گروه بهداشت عمومی : (public health group)
بهداشت عمومی شاخه اساسی علوم بهداشتی است و
دانش آموختگان این گروه در جهت حفاظت، ارتقاء و بازسازی سلامت افراد جامعه فعالیت
می کنند. دانش آموختگان این رشته باید مجهز به مجموعه ای از علوم، مهارتها و
اعتقاداتی گردند که در جهت حفظ، توسعه و ارتقاء سلامت جامعه کاربرد دارد.
مقدمه :
انسان در طول زمان در تلاش بوده با به دست آوردن تجارب مختلف از نسلها و جوامع
گوناگون بشری به تدریج به سوی چگونگی تامین « سلامت» و کنترل بیماریها گام بردارد.
گسترش جوامع و صنعتی شدن با پیدایش مسائل جدیدی
از قبیل: شیوع بیماریها، بروز اپیدمی های مختلف، پیدایش مسائل مربوط به محیط زیست
و محیط کار، مهاجرت ها، مسائل جمعیتی و مسائل مربوط به بهداشت روان مواجه شده و به
مرور زمان حیطه « پزشکی پیشگیری» از حیطه پزشکی مبتنی بر درمان استقلال بیشتری
یافته است. پزشکی پیشگیری در مسیر تکاملی خود با عنوان کلی بهداشت عمومی در حیطه
های « کنترل بیماریها» ، « مهندسی اجتماعی» و نهایتاً « بهداشت برای همه » تکامل
یافته است.
( گروه بهداشت عمومی در سال 1365 با ایجاد
کاردانی علوم بهداشتی با گرایش های بهداشت خانواده و مبارزه با بیماریها در دوره های روزانه وشبانه آغاز بکار کرد . از
سال 1386 رشته کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی واز سال 1389نیزدوره کارشناسی
پیوسته بهداشت عمومی ابجاد شد ودوره های کاردانی حذف گردید.
ارزش ها
(Values):
- باورها و ارزش های گروه بهداشت عمومی : ما معتقدیم که برخخورداری از « سلامت»
حق همه انسانها است. دانش آموختگام این رشته و گرایش های مرتبط بایستی با بینش «
سلامت نگر» ، « جامعه نگر»، « آینده نگر» وبا استفاده از استراتژیها و تکنولوژی
مناسب، جلب مشارکت مردم در امور، همکاریهای بین بخشی و در نظر گرفتن عدالت اجتماعی
و اصل برابری انسانها و با در نظر گرفتن اولویتهای ملی و منطقه ای ، به ارائه
خدمات مورد نظر بپردازند. ما اعتقاد داریم که خدمات بهداشتی می تواند به صورت
ادغام یافته ارائه شود. لذا دانش آموختگان این رشته بایستی اطلاعات و توانمندیهای
لازم را به صورت چند پیشه ای « Multidisciplinary » کسب نمایند.
رسالت(Mission) :
رسالت گروه، بهداشت عمومی آموزش و تربیت
نیروهای آشنا، معتقد و عامل به مفاهیم، مبانی و راهکارهای تامین، حفط و ارتقاء
سلامت برای جامعه، خانواده و فرد است.
چشم انداز (Vision) :
فراگیرندگان رشته ها و گرایش های بهداشت عمومی
ضمن تثبیت جایگاه خود در بخش بهداشت و آموزش بر اساس اطلاعات روز امکان جذب در
بازار کار و رفع نیاز جامعه را ایجاد می نمایند.
اهداف Objectives :
- آموزش و تربیت نیروهایی که :
1) با آگاهی و عملکرد همسو با نیازهای محیط، جامعه، خانواده، فرد و با ارزیابی و
ارزشیابی عوامل خطر و مداخله و تغییر در سطح بهداشت محیط، جامعه، خانواده و فرد
آشنا باشند.
2) از چگونگی اثرگذاری عوامل انسانی، محیطی، اقتصادی و اجتماعی بر چگونگی تامین ،
حفط و ارتقاء سلامتی در سطح مختلف آشنا باشند.
3) از چگونگی مداخله از طریق نیازسنجی ها، آموزش
بهداشت، کنترل اپیدمی ها، مراقبت از چگونگی تغذیه و تغییر در شاخصهای سلامتی درارتباط با سلامت
جامعه آگاهی داشته باشند.
نقش ها Roles :
- دانش آموختگان گروه بهداشت عمومی در حرفه آینده خود در جامعه نقشهای زیر را بر
عهده خواهند داشت:
- نقش آموزشی: آموزش بر افراد تحت پوشش
- نقش پژوهشی : کمک به پژوهش های کاربردی (HSR) در عرصه های بهداشتی کشور
- نقش مراقبتی : شرکت در برنامه های مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در
سطح کل جامعه مانند مراقبت از رشد و تکامل کودکان، مراقبت از مادران باردارو... با
عنایت به سطوح سه گاه پیشگیری
- نقش اجرایی
وظایف حرفه ای occupational Tasks :
1-) نقش آموزشی : وظایف آموزش دانش آموختگان
این رشته و گرایش های مرتبط عبارتند از :
- آموزش به کلیه افراد تحت پوشش مراکز محل خدمت دانش آموخته( کمک در آموزش
بهداشت به کاردانها و بهورزان مامور به خدمت در مراکز مورد نظر)
- آموزش به مادران در دوران بارداری، شیردهی، یائسگی
- آموزش و مشاوره پیش از ازدواج به افراد تحت پوشش
2-) نقش پژوهشی
- کمک به پژوهشیهای کاربردی (HSR) در عرصه های بهداشتی کشور
- ارائه طرحهای پژوهشی در زمینه پژوهشهای کاربردی
- کمک در مصاحبه های پژوهشی و گردآوری داده های مورد نیاز و تجزیه و تحلیل نتایج
3-) نقش مراقبتی :
- مرتاقبت قبل و بعد از زایمان مادران
- مراقبت کودکان در دوران نوزادی، شیرخواری و قبل از مدرسه
- پایش سلامت کودکان مدرسه ای بر حسب لزوم
- کمک و نظارت در اجرای برنامه MANA ، ARI ، CDD ، EPI
4-) نقش اجرائی :
- شرکت در برنامه های بهداشت مدارس
- ارائه خدمات تنظیم خانواده به افراد تحت پوشش
- نظارت بر چگونگی تشکیل و تکمیل پرونده برای خانوارهای تحت پوشش
- نظارت بر اجرای ارجاع موارد
- کمک به انجام سایر وظایف واحدهای مراکز بهداشتی درمانی در موارد ضروری
- ارائه خدمات پیشگیری و مبارزه با بیماریها
- بررسی و نظارت بر نیازهای تدارکاتی مراکز ارائه خدمات
-
استراتژی های آموزشی Teaching-strategy :
- بهره گیری از استراتژی های آموزش تلفیقی ( استفاده از استراتژی استاد محوری یا
شاگرد محوری بر حسب نیاز)
- بهره گیری از عرصه های عملی و واقعتی کار و عرصه های شبیه سازی شده
- استفاده از شیوه های مبتنی بر مساله ( Problem Oriented )
بر حسب مورد و با تاکید بر پیشگیری |