خط مشی و فرآیندهای کتابخانه |
خط مشی مجموعه سازی کتابخانه مرکز آموزشی درمانی آیت الله کاشانی شهرکرد
1- مقدمه کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی با هدف نیاز سنجی، گردآوری و اشاعه اطلاعات شکل گرفته اند. بنابراین وظایف اصلی کتابخانه را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد: الف) مجموعه سازی، ب) سازماندهی، ج) اشاعه اطلاعات. باید توجه داشت که مجموعه سازی نخستین رکن در کتابخانه هاست؛ زیرا سایر فعالیتهای کتابخانه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برپایه مجموعه سازی شکل میگیرد. تأمین منابع اطلاعاتی به صورت درست، به موقع و متناسب با نیازهای مراجعان میتواند ضمن غنی سازی مجموعه به رفع نیاز مخاطبان کمک نموده و باعث افزایش میزان استفاده ی سایر مراکز و سازمانها از منابع و خدمات مجموعه از طریق امانت بین کتابخانه ای گردد. بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد با توکل واستعانت از درگناه خداوند حکیم و توانا و همکاری متخصصان و پژوهشگران عالقمند، برآن است تا با به کارگیری حداکثر سرمایه و انرژی بهترین و با کیفیت ترین خدمات درمانی مراقبتی را برای بیماران و خانواده هایشان و جامعه فراهم کند و مزایای آموزشی مناسب را فراهم کرده و فرصت های آموزشی ایجاد شده را ثوسعه دهد . با توجه به اینکه رسالت اصلی کتابخانه این مرکز، حمایت از برنامه های آموزشی و پژوهشی بیمارستان است با تأمین منابع الزم برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی ، تحقیقاتی دستیابی به اهداف فوق را تسهیل و تسریع می بخشد. امید است که کتابخانه بتواند هماهنگ با رشد علم و فناوری گامهای بلند تری در هرچه بهتر کردن مجموعه بردارد. 2- هدف هدف کتابخانه تامین منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی، تحقیقاتی و مطالعاتی دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان و سایر افراد استفاده کننده از کتابخانه میباشد. 3- تعاریف 1-2- مجموعه سازی: عمل یا فرایند نیاز سنجی، انتخاب، سفارش و تهیه و دسترس پذیر ساختن محتوای منابع اطلاعاتی مورد نیاز جامعه کتابخانه از راه های خرید، مبادله و سایر روشهای مرسوم و ارزیابی مداوم آن ها. 2-2- جامعه کتابخانه: جامعه کتابخانه متشکل از کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه، رزیدنت ها، دانشجویان و کارکنان بیمارستان آیت الله کاشانی و سایر افرادیکه که از طرف کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عضویت دارند . 3-2- مجموعه کتابخانه: مجموعه کتابخانه شامل کتب فارسی ولاتین در موضوعات تخصصی (جراحی، چشم، خون، ارتوپدی، اورولوژی، اعصاب، داخلی و پرستاری..) است . مجلات عمومی و تخصصی فارسی و لاتین داخل کشور به صورت online ، پایان نامه ها و همچنین منابع اطلاعاتی الکترونیکی که از طریق کتابخاننه مرکزی دانشگاه تأمین شده است . دسترسی و امانت کتب با ارائه کارت شناسایی و یا کارت دانشجویی امکان پذیر است پایان نامه ها و اطلس های اموزشی و فرهنگ ها قابل امانت نیستند و در محل کتابخانه مطالعه میشوند و دستیابی به منابع الکترونیکی از طریق vpn دانشگاه امکان پذیر است . 4-2- دامنه و پوشش: کلیه منابع مورد نیاز گروه های آموزشی بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد 3 -کمیته تأمین منابع علمی کمیته تأمین منابع متشکل از نمایندگان گروه های آموزشی، مسئول کتابخانه و کتابدار بخش سازماندهی می باشد. تبصره: انتخاب نماینده هر گروه با پیشنهاد مدیر گروه آن رشته می باشد. مسئولیت نماینده گروه عبارتست از بررسی و تایید منابع تخصصی درخواستی از سوی دانشجویان و اعضای هیئت علمی گروه آموزشی مربوطه، جستجو و انتخاب عناوین جدید منابع اطالعاتی و معرفی آن به مسئول کتابخانه جهت بررسی و خرید. 4 -معیار کلی انتخاب و تهیه منابع انتخاب منابع بر اساس نیاز سنجی از جامعه استفاده کننده و بر اساس رسالت کتابخانه، رشته های موجود در بیمارستان، فضا و تقسیم بودجه صورت می گیرد. کتابخانه خط مشی مجموعه سازی رابه چها دلیل ضروری میداند: 1. انتخاب 2. برنامه ریزی 3. روابط عمومی 4. همکاری و از گروهای آموزشی و پژوهشی در هر رشته برای تهیه آن نظر خواهی کرده است. بودجه بودجه کتابخانه های مراکز آموزشی از طریق معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه با توجه به نیاز و تعداد گروه های آموزشی مرکز تامین می شود . اصول انتخاب کمیته انتخاب منابع کتابخانه متشکل از معاون تحقیقات و فناوری و مدیریت محترم پژوهشی، رئیس بیمارستان و نمایندگاه گروهای آموزشی و تخصصی و ریاست محترم کتابخانه مرکزی و مسئول کتابخانه می باشد . کتابها بر حسب اولویت بندی نیازهای آموزشی و پژوهشی بیمارستان، روز آمدی و اعتبار علمی ، شهرت مولف و ناشر و قضاوت اعضای هیئت علمی و کتابدار با توجه به لیست پیشنهادی دانشجویان و اساتید در دو بازه زمانی نمایشگاه کتاب اردیبهشت ماه و نمایشگاه کتاب آبان ماه خریداری می شود. داده شده تهیه می گردد. (تامین کتاب برسایر مواد کتابخانه ای ترجیح داده می شود .( هدایا در مورد کتب اهدایی کتابدارموظف است قبل از قبول این منابع به دقت آنها را مورد بررسی قرار داده و منابع مورد استفاده مراجعه کنندگان را انتخاب کند و سایر منابع را به کتابخانه های دیگر بسته به موضوعاتی که پوشش می دهند ارسال کند . محدودیت ها : با توجه به تخصصی بودن کتابخانه بیمارستان مواد عمومی و فرهنگی و مذهبی که بنا برنامه های آموزشی مرتبط نیستند به تعداد اندکی بسته به میزان بودجه و فضا ی کتابخانه تهیه خواهد شد . حفاظت و نگهداری : کتابخانه با توجه به امکانات موجود جهت ایمنی مجموعه کپسول آتشنشانی نصب کرده است. ارزیابی مجموعه: کتابخانه در جهت به روز رسانی و کیفیت منابع مورد استفاده اقداماتی چون ارائه نظر سنجی به اعضا ، مراجعه به سایت ناشران و سایت کتابشناسی ملی ایران و اطلاع ازآخرین کتب چاپ شده درزمینه های موضوعی مورد نیاز بیمارستان و همینطور میزان استفاده از مجموعه را انجام می دهد . روابط همکاری با دیگر کتابخانه ها : به منظور تهیه و تدارک خدمات بهتر براین مراجعان در طرح های امانت بین کتابخانه ای که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اقدام به عضویت در آنها نموده است شرکت می کند. وجین : وجین فرایندی است که از طریق آن منابع مازاد، فرسوده و یا بی استفاده از مجموعه خارج می گردد. عمده ترین دلایلی که وجین کردن را برای کتابخانه ها ضروری می سازد، نیاز به کنترل و رشد مجموعه و روزآمد کردن آنها، محدود بودن فضای کتابخانه ها، نیاز جامعه به اطلاعات جدید و به روز، خط مشی و سیاست های مجموعه سازی کتابخانه ها و ... از جمله عللی است که کتابداران را بر آن می دارد تا در صدد یافتن راه حل های مناسب جهت امر وجین کردن در کتابخانه ها برآیند. کتابخانه این مرکز با توجه به نظرگروهای آموزشی و مراجعه کنندگان و تجربه خود کتابدار: 1- منابعی را که نسخه تکراری دارند 2- منابعی که اعتبار علمی ندارندن 3- ویرایش های قدیمی تر 4- منابعی که میزان استفاده از آنها کم می باشد و یا بی استفاده هستند . به صورت دوره ای و بر حسب نیاز به وجین اقدام میکند .سایر مراحل مطابق آئین نامه وجین صورت خواهد گرفت. مرور و بازنگری در سیاست مدیریت مجموعه : براین با ارزش ماندن خط مشی کتابخانه با نظر رئیس بیمارستان و گرو های آموزشی سالی یکباربا توجه به نیاز های متغییر کتابخانه و استفاده کنندگان بازنگری انجام می شود. |
تاریخ به روز رسانی: | 1402/01/22 |
تعداد بازدید: | 491 |