مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت
۱۴۰۳/۱/۱۰
ادغام فایل‌ها Merge Files در نرم‌افزار SPSS

 

ادغام فایل‌ها Merge Files در نرم‌افزار SPSS

گاهی وقت‌ها به هنگام تحلیل بر روی داده‌ها، پیش می‌آید که اطلاعات و یافته‌های ما در چند فایل جداگانه قرار دارد. به عنوان مثال در یک تحلیل پرسش‌نامه‌ای، چند پرسشنامه داشته‌ایم و اطلاعات هر پرسشنامه را در یک فایل SPSS به صورت جداگانه وارد کرده‌ایم. حال به دنبال این هستیم که این فایل‌های نرم‌افزاری از هم جدا را، به یک فایل SPSS تبدیل کنیم و سپس بر روی این فایل جدید ادغام شده، آنالیزهای خود را انجام دهیم.

نکته بسیار مهم که حتما باید رعایت شود این است که اطلاعات مربوط به هر فرد در هر پرسشنامه، باید کنار یکدیگر در فایل ادغام شده قرار گیرد. مثلاً اگر سن فرد را در یک فایل وارد کرده‌ایم و تحصیلات او را در فایل دیگر، باید در فایل ادغام شده، سن و تحصیلات این فرد کنار هم و در یک ردیف قرار بگیرد.

 بیایید این بحث را با استفاده از نرم‌افزار SPSS توضیح دهیم. فایل دیتای این مثال را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

در تصویر زیر می‌توانید بخشی از داده‌ها را مشاهده کنید. داده‌ها در پرسش‌نامه‌های جداگانه A و B وارد نرم‌افزار شده‌اند.

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، داده‌ها در دو فایل جداگانه بیان شده‌اند. در یک فایل اطلاعات مربوط به مشخصات فردی افراد آمده و در فایل دیگر اطلاعات مالی و تراکنش‌های آن‌ها قرار گرفته است. حال ما می‌خواهیم این فایل‌ها را با یکدیگر ادغام کرده و به یک فایل، جهت انجام تحلیل‌های آماری بر روی آن، تبدیل کنیم.

آنچه که در موضوع ادغام فایل‌ها و یا همان Merge Files اهمیت دارد، این است که باید حداقل یک ستون و یا Variable مشترک در بین فایل‌های جداگانه خود داشته باشیم. فرایند ادغام فایل‌ها بر مبنا و با استفاده از همین Variable های مشترک انجام می‌شود.

در مثال بالا، ستون با نام ID که شماره فرد پرسش‌شونده است، در پرسش‌نامه‌های A و B مشترک است. ما کار را بر مبنای این ستون ID انجام می‌دهیم.

جهت انجام فرایند Merge Files هنگامی که در فایل دیتا پرسشنامه A هستیم، از مسیر زیر در نرم‌افزار SPSS استفاده می‌کنیم.

Data→ Merge Files → Add Variables

 

 

از آنجا که ما در فایل A مسیر ادغام فایل‌ها را رفتیم، در پنجره باز شده با نام Add Variables to Merge File نرم‌افزار از ما سوال می‌کند، فایلی که می‌خواهید با فایل A ادغام کنید، در کجا قرار دارد؟ 

اگر فایلی که می‌خواهیم با فایل A ادغام کنیم (یعنی فایل دیتا B باز باشد، گزینه An open dataset را انتخاب می‌کنیم. در کادر زیر این گزینه، فایل‌های دیتا باز بر روی سیستم کامپیوتر خود را می‌توانید ببینید. از آن‌جایی که فایل دیتا پرسش‌نامه B باز است، بنابراین این گزینه را انتخاب می‌کنیم.

اگر احیاناً فایلی که می‌خواهیم با فایل A ادغام کنیم، باز نباشد، به سادگی با استفاده از گزینه An external SPSS Statistics data file آن فایل را فراخوان می‌کنیم و این گزینه را انتخاب می‌کنیم.

در مرحله بعد Continue کرده و پنجره زیر را می‌بینیم.

 

https://graphpad.ir/wp-content/uploads/2021/11/Merge-Files-SPSS-3-GraphPad.ir_.png

تاریخ به روز رسانی: 1400/09/04
تعداد بازدید: 328
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
آدرس : شهرکرد ،رحمتیه ، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دانشکده پزشکی، طبقه همکف جنب کتابخانه مرکزی دانشگاه
کدپستی: 8813833435            تلفن: 4-33335652-038
تاریخ بروز رسانی 1403/01/10
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal