مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۶
1399/07/15
دستیابی به اهداف دانشگاه های نسل سوم و چهارم از اهداف راه اندازی دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه ها است
وبدا؛ مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز به کار دفتر ارتباط با صنعت این دانشگاه از اهداف راه اندازی آن به دستیابی به اهداف دانشگاه های نسل سوم و چهارم اشاره داشت.
به گزارش وبدا؛ دکتر حسن رجبی افزود: تبادل تجارب صنعت و دانشگاه در حوزه های مرتبط و مشترک، همسوسازی سیاست ها و فعالیت های اجرایی دانشگاه در راستای حل مشکلات صنعت و جامعه و انجام تحقیقات هدفمند و مساله محور و توسعه آموزش های مهارتگرا از دیگر اهداف راه اندازی دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی استان بشمار می رود.
وی تصریح کرد: همچنین راه اندازی این دفتر در مشارکت نظام مند اعضای هیات علمی دانشگاه و کارشناسان برجسته در حل معضلات صنعت و جامعه و توسعه فعالیت های فناورانه و دانش بنیان موثر است.
دکتر رجبی، مشارکت کارشناسان و یا مدیران برجسته صنعت در پروژه های تحقیقاتی دانشگاه را از دیگر اهداف راه اندازی دفتر ارتباط با صنعت برشمرد.
وی با بیان اینکه، ارتباط دانشگاه و صنعت فرآیندی است که در طول زمان شکل می گیرد و برگرفته از نیازها و ضرورت ها در دوره های مختلف است افزود: نگاهی به تاریخچه ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران نشان می دهد که اولاً شکل گیری این ارتباط در گذر زمان به طور اصولی پایه ریزی نشده و ثانیاً محتوا و سمت و سوی این ارتباط به درستی شکل نگرفته و هدفمند نبوده است.
وی ادامه داد: درحالی که درکشورهایی که ارتباط دوجانبه دانشگاه و صنعت در آنها قدرتمند است نشان می دهد که این ارتباط از ابتدا به صورت اصولی و به صورت ساختاری پیشرفته برقرار شده است.
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین خاطر نشان کرد: ارتباط صحیح و موثر دانشگاه، صنعت و جامعه می تواند موجب ارتقای سطح نوآوری و انتقال دانش و تکنولوژی گردد و در صورت تعامل پایدار بین نهادها، توسعه تکنولوژی و متعاقب آن توسعه سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی را می توان انتظار داشت.
دکتر رجبی در خصوص تاریخچه ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران اظهار داشت: می توان اولین ارتباط صنعت و دانشگاه را در ایران از زمان تاسیس دانشگاه تهران (سال 1313) تا سال 1340 عنوان کرد که در این دوره تعامل دانشگاه و صنعت صرفاً مبتنی بر آموزش بوده است.
وی تصریح کرد: دوره دوم از سال 1340 تا 1360 که در این دوره نیز تعامل مبتنی برآموزش بود و دولت همچنان برای هماهنگ سازی دانشگا هها با صنایع تلاش می کرد با این اختلاف که در این دوره کارآموزانی از دانشگاه برای آشنایی با فن آوری های وارداتی جدید و آشنایی بابعضی از مسائل و مشکلات صنعت، به شرکت های صنعتی دولتی فرستاده می شدند.
وی ادامه داد: دوره سوم از سال 1360 تا 1374 است که در این دوره دولت تلاش کرد مبنای تعامل دانشگاه و صنعت را علاوه برآموزش به پژوهش نیز گسترش دهد براین اساس دفترهایی در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برای بهبود تعامل « دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت » با عنوان دانشگاه و صنعت ایجاد شد.
به گفته وی، در دوره چهارم دولت از سال 1374 به بعد کوشید مبنای جدیدی را برای تعامل دانشگاه و صنعت ارائه کند. این مبنای جدید را می توان توسعه فناوری نامید. دولت در این راستا از سال 1379 اقدام به تأسیس شهرک علمی و تحقیقاتی، پارک های علم وفناوری و مراکز رشد نمود.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، در سند چشم‌انداز 1404 بر توسعه دانش‌بنیان کشور با بکارگیری بهینه ظرفیت های علمی، فناوری و نوآوری و نیز تعامل سازنده بین تمام نهادهای حاضر در حوزه‌های علوم پایه، علوم ارزشی و معرفتی، علوم کاربردی و فناوری با جامعه خردورز و فضیلت‌ مدار تاکید شده است افزود: یک نگاه اجمالی در سوابق اکثر دانشگاه‌های کشور نشان می دهد، عموماً این مراکز ماموریت‌ها و اهداف عمومی و یکسانی را دنبال کرده اند و کمتر به دنبال برنامه‌ریزی ماموریت‌گرا بوده اند.
وی اظهار داشت: ماموریت‌گرایی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پژوهشی موجب می‌شود تا دانشگاه‌ها با تمرکز بر امکانات و منابع تخصصی خود، نیازها و انتظارات صنعت و جامعه به نحو احسن شناسایی کنند و به دنبال آن تحقیقات خود را هدفمند و مساله محور و آموزش ها را به صورت مهارت گرا دنبال کنند.
به گفته وی، در این راستا در اکثر دانشگاه ها مراکزی با عنوان دفتر ارتباط با صنعت تاسیس شده است که ماموریت اصلی آن فراهم سازی بستری مناسب برای ارتباط بین دانشگاه با صنعت و جامعه است.  
دکتر رجبی افزود: در بسیاری از موارد عدم شناخت اولویت های صنعت و جامعه در حوزه آموزش و پژوهش موجب شده است که آموزش های دانشگاهی به سمتی حرکت کنند که نیازهای صنعت و جامعه را در بر نداشته و به دنبال آن دانشجویانی تربیت می شوند که با معظلات صنعت و جامعه بیگانه هستند و از «علم نافع» که مکررا در بیانات رهبر معظم انقلاب به آن اشاره می شود، برخوردار نخواهند شد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد پس از چندین سال کسب مقام برتر در حوزه پژوهش و دستیابی به اهداف دانشگاه های نسل دوم، بر آن شد که با ایجاد دفتر ارتباط با صنعت در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، گامی هدفمند و مقتدرانه برای حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم و نسل چهارم بردارد.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: قطعاً دستیابی به این اهداف در سایه تعاملات سازنده دانشگاه با صنعت و جامعه و انجام تحقیقات مساله محور و ارائه آموزش های مهارت محور محقق خواهد شد.
دکتر رجبی در پایان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر تعاملات دوطرفه و سازنده اعضای هیات علمی و متخصصین دانشگاه با صنعت و سایر ارکان جامعه، منجر به توسعه همه جانبه حوزه های دانش، پژوهش کاربردی و فناوری و حل مشکلات جامعه بویژه در شرایط تحریم ظالمانه فعلی خواهد شد.
تعداد بازدید:
648
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal