۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر
معيارهاي وبومتريكس

- شاخص های جدید وبومتریک

 

  فعالیت(VISIBILITY یا impact )(50%)

• حضور (PRESENCE)  این شاخص در ارزیابی January 2021  حذف شده است.

• قابلیت دسترسی، آشکاری فایلها (OPENNESS ) (10%): براساس تعداد استناداتی که به نویسنده های تاپ دانشگاه(10 پروفایل برتر هر دانشگاه)داده میشود، تعیین می گردد. (تعداد استنادات از 210 نویسنده برتر)


• تعالی (
EXCELLENCE (40%):  تعداد مقالات در بین 10٪ برتر مورد استناد در هر یک از 26 رشته پایگاه داده کامل در دوره پنج ساله: 2015-2019


قابلیت مشاهده (
VISIBILITY )(50%)

• تاثیر (IMPACT ): سنجیدن کیفیت محتوا از طریق همه پرسی های مجازی، با استفاده از شمارش لینک های خارجی به ساب دومین های دانشگاه.این لینک ها مشخص کننده اعتبار سازمان ، کارایی علمی، ارزش اطلاعات، و سودمندی سرویس های معرفی شده در صفحات وب سایت می باشد. اطلاعات مربوط به دیده شدن لینک موسسات پژوهشی با استفاده از دو تهیه کننده مهم Majestic SEO  و ahrefs بدست آمده است.

 

هر یک از پارامترهای وبومتریکس دارای جزئیات بسیار است و روش­هایی برای محاسبه هر یک وجود دارد. رتبه ­بندی وبومتریک میزان فعالیت علمی و آموزشی دانشگاه­ها و موسسات علمی و آموزشی را بصورت دوره­ای نشان می‌دهد.

شاخص­های رتبه ­بندی وبومتریک میزان توجه موسسات و دانشگاه ها را به نشر اینترنتی نشان می دهند.

 

راه های افزایش رتبه سایت دانشگاه ها در رتبه بندی وبومتریک (Webometrics)

بدیهی است برای افزایش رتبه در وبومتریکس باید شاخص­های چهار گانه را مورد توجه قرار داد. تولید محتوای روزآمد و کارا در وب­ سایت بهترین راه حل خواهد بود.

هرچند کلیه معیارهای رتبه­ بندی وبومتریک به محتوای موجود در وب­سایت­ها بستگی دارد ولی با توجه به اینکه ابزار مورد استفاده رتبه­ بندی وبومتریک برای بررسی میزان، نوع و حجم اطلاعات موجود در وب­ سایت­ها، موتورهای جستجو هستند، بنابراین، وضعیت وب­ سایت در موتورهای جستجو معیار بسیار مهمی می­باشد.

بهبود وضعیت یک وب­ سایت در موتور جستجو به معنی بهتر، کاملتر و سریعتر دیده شدن وب سایت توسط ربات های جستجو گر و در نتیجه بالاتر آمدن وب سایت در جستجو ها و در نهایت بازدید بیشتر از وب سایت است.

رتبه بندی وبومتریک یکی از معیارهای اصلی خود را وضعیت و تعداد صفحات Indexشده توسط موتورهای جستجو قرار داده و لذا این فاکتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

هر یک از موتورهای جستجو معیارها و فرمولهای خاص خود را برای ارزیابی وب سایتها دارند که معمولا فاکتورهای دقیق و الگوریتم رتبه بندی را بصورت محرمانه نزد خود نگهداری می کنند و در اختیار سایرین قرار نمی دهند لیکن بسیاری از فاکتورهایی که مورد توجه موتورهای جستجو هستند شناخته شده اند و مدیران وب سایتهای حرفه ای تلاش می کنند همه آنها را به بهترین وجه در وب سایت خود اعمال کنند.

معیارهای وبومتریک

1- ارزیابی آموزشهای برتر در وب: در این رتبه‌بندی وبومتریک به انتشارات اینترنتی توسط دانشگاهها و میزان اهمیت دادن این ارگانها به انتشار الکترونیک رتبه داده می‌شود.

2- حجم، قابلیت دید، و اثر (visibility) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاهها فقط بر بازده آنها (ارجاع به مقالات، شرکت در کنفرانس، پایان‌نامه، گزارش و ...) تکیه نمی‌کند، بلکه شامل موارد دیگری نیز می‌گردد. این موارد شامل دوره‌های آموزشی، سمینارها، کارگاهها، کتابخانه‌های الکترونیک، پایگاههای اطلاعات، سامانه های چندرسانه‌ای، صفحات شخصی و ... است. همچنین اطلاعات عمومی درباره مؤسسه، دپارتمانهای مربوطه، گروههای تحقیقاتی یا سرویسهای پشتیبان و ... نیز در این ارزیابی لحاظ می‌شود. هدف مستقیم برای رتبه‌بندی، دانشگاهها هستند و هدف غیرمستقیم اعضای هیأت علمی و نتایج کاری آنها.

3- منابع اطلاعات و تفسیر آنها. دستیابی به صفحات وب اصولاً بواسطه موتورهای جستجو فراهم می‌گردد. این واسطه‌ها رایگان، فراگیر و بسیار قدرتمند می‌باشند. موتورهای جستجو کلیدهای ارزیابی قابلیت دیده شدن و میزان اثر وب‌سایتهای دانشگاهها به شمار می آیند. منابع محدودی برای ارزیابی وبومتریک مفید است: موتورهای جستجوی عمومی شامل Google، Yahoo Search، Exalead، Alexa؛ و پایگاه داده‌های تخصصی علمیGoogle Scholar در ارزیابی وبومتریک مورد استفاد است.

 
 

وبومتریک از چهار معیار به شرح ذیل تشکیل شده است

1- اندازه صفحات : تعداد صفحات بازیافت شده شده توسط گوگل، یاهو و بینگ. برای محاسبه آن کافیسب به Alexa مراجعه نمایید و در جعبه جستجوی آن عبارت زیر را وارد کنید. 

Site:skums.ac.ir 

2- قابلیت دید (Visibility=50%): به سایت Yahoo به آدرس  http://siteexplorer.search.yahoo.com مراجعه نمایید و در جعبه جستجوی آن عبارت زیر را وارد کنید.

site:skums.ac.ir

همچنین برای بازیابی پیوندهای دریافتی (inlinke) از دستور NOT استفاده شد.

(link:http://skums.ac.ir OR link:http://skums.ac.ir) NOT (host:http://skums.ac.ir OR host:http://skums.ac.ir

 3- تعداد Rich file ها : عبارت زیر را در گوگل وارد نمایید. سپس به جای PDF از doc و ppt استفاده نمایید و عدد های به دست آمده را با هم جمع کنید. 

Site:skums.ac.ir filetype:pdf

4- (Scholar): تعداد مقالات ایندکس شده در گوگل اسکالر. جهت دیدن تعداد فایل ها به سایت scholar.google.com مراجعه کرده و عبارت زیر را وارد نمایید. 

Site:skums.ac.ir

 
تاریخ به روز رسانی: 1403/03/12
تعداد بازدید: 913
Powered by DorsaPortal