حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
۱۴۰۳/۱/۱۰
1391/07/17
به مناسبت هفته ملي كودك

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد: مطالعات اخیر نشان داده است که با توجه به توانایی شکل ‌پذیری مغز، تجارب محیطی می ‌توانند رشد مغز را به میزان قابل ملاحظه‌ای متأثر نمایند. بنابراین قرار گرفتن کودک در معرض یک محرک محیطی می ‌تواند از طریق ایجاد یک مسیر ویژه (عادات مغز) یا با محروم کردن مغز از دیگر تجارب، رشد ذهنی و هیجانی مغزرا شدیداً تحت تأثیر قرار دهد.

در حالی که محرکات مناسب نظیر ارتباط صمیمی با والدین (یا مراقب)، محیط زبانی غنی و فعال، بازی‌های دارای تحرک بدني و برنامه‌های آموزشی متناسب با سن می ‌توانند، رشد مغز را تقویت نمایند. محیط‌ های بی‌ بهره از تحریکات ذهنی و با رفتارهای نامناسب (مانند برخوردهای بدون فکر و آنی، خشونت و غیره) یا محروم کردن مغز از فرصت‌های مهم برای مشارکت فعال در ارتباطات اجتماعی، بازی‌های خلاق و حل مسائل می‌ توانند، پیامدهای وخیم و غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشند.

علاوه بر این مجبور کردن و تحت فشار قرار دادن کودکان به فراگیری موضوعات آموزشی زمانی که آنها باید از لحاظ شخصیتی در کاویدن دنیای سه بعدی پیرامون خود باشند، می ‌تواند، موجب دور زدن یا نادیده گرفته شدن بسیاری از جنبه‌های مهم رشدی شود.

با ورود تلويزيون به زندگي کودکان هم فرصت هايي براي تحريک ذهن و تعالي فکري و رفتاري آنها پديد آمده و هم برخي برنامه ها به شکل بازدارنده اين فرصت ها را از آنها سلب نموده است. در بين برنامه هاي تلويزيون، برنامه هاي کارتوني حجم عمده اي از برنامه هاي مورد علاقه کودکان را تشکيل مي دهد. تحقيقات بندورا و همکارانش نشان داده که تأثيرپذيري کودکان از برنامه‌هاي کارتوني در مقايسه با ساير قالب‌ها حتي برنامه‌هايي که توسط شخصيت‌هاي زنده اجرا مي‌شود، بيشتر است.

يافته هاي يك پژوهش نشان مي دهد، که تماشای حتی تنها نه دقیقه از كارتونی با ضرباهنگ سریع كه صحنه هايش با سرعت تغییر می کند توسط کودکان پیش-دبستانی می تواند تاثیر منفی و آنی بر توان شناختی آنها بگذارد.

 توضیح اينكه، در نمایش آرام تر صحنه ها در زمان طولاني تري تغيير مي كند ، در حالی که در کارتون پر تحرک صحنه ها یکبار و با سرعت بالا تغییر می كند و در این سرعت غير طبيعي فرد از مغزش مي خواهد چیزی را پردازش کند که متناسب با آن نیست (هنوز برایش آمادگی ندارد).

 با توجه به نتايج و يافته هاي اشاره شده، والدين، مربيان، کارشناسان و برنامه سازان کودک بايد از تأثيرات زيانبارتلويزيون که متوجه کودکان است مطلع باشند و با آگاهي از اينگونه يافته ها برنامه ريزي و سيستم هاي نظارتي مناسبي را براي به حداقل رساندن آسيب هاي احتمالي تلويزيون به کودکان، ارائه کنند.

همچنين والدين بايد ضمن کاهش رفتار تماشاي تلويزيون کودکانشان به منظور رشد هماهنگ بخش هاي مختلف مغز آنها، آنها را به ساير فعاليت هاي حسي ، حرکتي ، ذهني و خلاقانه فرا بخوانند. 

بر اساس اين گزارش،15 لغايت 21مهرماه سال جاري به عنوان هفته ملي كودك با شعار(كودك، خانواده و جامعه) نامگذاري شده است.  

تعداد بازدید:
79
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
آدرس:شهركرد، بلوار كاشاني، ستاد مركزي دانشگاه
كدپستي:8815713471      تلفن:5-33330061-038
تاریخ بروز رسانی 1403/01/10
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal