاي بيمه چه خدماتي به بيمهگزاران ارائه ميدهند. بسته به اينكه بيمه مسافرتي را از كدام شركت بيمه تهيه و از كدام طرح آن استفاده كنيد، پوششها ممكن است متفاوت باشند. موارد زير تمام پوششهايي است كه يك شركت بيمه ميتواند ارائه دهد:
د
رمان در بيمه مسافرتيهزينههاي پزشكي و بستري شدن هنگام بروز حادثهبا داشتن بيمه مسافرتي ميتوان از بابت هزينههاي ناشي از بيماري يا حادثهي خاصي كه در سفر رخ ميدهد، آسودهخاطر بود. شركت كمكرسان تا سقف تعهدات (كه در بيمهنامه قيدشده) هزينههاي مربوط به درمان، بستري شدن، معاينه، جراحي و... را متقبل ميشود. اين پوشش غالباً داراي فرانشيز است. طبق آمار سايت رسمي شركتهاي بيمه سامان، پارسيان و پاسارگاد، فرانشيز اين پوشش در اين شركتها 25 يورو است. در موارد صدمات جسمي حاد يا بستري شدن بيش از 24 ساعت، اين پوشش فاقد فرانشيز است. براي مثال اگر شخصي در سفر دچار صدمهاي جسمي شود كه 150 يورو هزينه داشته باشد، درصورتيكه جزو موارد استثنا نباشد، 125 يورو از هزينه به عهده شركت بيمه و 25 يورو به عهده بيمهگزار است.
انتقال بيمه گذار در بيمه مسافرتي انتقال يا بازگرداندن بيمهگزار به كشورش در صورت بروز حادثهدر صورت وقوع بيماري يا حادثه براي بيمهگزار، شركت كمكرسان موظف است اقدامات لازم را براي انتقال بيمار به يك بيمارستان يا مركز درماني و يا بازگرداندن او به كشورش انجام دهد. با توجه به وضعيت بيمهگزار آسيبديده، شركت كمكرسان در مورد بازگرداندن وي به كشورش يا مداواي او در محل تصميمگيري ميكنند. اگر آسيب ضروري باشد يا بنا به تشخيص تيم پزشكي نيازي به بازگرداندن بيمهگزار نباشد، نسبت به انتقال بيمهگزار به يك مركز درماني مجهز و درمانش اقدامات لازم را انجام ميدهند.
همچنين براي انتقال بيمهگزار شركت كمكرسان موظف است با برقراري تماس تلفني با پزشك معالج بيمار، از مناسبترين روش براي انتقالش استفاده كند.
دندان پزشكي در بيمه مسافرتي هزينههاي ضروري دندانپزشكيبيمه مسافرتي هزينههاي درمان مشكل دندان را تا سقف مقرر (كه در بيمهنامه ذكر شده) پرداخت ميكند. اين هزينهها اغلب شامل معالجه دنداندرد، درمان عفونت و كشيدن دندان است. طبق اعلام بيمه سامان، پارسيان و پاسارگاد از سايت رسمي، فرانشيز اين پوشش 25 يورو است. مثلاً اگر بيمهگزار دچار عفونت دندان شود و مبلغ 100 يورو بابت درمان آن بپردازد، 25 يورو از هزينه را بيمهگزار و 75 يورو از آن را شركت كمكرسان تقبل ميكند.
بازگشت اعضا خانواده در بيمه مسافرتي بازگشت اعضاي درجه 1 خانواده به همراه بيمهگزاراگر شخص بيمهگزار فوت كند يا دچار بيماري شود كه به بيش از 10 روز بستري شدن نياز داشته باشد، شركت كمكرسان هزينه بازگشت يكي از همراهان درجه اول بيمهگزار را پرداخت ميكند؛ به شرطي كه فرد همراه، قادر به بازگشت با وسيله نقليه خود يا وسيله از قبل تعيينشده نباشد.
بازگشت جسد بيمه گذار در بيمه مسافرتي بازگرداندن جسد بيمهگزار به ايران در صورت فوتدر صورت فوت بيمهگزار در سفر، شركت كمكرسان اقدامات لازم را براي انتقال جسد وي به كشور محل اقامت انجام ميدهد و هزينههاي موردنياز را تقبل ميكند. بيمه مسافرتي در برابر هزينه خاكسپاري يا مراسم ترحيم، هزينهاي پرداخت نميكند.
انتقال اعضاي خانواده بيمه گذار در بيمه مسافرتي انتقال اضطراري يكي از اعضاي درجه يك خانواده بيمهگزاراگر بيمهگزار دچار بيماري شود كه بيش از 10 روز نياز به بستري شدن داشته باشد، شركت بيمه هزينهي رفتوآمد و اقامت يكي از اعضاي درجه يك خانواده فرد را به محلي كه بستري شده است، تقبل ميكند. هزينه و مدت زمان اقامت فرد همراه در شركتهاي مختلف بيمه داراي سقف متفاوتي است.
بازگشت اعضاي بيمه گذار در بيمه مسافرتي هزينه بازگشت بيمهگزار به كشورش به علت فوت اقواماگر يكي از اقوام بيمهگزار(تا درجه 2) حين سفر وي فوت كند و فرد بيمهگزار قادر نباشد با وسيله نقليه خود يا وسيلهاي كه از قبل براي بازگشت رزرو كرده است، بازگردد؛ شركت بيمه هزينه بازگشت بيمهگزار را پرداخت ميكند. براي اين پوشش طبق گفته شركت بيمههاي سامان، پارسيان و پاسارگاد، ارائه مدركي براي اثبات فوت خويشاوند بيمهگزار (گواهي فوت و...) الزامي است.
دارو در بيمه مسافرتي هزينههاي مربوط به تحويل دارودرصورتيكه داروهاي ضروري بيمهگزار مفقود شود، حتي اگر اين داروها قبل از سفر توسط پزشك تجويز شده باشد، شركت بيمه هزينه ارسال دارو را براي بيمهگزار بهطور كامل پرداخت ميكند.
مسائل حقوقي در بيمه مسافرتي پيگيري و پرداخت هزينه مسائل حقوقي در حالتي كه بيمهگزار از نظر حقوقي دچار مشكلي شود، شركتهاي كمكرسان طبق شرايط بيمهنامه اقداماتي انجام ميدهند.
طبق صحبت تلفني با كارشناس بيمه سامان، اگر شخصي تحت پوشش بيمه مسافرتي سامان باشد، درصورتيكه در كشوري ديگر به خاطر رعايت نكردن قوانين شهري يا خسارت واردكردن به فرد ديگري بهعنوان يك شهروند عادي تحت تعقيب قانون قرار گيرد، شركت كمكرسان دفاع قانوني لازم را انجام ميدهد. اين شركت هزينههاي دفاع قانوني از بيمهگزار را (بهجز مواردي كه رعايت نكردن قانون يا خسارت وارد كردن توسط وسيله نقليهاي باشد كه مالك آن بيمهگزار باشد) تا سقف 1500 يورو پرداخت ميكند.
مدارك شناسايي در بيمه مسافرتي مفقود شدن يا به سرقت رفتن مدارك شناساييدرصورتيكه مدارك شناسايي بيمهگزار (پاسپورت، شناسنامه، گواهينامه و...) مفقود شود يا به سرقت رود، شركتهاي كمكرسان هزينههاي مربوط به صدور المثني براي بيمهگزار را تا سقف مشخصي پرداخت ميكنند.
حواله پول در بيمه مسافرتي حواله وجه نقد
درصورتيكه وجه نقد بيمهگزار مفقود شود يا به سرقت برود، با ارائه مداركي براي اثبات اين موضوع (تأييديه، رسيد، شكايتنامه و...) ميتواند تا سقف مشخصي از شركت كمكرسان وجه نقد دريافت كند؛ به شرطي كه بيمهگزار قبل از سفر در كشور محل اقامت، مبلغ موردنياز را در قالب چك، حواله يا وجه نقد نزد دفتر رسمي بيمه بسپارد.
تاخير در حركت در بيمه مسافرتي هزينههاي ناشي از تأخير در حركتدرصورتيكه وسيله نقليه بيمهگزار بيش از حد مشخصي تأخير داشته باشد، بيمهگزار ميتواند هزينههاي ضروري اضافي ايجادشده (حملونقل، اقامت، غذا و...) را تا سقف مشخصي به شرط ارائه صورتحساب، دريافت كند. سقف هزينهها بستگي به ميزان تأخير وسيله نقليه دارد.
تأخير به دليل اعتصاب كارگران فرودگاه، شركتهاي خدماتي يا شركتهاي هواپيمايي شامل اين پوشش نميشود.
پروازهاي چارتر يا در كل تمام بليتهاي لحظه آخري از اين پوشش مستثني هستند.
براي اخذ خسارت بايد علت و زمان تأخير بهصورت كتبي موجود و مورد تأييد شركت حملونقل مربوطه يا نمايندگانش قرارگرفته باشد.
هزينههاي مربوط به اين خسارت، از زماني كه بيمهشده جا رزرو كرده باشد، محاسبه ميشود.
اطلاعات در بيمه مسافرتي در اختيار قرار دادن اطلاعات درماني توسط شركت كمكرسان در مواقع اضطراريدرصورتيكه بيمهگزار در سفر دچار حادثهاي شود، شركت كمكرسان موظف است اطلاعاتي از قبيل نام پزشك، دندانپزشك، نزديكترين بيمارستان محل حادثه و... را به استثنا مراكز تشخيص پزشكي در اختيار بيمهگزار قرار دهد.اين مورد بيشتر جنبه اطلاعرساني دارد. اكثر شركتهاي كمكرسان اقدامات لازم را در جهت رفع نياز بيمهگزار طبق شرايط بيمهنامه انجام ميدهند و نيازي به كسب اطلاعات نيست.
فقدان بار در بيمه مسافرتيپرداخت هزينه در صورت فقدان بار
اگر بار بيمهگزار در مقصد تحويل داده نشود (بهجز مقصد "ايران") شركت بيمه تا سقف مشخصي خسارت فقدان بار را به بيمهگزار پرداخت ميكند؛ به شرطي كه تا 21 روز بار بيمهگزار پيدا نشود و مفقودي اعلام شود. بهمنظور گرفتن خسارت بار، بيمهگزار بايد گزارشي مكتوب از شركت هواپيمايي يا فرودگاه به شركت بيمه ارائه دهد.
بيمه مسافرتي سامان و بيمه مسافرتي ايران در اين حالت به ازاي هر كيلو بار، 20 يورو و تا سقف 800 يورو خسارت پرداخت ميكند.
بيمه مسافرتي پارسيان و بيمه مسافرتي پاسارگاد، تا سقف 200 يورو هزينه خسارت را پرداخت ميكنند.
ارسال بار در بيمه مسافرتي يافتن و ارسال بار
در صورت فقدان بار، شركت كمكرسان بايد بيمهگزار را در زمينه اعلام مفقودي يا شكايت بابت سرقت راهنمايي كند. اگر بار بيمهگزار پيدا شود، حمل بار به محل اقامت بيمهگزار يا كشور وي به عهده شركت كمكرسان است.
در صورت پيدا شدن بار بيمهگزار بايد هزينهاي را كه شركت كمكرسان بابت خسارت فقدان بار تقبل كرده است، بازگردانده شود.
تاخير چمدان در بيمه مسافرتيتأخير در رسيدن چمدانها
چنانچه بار همراه بيمهشده تا مدت مشخصي به وي تحويل داده نشود، شركت بيمه هزينههايي را كه بيمهشده متحمل ميشود، تا سقف مشخصي كه در بيمهنامه ذكرشده پرداخت ميكند. اين هزينهها شامل لباس و لوازم بهداشتي و يا مدت مشخصي كه در بيمهنامه ذكرشده (هركدام كه زودتر واقع شود) است.
در بيمه مسافرتي سامان اگر بار بيمهگزار تا 12 ساعت تحويل داده نشود (به استثنا كشور محل اقامت "ايران")، شركت كمكرسان تا سقف 250 يورو هزينههاي خريد لباسهاي ضروري و لوازم بهداشتي يا ظرف 48 ساعت را (هركدام زودتر واقع شود) پرداخت ميكند.
وجه ضمانت در بيمه مسافرتي ارائه وجه ضمانتدر صورت نياز، بيمهگزار ميتواند تا سقف مشخصي مبلغي را در ايران نزد شركت بيمه مسافرتي خود بهصورت چك، نقد يا حواله قرار دهد و شركت معادل همان مبلغ را براي بيمهگزار در مقصد حواله ميكند.
اين خدمت بيمه مسافرتي مشابه خدمتي است كه صرافيها ارائه ميدهند.
بازگرداندن كودك در بيمه مسافرتيبازگرداندن كودكان به ايران در صورت فوت يا بستري سرپرست
اگر فرد بيمهگزار به علت بيماري، فوت و... قادر به مراقبت از فرزند خود نباشد، شركت بيمه با نظارت يك فرد بزرگسال هزينه بازگشت فرزند به كشورش را پرداخت خواهد كرد. سن قابل قبول براي فرزند بستگي به شرايط بيمهنامه دارد.
استثنا پوشش بيمه مسافرتياستثناهاي پوشش بيمه مسافرتي
پوششهاي بيمه مسافرتي غالباً داراي موارد استثنايي هم هستند. اين موارد استثنا با اينكه به بيمهگزار خسارت وارد ميكند ولي شامل بيمه مسافرتي نميشود. استثناهاي بيمه مسافرتي براي شركتهاي بيمه مختلف، اختلافات جزئي دارد. موارد زير تمام استثناهايي است كه يك بيمه مسافرتي ميتواند داشته باشد:
مواردي كه بيمهگزار قصد سواستفاده از شركت بيمه را داشته باشد.
خسارات ناشي از تروريسم، جنگ، آشوب، مشاركت بيمهگزار در اقدامات جنايي يا اقدامات نيروهاي مسلح هنگام صلح.
خسارات ناشي از بيتوجهي يا بياحتياطي جدي بيمهگزار يا اعمال تقلب آميز وي
خسارات ناشي از بيمهگزار تحت درمان بيماري رواني يا داراي اختلال مشاعر و يا درمان اين نوع بيماريها
صدمات ناشي از بلاياي طبيعي مثل سيل، زلزله و...
خسارات ناشي از مواد راديواكتيو و فعلوانفعالات هستهاي
خسارات ناشي از شركت بيمهگزار در شرطبندي يا دعوا (مگر اينكه بيمهگزار قصد دفاع از خود را داشته باشد)
هزينههاي درماني براي بيماريهايي كه بيمهگزار قبل از سفر يا قبل از اعتبار بيمهنامه دچار آنها بوده است
صدمات ناشي از شركت كردن يا تمرين بيمهگزار در رقابتها و مسابقات ورزشي زير نظر هر فدراسيون يا سازمان مشابه
خسارات ناشي از شركت كردن بيمهگزار در ورزشها و اقداماتي كه در عرف خطرناك تلقي ميشوند مثل مشتزني، سقوط آزاد، موتورسواري و...
خسارات براي افراد مقيم دائم و دانشجويان خارج از كشور
صدمات ناشي از استفاده از وسايل نقليه غيرمتعارف (هليكوپتر و...)
صدمات ناشي از ريسكهاي شغلي
خساراتي كه بدون اطلاع به شركت كمكرسان توسط بيمهگزار پيگيري شود (به استثنا موارد خاص)
صدمات يا مرگ ناشي از خودكشي
صدمات ناشي از مصرف الكل، مواد مخدر و داروهايي كه بدون نسخه پزشك تجويز شده باشد يا قبل از سفر بيمهگزار مصرف كرده باشد. بعضي شركتهاي بيمه حتي عوارض ناشي از داروهايي را كه پزشك تجويز كرده باشد، تحت پوشش قرار نميدهند.
هزينههاي مربوط به درمانهاي توانبخشي، فيزيوتراپي، آفتاب درماني، درمان بهمنظور زيبايي و معالجه از طريق چشمههاي آب معدني
هزينههاي بيمهگزار براي تهيه لوازمي مثل عينك، وسايل كمك ارتوپدي، ارتودنسي، پروتز و...
خسارات ناشي از باري كه بهخوبي بسته نشده باشد يا شامل مواد فاسدشدني باشد
موارد ناشي از بارداري، زايمان، سقط جنين و پيشگيري از بارداري
مواردي كه قبل از شروع اعتبار بيمهنامه اتفاق بيفتد
مواردي كه ناشي از كوتاهي نيروهاي حوادث غيرمترقبه (اورژانس، آتشنشاني و...) باشد
هزينههاي ناشي از درمان بيماريهاي صعبالعلاج و يا بيماريهاي مزمن، واگيردار و ادامهدار
هزينههاي مربوط به خسارات پس از تشخيص بيماري صعبالعلاج (شيميدرماني و...)
درصورتيكه بيمهگزار برخلاف توصيه پزشك به سفر برود.
خسارتهاي ناشي از تأخير در پروازهاي چارتري و غيرعادي
تأخير به دليل جنگ، اعتصاب و... كه بيمهگزار قبل از شروع سفر به آنها آگاه بوده است.
تحريم قطعي يا موقت پرواز توسط مقامات ارشد فرودگاه و سازمانهاي مشابه درصورتيكه بيمهگزار قبل از شروع سفر به آنها آگاه باشد.
عوارض ناشي از معالجات انجامشده در كشور محل اقامت
هزينههاي ناشي از اقدامات پيشگيرانه و واكسيناسيون
درمان خساراتي كه طبق نظر پزشك ضرورتي براي درمان ندارد
خسارت بيماريهاي شايع در دنيا
شرايط بيمه مسافرتيشرايط بيمه مسافرتي
شركتهاي بيمه مختلفي خدمات بيمه مسافرتي را ارائه ميدهند. بسته به شركت بيمهاي كه انتخاب ميكنيد، اين شرايط ممكن است متفاوت باشد.
بهترين بيمه مسافرتي خارج از كشور ميتواند براي هر فرد با توجه به شرايط سفر و وضعيت وي متفاوت باشد. به همين خاطر هركس با بالا بردن اطلاعات خود در مورد انواع بيمه مسافرتي ميتواند بهترين بيمه مسافرتي خارج از كشور را براي خود برگزيند.
پس بهتر است در مورد عوامل تعيينكننده بيمه مسافرتي بيشتر بدانيم. اين عوامل عبارتند از:
زمان بيمه مسافرت مدت زمان سفر
بسته به مدت زماني كه قصد سفر داريد و ميخواهيد تحت پوشش بيمه مسافرتي باشيد، نوع بيمه مسافرتي شما فرق دارد. انواع مدت زماني كه معمولاً شركتها بيمهنامه مسافرتي صادر ميكنند، بهصورت زير است:
7 - 1 روز
15 - 8 روز
23 - 16 روز
31 - 24 روز
45 - 32 روز
62 - 46 روز
92 - 63 روز
ششماهه
يكساله
البته بعضي از شركتهاي بيمه، بيمه مسافرتي ششماهه و يكساله صادر نميكنند.اگر ازجمله كساني هستيد كه در طول سال زياد سفر خارجي ميرويد، براي شما بهصرفهتر است بيمه مسافرتي ششماهه يا يكساله تهيه كنيد. در غير اين صورت فقط براي مدت سفر خود كافي است بيمه تهيه كنيد.
سن بيمه گذار در بيمه مسافرتيسن بيمهگزارشركتهاي بيمه براي بيمه مسافرتي يك دستهبندي سن دارند و بسته به اينكه بيمهگزار در كداميك از اين دستهها قرار بگيرد، نوع بيمه مسافرتي و نرخ آن متفاوت است. اين دستهبندي به شرح زير است:
تا 12 سال
13 تا 65 سال
66 تا 70 سال
71 تا 75 سال
76 تا 80 سال
81 تا 85 سال (يا بالاي 81 سال)
مورد آخر در شركتهاي بيمه مختلف متفاوت است. بعضي شركتها به افراد بالاي 85 سال خدمات بيمه مسافرتي ارائه نميدهند.
سقف تعهدات بيمه مسافرتي سقف تعهدات
سقف تعهد حداكثر تعهد مالي است كه شركت بيمه به بيمهگزار دارد. براي مثال اگر سقف تعهد هزينههاي درماني يك طرح 30 هزار يورو باشد يعني طبق شرايط بيمه نامه مسافرتي، بيمه تا سقف 30 هزار يورو هزينههاي درمان بيمهگزار را ميپردازد.
سقف تعهد پوششهاي مختلف در يك طرح متفاوت است. طرحهاي مختلف بيمه مسافرتي را با سقف تعهد هزينههاي درمان آن ميشناسند. براي مثال طرح 50 هزار يورويي يعني سقف تعهدات هزينههاي درماني اين طرح، 50 هزار يورو است.
هرچه سقف تعهد يك طرح بالاتر باشد، اين طرح هزينههاي بيشتري را در برابر پوششها شامل ميشود و بهتبع آن حق بيمه بالاتري دارد. در بعضي موارد طرحهاي داراي سقف تعهد بالاتر، پوششهاي بيشتري هم شامل ميشود.سقف تعهدات معمولاً از 10 هزار تا 50 هزار يورو است.
مناطق تحت پوشش بيمه مسافرتيمناطق تحت پوشش بيمه مسافرتي
شركتهاي بيمه كشورهايي كه در سراسر جهان پوشش ميدهند را به دستههاي مختلفي تقسيم كردهاند و هركدام از اين كشورها را در يك دسته قرار دادهاند.
طرحهاي بيمه مسافرتي طرحهاي بيمه مسافرتي
طرحهاي بيمه مسافرتي همان چيزي است كه درنهايت بايد توسط بيمهگزار انتخاب و خريداري شود. اين طرحها مناطقي كه از بيمهگزار حمايت ميشود و سقف تعهدات آنها را بيان ميكند.
طرحهاي خاص بيمه مسافرتي طرحهاي خاص بيمه مسافرتي
بعضي شركتهاي بيمه براي بيمه مسافرتي داراي طرحهاي خاصي نيز هستند. براي مثال بيمه مسافرتي سامان، طرح اقتصادي و زيارتي دارد.
در طرح اقتصادي سقف تعهد پوششها پايينتر از طرحهاي عادي است و بعضي از اين طرحها شايد پوششهاي كمتري را شامل شود. در عوض حق بيمه اين طرح بسيار پايينتر از طرحهاي عادي است.
در طرح زيارتي كه بيمه مسافرتي سامان براي عراق، سوريه و عربستان در نظر گرفته است، يكي از موارد استثنا در پوششها حذف شده و جزو پوششها قرارگرفته است. در اين طرح اگر بيمهگزاري طي اقدامات تروريستي و جنگ دچار خسارت شود، بيمه مسافرتي شامل وي ميشود. درصورتيكه در طرحهاي عادي اين موضوع برقرار نيست و اگر بيمهگزار بر اثر جنگ يا اقدامات تروريستي دچار صدمه شود، بيمه مسافرتي شامل او نميشود.
مدت پوشش بيمه مسافرتي مدت پوشش بيمه مسافرتي
پوشش بيمه مسافرتي از زماني كه مهر خروج بر پاسپورت بيمهگزار بخورد، شروع ميشود. از زماني كه بيمهگزار بيمه مسافرتي خود را خريداري ميكند، مدت مشخصي فرصت دارد تا از كشور خارج شود. اين مدت براي بعضي شركتهاي بيمه شش ماه و براي بعضي ديگر تا يك سال است.
پوششهاي بيمه مسافرتي براي سفرهاي كمتر از 92 روز متوالي صادق است؛ حتي در طرحهاي ششماهه و يكساله اين موضوع برقرار است.
حق بيمه مسافرتيحق بيمه مسافرتي
نرخ بيمه مسافرتي خارج از كشور به عوامل متعددي بستگي دارد كه بهصورت كامل به بررسي آن پرداختيم. بسته به سن بيمهگزار، مدت زمان سفر، نوع طرح انتخابي، مناطق تحت پوشش در طرح و سقف تعهد خسارات نرخ بيمه مسافرتي خارج از كشور متفاوت است.
تخفيف هاي بيمه مسافرتيتخفيفهاي گروهي خريد بيمه مسافرتيشركتهاي بيمه براي افرادي كه بهصورت گروهي بيمه مسافرتي تهيه ميكنند، تخفيفهايي در نظر ميگيرند. تورهاي مسافرتي نيز از همين گزينه استفاده ميكنند و براي مسافرين خود بيمه مسافرتي تهيه ميكنند.
شركتهاي بيمه مسافرتي شركت هاي بيمهشركتهاي بيمه مختلفي خدمات بيمه مسافرتي را ارائه ميدهند. خدماتي كه اين شركتها ارائه ميدهند، تفاوتهايي با يكديگر دارد. حق بيمه اين بيمهنامههاي مسافرتي با يكديگر متفاوت است. بين اين شركتهاي بيمه، ارزانترين يا گرانترين آنها الزاماً بهترين نيست و براي انتخاب بهترين بيمه مسافرتي خارج از كشور علاوه بر عواملي كه در بالا به آنها اشاره شد، بايد به يك عامل ديگر توجه كرد. اين عامل "كيفيت ارائه خدمات حين بروز حادثه" است. متأسفانه قبل از استفاده و قرار گرفتن در موقعيت حادثه، نميتوان از كيفيت اين عامل باخبر شد.براي پي بردن به اين عامل، بايد از ارگاني كمك گرفت كه اطلاعات بيمه مركزي را تحليل ميكند و كارشناسان آن كيفيت خدمات شركتهاي بيمه را بررسي ميكنند. اين كار از طريق يك سامانه آنلاين انجامشده است!
استعلام قيمت حق بيمه مسافرتي استعلام قيمت حق بيمه مسافرتي
براي استعلام نرخ بيمه مسافرتي خارج از كشور چند راه پيش رو داريد:
ميتوان به سايت شركتهاي بيمه مراجعه كرد. بعضي شركتها نرخ بيمه مسافرتي طرحهاي مختلف را روي سايت خود قرار دادهاند. اما بعضي از قيمتها قديمي است و سايتها بهروز نيستند. لذا اين روش گزينه مناسبي براي استعلام قيمت به نظر نميرسد.
روش ديگر تماس با شركتهاي بيمه و استعلام تلفني قيمت است. تماس تلفني با بعضي از شركتهاي بيمه بسيار دشوار است و ممكن است موفق به برقراري تماس نشويد. در صورت موفقيت در برقراري تماس در اين روش امكان مقايسه طرحهاي شركتهاي بيمه مختلف بسيار وقتگير و دشوار است و بايد با تمام شركتهاي بيمه تماس گرفت و از قيمت حق بيمه مسافرتي آنها باخبر شد. همچنين ممكن است بعضي شركتهاي بيمه اطلاعات كامل را طي تماس تلفني در اختيار شما قرار ندهند.
روش ديگر نيز مراجعه حضوري به يكي از نمايندگيهاي بيمه مورد نظر است كه قطعاً كاري زمانبر و دشوار است؛ مخصوصاً اگر بخواهيد حق بيمه چند شركت را با يكديگر مقايسه كنيد. بهترين راه استعلام بيمه مسافرتي، سامانهاي است كه بتوان از طريق آن طرحهاي بيمه مسافرتي شركتهاي ارائهدهنده را با قيمتهاي بهروز و دقيق مشاهده كرد. با اين روش ميتوان با توجه به حق بيمه موردنظر، بهترين طرح را انتخاب كرد.
براي خريد بيمه مسافرتي چندين روش وجود دارد:مرسومترين روش خريد حضوري است كه با مراجعه به يكي از نمايندگيهاي بيمه موردنظر، ميسر است. اين روش با توجه به دوري مسيرها و مشغله روزانه، مي تواند وقتگير و دشوار باشد.
روش ديگر خريد اينترنتي است كه بعضي از نمايندگان بيمه انجام ميدهند. با استفاده از اين روش با ارسال اسكن صفحه اول پاسپورت خود براي نماينده، ميتوانيد بيمهنامه خود را بهصورت اينترنتي دريافت كنيد. مشكل اين روش اين است كه نمي دانيم كدام يك از نمايندگي ها اين روش خريد را دارند. با اين روش امكان مقايسه طرحهاي مختلف وجود ندارد و بايد به تمام شركتهاي بيمه براي اطلاع از قيمت و شرايط بيمه مسافرتي، ارتباط برقرار كرد كه امري زمانبر و دشوار است.
بعضي شركتها داراي سامانه فروش آنلاين بيمه هستند كه از اين طريق ميتوان بهصورت اينترنتي بيمه مسافرتي خريداري كرد. متأسفانه تعداد كمي از شركتهاي بيمه داراي چنين سيستمي براي خريد بيمه هستند و اكثر آنها فاقد اين روش خريد هستند. همچنين سامانه آنلاين بعضي از شركتهاي بيمه داراي ايراداتي است كه براي خريد بيمه، فرد موفق به طي كردن تمام مراحل نشده و خريد انجام نميگيرد.
بهترين روش خريد بيمه مسافرتي استفاده از سامانهاي آنلاين با قيمتهاي دقيق و بهروز است. سامانهاي كه بتوان به كمك آن طرحهاي بيمه مورد نظر را با يكديگر مقايسه كرده و بهترين آن را با توجه به شرايط خود و سفر خود انتخاب و خريداري كرد.