ستاد اقامه نماز
۱۴۰۳/۱/۱۰
نماز در آيات و روايات
مقدمه
براي مقدمه چهل حديث نماز سخني كاملتر و عميق تر و جالبتر از مطالبي كه در ابتداء باب نماز توضيح المسائل حضرت امام خميني رضوان الله تعالي عليه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران آمده بود به نظر نرسيد لذا آن را برگزيديم به اميد آنكه همه عاشقان اهل بيت (ع) و آن عارف بزرگوار از كلمات درربار آنان توشه اي فراوان بردارند.

نماز مهمترين اعمال ديني است كه اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهاي ديگر هم قبول مي شود و اگر پذيرفته نشود اعمال ديگر هم قبول نمي شود. و همان طور كه اگر انسان شبانه روزي پنج نوبت در نهر آبي شستشو كند، چرك در بدنش نمي ماند نمازهاي پنجگانه هم انسان را از گناهان پاك مي كند. و سزاوار است كه انسان نماز را در اول وقت بخواند و كسي كه نماز را پست و سبك شمارد. مانند كسي است كه نماز نمي خواند، پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: كسي كه به نماز اهميت ندهد و آن را سبك شمارد سزاوار عذاب آخرت است . روزي حضرت در مسجد تشريف داشتند مردي وارد و مشغول نماز شد و ركوع و سجودش را كاملا به جاي نياورد، حضرت فرمودند: اگر اين مرد در حالي كه نمازش اين طور است از دنيا برود، به دين من از دنيا نرفته است. پس انسان بايد مواظب باشد كه با عجله و شتابزدگي نماز نخواند و در حال نماز به ياد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد، و متوجه باشد كه با چه كسي سخن مي گويد و خود را در مقابل عظمت و بزرگي خداوند عالم بسيار پست و ناچيز ببيند و اگر انسان در موقع نماز كاملا به اين مطلب توجه كند، از خود بي خبر مي شود، چنانكه در حال نماز تير را از پاي مبارك اميرالمؤمنين عليه السلام بيرون كشيدند و آن حضرت متوجه نشدند. و نيز بايد نمازگزار توبه و استغفار نمايد و گناهاني كه مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، كبر، غيبت، خوردن حرام، آشاميدن مسكرات و ندادن خمس و زكات بلكه هر معصيتي را ترك كند. و همچنين سزاوار است كارهايي كه ثواب نماز را كم مي كند و به جا نياورد، مثلا در حال خواب آلودگي و خودداري از بول به نماز نايستد، و در موقع نماز به آسمان نگاه نكند و نيز كارهايي كه ثواب نماز را زياد مي كند به جا آورد، مثلا انگشتري عقيق به دست كند و لباس پاكيزه بپوشد و شانه و مسواك كند و خود را خوشبو نمايد.» (1).

مقدمه را با نقل حديث زيبايي (2) از پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم به پايان مي بريم:

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:
امت من چهار گروه هستند:
1 گروهي نماز مي خوانند، ولي در نمازشان سهل انگارند «ويل» براي آنهاست، و «ويل» نام يكي از طبقات زيرين جهنم است، خداوند فرمود: (فويل للمصلين الذينهم عن صلاتهم ساهون) ماعون 4 و 5

پس «ويل» براي نمازگزاران است، آنهايي كه در نمازشان سهل انگارند.

2 گروهي گاهي نماز مي خوانند و گاهي نمي خوانند، پس «غي» مال آنهاست، و «غي» نام يكي از طبقات پايين جهنم است. خداوند متعال فرمود: (فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات فسوف يلقون غيا) .

سپس جانشين آن مردم خداپرست قومي شدند كه نماز را ضايع كرده و از شهوات پيروي كردند، و اينها به زودي در «غي» افكنده خواهند شد.

3 گروهي هيچ وقت نماز نمي خوانند، «سقر» براي آنهاست، «سقر» هم نام يكي از طبقات زيرين جهنم است كه خداوند متعال فرمود: (ما سلككم في سقر قالوا لم نك من المصلين) مدثر .42

(اهل بهشت از اهل جهنم سئوال مي كنند) چه چيزي شما را به «سقر» كشاند؟ در جواب مي گويند : ما از نمازگزاران نبوديم.

4 گروهي هميشه نماز مي خوانند، و در نمازشان خشوع دارند. خداوند متعال فرمود: (قد افلح المؤمنون الذين هم في صلاتهم خاشعون)

مؤمنون.1 و .2

مؤمنان رستگار شدند، آنهايي كه در نمازشان با خشوع هستند. (3)

اميدواريم خداوند متعال همه ما را از گروه چهارم قرار دهد.

و اقم الصلاة ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر و لذكر الله اكبر.(عنكبوت، 45)

نماز را بپادار، كه نماز انسان را از هر كار زشت و منكر باز مي دارد و ياد خدا بزرگتر است.
فصل اول:جايگاه نماز در اسلام
حديث اول:اهميت نماز

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:
اول ما افترض الله علي امتي الصلوات الخمس، و اول ما يرفع من اعمالهم الصلوات الخمس، و اول ما يسألون عنه الصلوات الخمس.

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:
نخستين چيزي كه خداوند بر امت من واجب كرد نمازهاي پنجگانه است، و نخستين عملي كه از آنان بالا برده مي شود، و از آنان سؤال مي شود همان نماز است.
كنز العمال، ج 7، ح 18859

حديث دوم:نماز و پايه هاي دين

عن ابي جعفر عليه السلام قال:
بني الاسلام علي خمسة اشياء:
علي الصلاة، و الزكوة و الحج و الصوم و الولاية.

امام باقر عليه السلام فرمود:
اسلام بر پنج چيز بنا شده است:
نماز، زكات، حج، روزه و ولايت اهل بيت عليهم السلام.
بحار، ج 82، ص .234

حديث سوم: مثل نماز

عن ابي جعفر عليه السلام قال:
الصلاة عمود الدين، مثلها كمثل عمود الفسطاط اذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد الاطناب، و اذا مال العمود و انكسر لم يثبت وتد و لا طنب.

امام باقر عليه السلام فرمود:
نماز ستون دين است، مثل آن همانند ستون خيمه است كه وقتي استوار باشد ميخها و طنابها پا برجاست، و هرگاه ستون آن كج و شكسته شود هيچكدام از آنها استوار نمي مانند.
بحار، ج 82، ص 218

حديث چهارم: نماز موجب رستگاري

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:
خمس صلوات من حافظ عليهن كانت له نورا و برهانا و نجاة يوم القيامة.

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
كسي كه بر نمازهاي پنجگانه محافظت و مراقبت نمايد اين نمازها براي او در قيامت، نور و وسيله نجات او خواهد بود.
كنز العمال، ج 7، حديث 18862

حديث پنجم :نماز و نورانيت قلب

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:
صلاة الرجل نور في قلبه فمن شاء منكم فلينور قلبه.

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:
نماز هر كس، نوري در دل اوست، پس هر كس خواست، قلبش را نوراني كند.
كنز العمال، ج 7، حديث 18973

حديث ششم : نماز ملاك قبولي اعمال

قال الصادق عليه السلام:
اول ما يحاسب به العبد الصلاة، فان قبلت قبل سائر عمله، و اذا ردت رد عليه سائر عمله .

امام صادق عليه السلام فرمود:
نخستين چيزي كه از بنده حسابرسي مي شود نماز است، پس اگر نماز پذيرفته شد اعمال ديگرش نيز پذيرفته مي شود، چنانچه نمازش رد شود بقيه اعمال او هم قبول نخواهد شد.
وسائل الشيعه، ج 3، ص 22

حديث هفتم :نماز و روش انبياء

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:
الصلاة من شرايع الدين، و فيها مرضاة الرب عز و جل، فهي منهاج الانبياء.

پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله فرمود:
نماز از آداب (اوليه) دين است، و آن مايه خشنودي خدا، و راه و روش پيامبران الهي است .
بحار، ج 82، 231

حديث هشتم : نماز پرچم اسلام

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:
علم الاسلام الصلاة، فمن فرغ لها قلبه و حافظ عليها بحدها و وقتها و سننها فهو مؤمن .

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
نماز، پرچم اسلام است، مؤمن واقعي، كسي است كه دل به آن دهد و مراقب حدود و آداب و وقت آن باشد.
كنز العمال، ج 7، حديث 18870

حديث نهم : نماز و كارآئي آن

قال الصادق عليه السلام:
ان ملك الموت يدفع الشيطان عن المحافظ علي الصلاة و يلقنه شهادة ان لا اله الا الله، و ان محمدا رسول الله في تلك الحالة العظيمة.

امام صادق عليه السلام فرمود:
فرشته مرگ، شيطان را از كسي كه مراقب نماز است دور مي كند، و شهادت بر وحدانيت خدا، و رسالت پيامبر را در هنگام هولناك مرگ به او تلقين مي كند.
وسائل الشيعه، ج 3، ص 19

حديث دهم : نماز و فرزندان

قال الباقر عليه السلام:
انا نأمر صبياننا بالصلاة اذا كانوا بني خمس سنين، فمروا صبيانكم بالصلاة اذا كانوا بني سبع سنين.

امام باقر عليه السلام فرمود:
هنگامي كه فرزندان ما پنج ساله شدند دستور مي دهيم نماز بخوانند، پس شما هم وقتي فرزندانتان به هفت سالگي رسيدند آنها را به نماز دستور دهيد.
وسائل الشيعه، ج 3، ص 12

فصل دوم:
اهميت و فضيلت نماز :
حديث يازدهم :ارزش نماز

قال الصادق عليه السلام:
صلاة فريضة خير من عشرين حجة و حجة خير من بيت مملو ذهبا يتصدق منه حتي يفني او حتي لا يبقي منه شي ء.
 
امام صادق عليه السلام فرمود:
يك نماز واجب از بيست حج بهتر است، و يك حج از صدقه دادن خانه اي پر از طلا بهتر است، آنگونه كه آن را صدقه دهند تا آنكه چيزي در آن نماند.
بحار، ج 82، 227

حديث دوازدهم : برتري نماز

قال اميرالمؤمنين عليه السلام:
اوصيكم بالصلاة و حفظها، فانها خير العمل و هي عمود دينكم.

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:
شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مي كنم چونكه نماز برترين عمل و ستون دين شماست .
بحار، ج 82، ص 209

حديث سيزدهم :اهميت نماز

قال النبي صلي الله عليه و آله:
ما من صلاة يحضر وقتها الا نادي ملك بين يدي الناس (ايها الناس) قوموا الي نيرانكم التي اوقدتموها علي ظهوركم فاطفئوها بصلاتكم.

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:
هيچ گاه وقت نماز نمي رسد مگر اينكه فرشته اي در ميان مردم ندا مي دهد كه: اي مردم بپاخيزيد و با نماز خود آتشهائي را كه برافروخته ايد خاموش كنيد.
بحار، ج 82، ص 209

حديث چهاردهم: بركات نماز

قال علي عليه السلام:
ان الانسان اذا كان في الصلاة فان جسده و ثيابه و كل شي ء حوله يسبح.

علي بن ابيطالب عليه السلام فرمود:
هنگامي كه انسان مشغول نماز است بدن و لباس و هر چه پيرامون اوست خدا را تسبيح مي گويند .
بحار، ج 82، ص 213

حديث پانزدهم: جايگاه نماز

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:
موضع الصلاة من الدين كموضع الرأس من الجسد.

رسول گرامي صلي الله عليه و آله فرمود:
جايگاه نماز در دين همانند سر است نسبت به بدن.
كنز العمال، ج 7، حديث 18972

حديث شانزدهم :نماز و پاكي روح

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:
مثل الصلوات الخمس كمثل نهر جار عذب علي باب احدكم يغتسل فيه كل يوم خمس مرات فما يبقي ذلك من الدنس.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:

نمازهاي پنجگانه همانند نهر آب گوارائي جلوي درب خانه شماست چنانكه كسي هر روز خود را پنج بار در آن بشويد هيچگونه چركي باقي نماند. (يعني كسي هم كه شبانه روز نمازهاي پنجگانه را بخواند از آلودگيهاي روحي پاك مي شود) .
كنز العمال، ج 7، حديث 18931

حديث هفدهم : نماز و پيمان خداوند

عن رسول الله صلي الله عليه و آله:
قال الله تعالي: افترضت علي امتك خمس صلوات و عهدت عندي عهدا انه من حافظ عليهن لوقتهن ادخلته الجنة، و من لم يحافظ عليهن فلا عهد له عندي.

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
خداوند متعال فرمود: [اي پيامبر] بر امت تو نمازهاي پنجگانه را واجب كردم و با خود پيمان بستم كه هر كس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد او را به بهشت داخل كنم و كسي كه مراقب آنها نباشد من تعهدي نسبت به او ندارم.
كنز العمال، ج 7، ح 18872

حديث هيجدهم :نماز و ياد خدا

عن الباقر عليه السلام قال:
ذكر الله لأهل الصلاة اكبر من ذكرهم اياه، الا تري انه يقول: اذكروني اذكركم. (4)

امام باقر عليه السلام فرمود:
ياد خدا براي نماز خوانها بالاتر از ياد آنها از خدا است. آيا نمي بيني كه خداوند مي فرمايد :

«مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم.»
بحار، ج 82، ص 199

حديث نوزدهم : نماز و رحمت خدا

قال علي عليه السلام:
اذا قام الرجل الي الصلاة اقبل اليه ابليس ينظر اليه حسدا لما يري من رحمة الله التي تغشاه.

امام علي عليه السلام فرمود:
هرگاه كسي به نماز مي ايستد، شيطان حسودانه به او مي نگرد، بخاطر آنكه مي بيند رحمت خدا او را فرا گرفته است.
بحار، ج 82، ص 207

حديث بيستم :نماز و ترك گناه

روي ان فتي من الانصار كان يصلي الصلاة مع رسول الله و يرتكب الفواحش، فوصف ذلك لرسول الله صلي الله عليه و آله فقال: ان صلاته تنهاه يوما ما، فلم يلبث ان تاب.

روايت شده كه جواني از انصار با رسول خدا صلي الله عليه و آله نماز مي خواند و مرتكب گناه هم مي شد، اين موضوع براي رسول خدا صلي الله عليه و آله بيان شد. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: نمازش روزي او را از گناهان باز خواهد داشت، سپس طولي نكشيد كه توبه كرد.
بحار، ج 82، ص 198

فصل سوم:
اهميت وقت نماز
 
حديث بيست و يكم : چگونه و چه وقت نماز بخوانيم؟

قال الصادق عليه السلام:

اذا صليت صلاة فريضة فصل لوقتها صلاة مودع تخاف الا تعود اليها.

امام صادق عليه السلام فرمود:

وقتي نماز واجب مي خواني آنرا در وقت خودش چنان بخوان كه گويا ديگر هرگز به نماز موفق نمي شوي.

محجة البيضاء، ج 1، ص 350

حديث بيست و دوم

اهميت وقت نماز

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:

قال الله عز و جل: ان لعبدي علي عهدا ان اقام الصلوة لوقتها ان لا اعذبه، و ان ادخله الجنة بغير حساب.

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:

خداوند متعال مي فرمايد: من تعهدي نسبت به بنده ام دارم كه اگر نماز را در وقتش بپا دارد او را عذاب نكنم و بي حساب او را به بهشت ببرم.

كنز العمال، ج 7، حديث 19036

حديث بيست و سوم

پيامبر صلي الله عليه و آله و نماز اول وقت

عن عائشة قالت:

كان رسول الله صلي الله عليه و آله يحدثنا و نحدثه فاذا حضرت الصلوة فكانه لم يعرفنا و لم نعرفه اشتغالا بعظمة الله.

از عايشه نقل شده:

بارها اتفاق افتاد كه پيامبر صلي الله عليه و آله با ما مشغول صحبت بود، هنگامي كه وقت نماز مي رسيد مشغول و متوجه عظمت خدا مي شد گويا هرگز ما را نمي شناسند و ما هم او را نمي شناسيم.

محجة البيضاء، ج 1، ص 350

حديث بيست و چهارم

نماز در وقت

قال الصادق عليه السلام:

ان العبد اذا صلي الصلاة لوقتها، و حافظ عليها ارتفعت بيضاء نقية، تقول: حفظتني حفظك الله، و اذا لم يصلها لوقتها، و لم يحافظ عليها رجعت عليه سوداء مظلمة، تقول: ضيعتني ضيعك الله.

امام صادق عليه السلام فرمود:

هنگامي كه بنده اي سر وقت به نماز بايستد و مراقب آن باشد بصورت پاره اي نور سفيد بالا مي رود و مي گويد: تو مرا حفظ كردي خدا تو را حفظ كند، ولي وقتي نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد آن نماز بصورت لكه سياه و تاريكي بر مي گردد و مي گويد: مرا ضايع كردي خدا تو را ضايع نمايد.

محجة البيضاء، ج 1، ص 340

حديث بيست و پنجم

محبوبيت نماز در وقت

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:

احب الأعمال الي الله الصلاة لوقتها، ثم بر الوالدين، ثم الجهاد في سبيل الله.

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:

محبوبترين كارها نزد خدا عبارتست از: نماز در وقت، سپس نيكي به پدر و مادر، بعد جهاد در راه خدا.

كنز العمال، ج 7، حديث 18897

فصل چهارم:
سهل انگاري در نماز و ترك آن
حديث بيست و ششم

سبك شمردن نماز

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:

ليس مني من استخف بصلاته لا يرد علي الحوض لا و الله.

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:

كسي كه نماز را سبك شمارد از من نيست و قسم بخدا او در حوض كوثر بر من وارد نخواهد شد .

بحار، ج 82، ص 224

حديث بيست و هفتم

تحقير نماز

قال الصادق عليه السلام:

شفاعتنا لا تنال مستخفا بصلاته.

امام صادق عليه السلام فرمود:

شفاعت ما به كسي كه نمازش را سبك بشمارد نمي رسد.

بحار، ج 82، ص 227

حديث بيست و هشتم

تباه كردن نماز

قال النبي صلي الله عليه و آله:

لا تضيعوا صلاتكم فان من ضيع صلاته حشره الله مع قارون و فرعون و هامان.

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:

نمازتان را تباه نكنيد، زيرا كسي كه نمازش را تباه كند خدا او را با قارون و فرعون و هامان محشور كند.

بحار، ج 82، ص 202

حديث بيست و نهم

نماز ناقص و پيامبر صلي الله عليه و آله

قال الباقر عليه السلام:

بينا رسول الله صلي الله عليه و آله جالس في المسجد اذ دخل رجل فقام فصلي فلم يتم ركوعه و لا سجوده فقال صلي الله عليه و آله: نقر كنقر الغراب لئن مات هذا و هكذا صلاته ليموتن علي غير ديني.

امام باقر عليه السلام فرمود:

هنگامي كه رسول خدا صلي الله عليه و آله در مسجد نشسته بود مردي وارد شد و نماز خواند، ولي ركوع و سجود آنرا بطور كامل انجام نداد، پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: همانند كلاغ نوك زد، اگر او بميرد و نمازش چنين باشد با دين غير دين من مرده است.

محجة البيضاء، ج 1، ص 340

حديث سي ام

سهل انگاري در نماز

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:

الصلاة عماد الدين فمن ترك صلاته متعمدا فقد هدم دينه، و من ترك اوقاتها يدخل الويل، و الويل واد في جهنم كما قال الله تعالي: ويل للمصلين الذينهم عن صلاتهم ساهون.

رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله فرمود:

نماز ستون دين است، پس كسي كه عمدا نمازش را ترك كند دينش را خراب كرده است و كسي كه به اوقات نماز اهميت ندهد داخل «ويل» خواهد شد و «ويل» محلي در جهنم است. خداوند در قرآن فرمود: «ويل جاي كساني است كه در نمازشان سهل انگاري مي كنند.» (5)

بحار، ج 82، ص 202

حديث سي و يكم

نتيجه ترك نماز

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:

لا تتركن الصلوة متعمدا فانه من ترك الصلوة متعمدا فقد برئت منه ذمة الله و رسوله.

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:

نماز را عمدا ترك نكنيد، چون كسي كه آن را عمدا ترك نمايد از قلمرو خدا و رسول او بيرون مي رود.

كنز العمال، ج 7، ح 19096

حديث سي و دوم

ترك نماز

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:

من ترك صلوة لا يرجوا ثوابها، و لا يخاف عقابها، فلا ابالي أيموت يهوديا او نصرانيا او مجوسيا.

رسول گرامي صلي الله عليه و آله فرمود:

كسي كه نماز را ترك نمايد در حاليكه نه اميد به پاداش آن دارد، و نه از عذاب آن مي ترسد، من هم اهميت نمي دهم كه او يهودي بميرد يا نصراني يا مجوسي.

بحار، ج 82، ص 202

حديث سي و سوم

ترك نماز و كفر

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:

من ترك صلاته حتي تفوته من غير عذر، فقد حبط عمله، ثم قال: بين العبد و بين الكفر ترك الصلاة.

پيامبر عظيم الشأن صلي الله عليه و آله فرمود:

كسي كه نماز را بدون عذر بجا نياورد تا وقتش بگذرد، اعمالش از بين مي رود، سپس فرمود : فاصله بين بنده و كفر، ترك نماز است. (يعني كسي كه نماز را ترك كند كافر محسوب مي شود) .

بحار، ج 82، ص 202

حديث سي و چهارم

عاقبت ترك نماز

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:

من ترك الصلاة متعمدا كتب اسمه علي باب النار ممن يدخلها.

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:

كسي كه نماز را عمدا ترك كند بر درب جهنم، نامش از دوزخيان نوشته مي شود.

كنز العمال، ج 7، ح 19090

فصل پنجم:
آداب و شرائط پذيرش نماز
حديث سي و پنجم

نماز و شرائط پذيرش آن

قال الصادق عليه السلام:

قال الله تبارك و تعالي: انما اقبل الصلاة لمن تواضع لعظمتي، و يكف نفسه عن الشهوات من اجلي، و يقطع نهاره بذكري، و لا يتعاظم علي خلقي، و يطعم الجايع و يكسو العاري، و يرحم المصاب، و يؤوي الغريب.

امام صادق عليه السلام فرمود:

خداوند متعال فرمود: نماز كسي را مي پذيرم كه:

1 در مقابل عظمت من فروتني كند. 2 از خواسته هاي نفساني بخاطر من خود را دور كند . 3 روزش را با ياد من بپايان برد. 4 بر بندگانم بزرگي نفروشد. 5 به گرسنه غذا دهد. 6 برهنه را بپوشاند. 7 به مصيبت ديده مهرباني كند. 8 غريب را پناه دهد.

حديث سي و ششم

ميزان قبولي نماز

عن ابي عبد الله عليه السلام قال:

من احب ان يعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل، فلينظر هل منعته صلاته عن الفحشاء و المنكر؟ فبقدر ما منعته قبلت منه.

امام صادق عليه السلام فرمود:

كسي كه دوست دارد بداند نمازش پذيرفته شده است يا نه؟ بايد ببيند آيا نمازش او را از زشتيها و ناپاكي ها دور كرده است؟ پس به اندازه اي كه دور كرده باشد همانقدر از نمازش پذيرفته شده است.

بحار، ج 82، ص 198

حديث سي و هفتم

نماز و ولايت اهل بيت عليهم السلام

قال رجل لزين العابدين عليه السلام: ما سبب قبولها؟

قال عليه السلام:

ولايتنا و البرائة من اعدائنا.

مردي از امام زين العابدين عليه السلام سئوال كرد: ملاك پذيرش نماز چيست؟

امام عليه السلام در پاسخ فرمود:

ولايت ما و برائت از دشمنان ما.

بحار، ج 84، ص 245

حديث سي و هشتم

نماز واجب و مستحب

قال الباقر عليه السلام:

ان العبد ليرفع له من صلاته نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها فما يرفع له الا ما اقبل عليها بقلبه و انما امروا بالنوافل ليتم لهم ما نقصوا من الفريضة.

امام باقر عليه السلام فرمود:

نمازي كه بنده بجا مي آورد، گاهي نصف و گاهي يك سوم و گاهي يك چهارم و گاهي يك پنجم آن بالا برده مي شود، پس بالا برده نمي شود مگر آن نمازي كه با توجه قلبي انجام گيرد . مردم مأمور به انجام نمازهاي مستحب شده اند تا نقص نماز واجب آنها توسط مستحبات جبران شود.

الحقايق تأليف مرحوم فيض كاشاني، ص .219

حديث سي و نهم

نماز با اذان و اقامه

قال ابوعبد الله عليه السلام:

من صلي باذان و اقامة صلي خلفه صفان من الملائكة، و من صلي باقامة بغير اذان صلي خلفه صف واحد من الملائكة.

قلت له: و كم مقدار كل صف؟ فقال: اقله ما بين المشرق و المغرب، و اكثره ما بين السماء و الارض.

امام صادق عليه السلام فرمود:

كسي كه با اذان و اقامه نماز بخواند دو صف از فرشتگان پشت سر او به نماز مي ايستند، و كسي كه با اقامه و بي اذان نماز بخواند يك صف پشت سرش نماز مي گزارند. راوي سؤال كرد : مقدار هر صف چقدر است؟ امام فرمود: حداقل آن از مشرق تا مغرب و حداكثر آن بين زمين و آسمان است.

وسائل الشيعه، ج 4، ص 620

حديث چهلم

نماز و دعا

قال ابو عبد الله عليه السلام:

ان الله فرض عليكم الصلوات الخمس في افضل الساعات، فعليكم بالدعاء في ادبار الصلوات .

امام صادق عليه السلام فرمود:

خداوند نمازهاي پنجگانه را در بهترين ساعتها بر شما واجب كرد. بنابراين پس از نمازها (كه در بهترين وقتها انجام مي گيرد) دعا كنيد.

خصال، ج 1، ص 278

پي نوشتها :
1 توضيح المسائل حضرت امام خمين (ره) ص 99
2 زيبايي اين حديث در اين است كه پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله اين تقسيم بندي را از قرآن استفاده كرده و آيات مربوط به هر گروه را هم بيان فرموده است.
3 المواعظ العدديه، باب چهارم ص 122
4 بقره / 152
5 سوره ماعون / 4
 
تاریخ به روز رسانی: 1395/09/29
تعداد بازدید: 25626
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:103
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
آدرس:شهركرد، بلوار كاشاني، ستاد مركزي دانشگاه
كدپستي:8815713471 تلفن :
تاریخ بروز رسانی 1403/01/10
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal