مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد
۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد
1395/01/22
ورزش با عوارض ديابت: چطور حركت كنيم؟

به گزارش آواي سلامت به نقل ازeverydayhealthورزش بخش اساسي از مديريت ديابت نوع 2 است و مي تواند به كنترل هرچه بهتر قند خون، مديريت وزن، و بهبود سلامت كلي بدن كمك كند. عوارض ديابت مانند نوروپاتي و رتينوپاتي ديابتي اگرچه فعاليت بدني منظم را سخت تر مي كند اما نبايد شما را از حركت بازدارد.

افراد مبتلا به ديابت نوع 2 درد مفاصل، خستگي و بي حسي در پا را تجربه مي كنند و براي برخي از آنها راه رفتن مي تواند مشكل يا دردناك باشد. اما با اين حال فعاليت بدني مي تواند به علاوه بر كنترل قند خون، افسردگي و اضطراب ناشي از بيماري را از فرد دور كند.

براي شروع يك برنامه ورزشي توصيه به شروع آرام و افزايش تمرينات به تدريج است. براي افراد كم تحرك، توصيه مي شود فعاليت بدني هفته اول با 10 دقيقه ورزش و دو بار در روز انجام شود. در هفته بعد مي توان 5 دقيقه به اين زمان اضافه كرد و آن را به تدريج افزايش داد تا به 30 دقيقه ورزش روزانه و مستمر برسد.

عوارض ديابت روي پا

ديابت مي تواند به اعصاب چپا به طور جدي آسيب بزند و منجر به قطع پا شود. از آنجا كه ديابت جريان خون و جريان اكسيژن به پا را كاهش مي دهد، هر گونه زخمي در اين عضو بدن ديرتر التيام مي يابد و اين در حالي است كه 60 تا 70 درصد مبتلايان به ديابت به زخم پاي ديابتي مبتلا مي شوند.

تمرينات هوشمند: هر گونه آموزش وزن كه روي پا فشار وارد نكند، مي تواند سودمند باشد. تمرينات تقويتي مانند يوگا، شنا، ايروبيك در آب، و دوچرخه سواري مفيد است. اگر دچار بي حسي كف پا شده ايد ورزش هايي مانند دويدن و پياده روي سريع براي شما مناسب يست.

نكات ايمني: هر روز پاي خود را از نظر بروز صدمات بازرسي كنيد. از پزشك خود براي انتخاب كفش مناسب كمك بگيريد. جوراب ها و كفش هايي را انتخاب كنيد كه قابليت جذب هوا را داشته باشد.

بيماري هاي قلبي و كليوي

با گذشت زمان، سطح بالاي قند در خون مي تواند منجر به رسوب چربي روي ديواره رگ هاي خوني شود. چنين روندي خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و تصلب شرايين را افزايش مي دهد. افراد مبتلا به ديابت دو برابر بيشتر از ديگران به بيمامري هاي قلبي مبتلا مي شوند. سطح قند خون بالا همچنين مي تواند به كليه ها آسيب برساند و مانع توانايي كليه براي حذف مواد زايد از خون شود. در ايالات متحده علت اصلي نارسايي كليه، ديابت شناخته شده است.

تمرينات هوشمند: ورزش هاي سبك هوازي گزينه خوبي براي اين بيماران است. راه رفتن يا دوچرخه سواري ثابت تا زماني كه سرعت شما در حد متوسط است، توصيه مي شود.تركيب ورزش هاي هوازي استقامتي با برخي تمرينات قدرتي مي تواند مفيد باشد. اين بيماران بايد از ورزش هاي قدرتي شديد اجتناب كنند و همچنين بايد از هر گونه ورزش وزن كه شما بيش از 12 بار نمي توانيد يك حركت را تكرار كنيد، اجتناب شود. اين تمرينات مي تواند بر روي قلب فشار را افزايش دهد.

نكات ايمني: قبل از هر گونه ورزش به نسبت شديد با پزشك تان مشورت كنيد. يك مانيتور ضربان قلب و يك پالس اكسيمتر كه سطح اكسيژن خون را اندازه گيري مي كند، مي تواند به شما در پيگيري وضعيت جسمي تان هنگام ورزش كمك كند.

نوروپاتي

ديابت مي تواند ميزان اكسيژن به عروق خوني را كاهش داده و منجر به كاهش سيگنال هاي عصبي شود. بيش از نيمي از افراد مبتلا به ديابت دچار نوروپاتي هستند كه خود منجر به بي حسي در اندام، درد تيركشنده، و سرگيجه مي شود. علاوه بر اين نوروپاتي محيطي مي تواند روي دست ها و پاها تاثير بگذارد. افراد مبتلا به ديابت همچنين مي توانند مبتلا به نوروپاتي اتونوم شوند كه در ان اعصاب قلب و ارگان هاي ديگر نيز تحت تاثير قرار مي گيرند.

تمرينات هوشمند: راه رفتن روي سطوح جامد مي تواند مفيد باشد البته تا زماني كه بتوانيد حركت را تحمل كنيد. ديگر ورزش هاي مفيد شامل دوچرخه سواري ثابت، تمرينات در آب مانند شنا، ايروبيك در آب و تمرينات قدرتي است. اين بيماران بايد از راه رفتن يا دويدن در مسيرهاي پياده روي ناهموار اجتناب كنند. همچنين حركت و جست و خيز با شدت بالا و ايروبيك با حركات تند را بايد فراموش كرد.

نكات ايمني: پس از ورزش، ارزيابي از اندام هايي كه دچار نوروپاتي شده اند، ضروري است. استفاده از يك آينه كوچك براي بررسي اندام، بين انگشتان و پايين پا مهم است. همچنين بيمار بايد براي جلوگيري از خشك شدن پوست هميشه لوسيون به همراه داشته باشد. اگر فرد دچار نوروپاتي اتونوم است، از ورزش در مكان هاي گرم و يا مكان هايي كه ورزش در آنها منجر به تنگي نفس مي شود، بايد اجتناب كرد.

رتينوپاتي

اين عارضه شايع ترين علت از دست دادن بينايي در ميان افرادي است كه مبتلا به ديابت هستند. خونريزي شبكيه در اين اختلال منجر به از دست دادن بينايي مي شود. رتينوپاتي ديابتي منجر به از دست دادن سلول هاي شبكيه چشم مي شود.

تمرينات هوشمند: هر گونه بلند كردن وزنه براي اين بيماران مضر است. پياده روي، دوچرخه سواري ثابت و ايروبيك در آب به بيماران توصيه مي شود. از دوچرخه سواري كه نياز به ديد محيطي دارد، بايد اجتناب شود.

نكات ايمني: از ورزشهايي شامل تكان دادن و بالا و پايين بردن سر و يا ورزش هايي كه سر در وضعيت پايين تر از بدن قرار مي گيرد، بايد پرهيز شود.

www.everydayhealth.com


تعداد بازدید:
21
نویسنده:
منبع:
آواي سلامت
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
آدرس :  شهركرد ، خيابان شهيد باهنر -جنب مصلي امام خميني(ره)
كدپستي :        تلفن :32224489 -038
دور نگار :  32224582-038
تاریخ بروز رسانی 1398/05/28
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal