مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۵
1399/08/11
مسمومیت با مواد مخدر یکی از مهم ترین عوامل مراجعه به بخش مسمومین در بیمارستانهای کشور می باشد
وبدا؛ مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: از سال 1397 تا نیمه نخست سال 1399، مسمومیت با مواد مخدر با شیوع 17 تا 21 درصدی، جزء یکی از مهم ترین عوامل مراجعه به بخش مسمومین در بیمارستانهای کشور می باشد.
به گزارش وبدا؛ دکتر حمیده رضوی افزود: از این میان مسمومیت با متادون و ترامادول در صدر عوامل مسمومیت زای مخدر قرار دارند و در رتبه بعدی می توان به مسمومیت ناشی از تریاک و شیشه نیز اشاره کرد.
وی تصریح کرد: بیشترین مسمومیتی که در سال های اخیر منجر به فوت شده است، مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک به میزان 60 تا 65 درصد از کل موارد مرگ ناشی از مسمومیت ها می باشد.
به گفته وی، مرگ ناشی از سوء مصرف مواد ممکن است در اثر مصرف میزان بالای مواد مخدر، محرک و الکل، مصرف به قصد خودکشی و یا مصرف اتفاقی خصوصاً در کودکان باشد. دکتر رضوی ادامه داد: همچنین مرگ ناشی از سو مصرف مواد می تواند در افراد که از طریق بلعیدن مقادیر بالای مواد مخدر بسته بندی شده در مبدا و دفع آن در مقصد اقدام به قاچاق و توزیع مواد مخدر می نمایند و بسته های مواد مخدر در لوله گوارشی ایشان باز می شود، رخ دهد.
مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: به طور کلی مسمومیت ناشی از مواد مخدر مختلف منجمله تریاک، هروئین، متادون، ترامادول و ...بسیار خطرناک می باشد و فرد مسموم هرچه سریع تر باید به مراکز درمانی منتقل شود.
وی با بیان اینکه، بسیاری از این موارد ممکن است در کودکانی رخ دهد که به صورت اتفاقی محتویات بطری حاوی داروی ترک اعتیاد، شربت متادون را خورده اند. توصیه اکید نمود: شربت متادون به بطری نوشیدنی های خوراکی مانند نوشابه منتقل نشود و به هیچ عنوان در یخچال و در دسترس دیگر اعضای خانواده قرار نگیرد.
دکتر رضوی افزود: با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید در کشور و تاکید بر بهداشت دست ها و گندزدایی مناسب و نقش مهم استفاده از فرآورده های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) به منظور پیشگیری از این عفونت، بر اساس مشاهدات و اطلاعات بدست آمده از برخی بیمارستانهای کشور در ابتدای سال 1399، مواردی از مسمومیت در اثر مصرف خوراکی محلول های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی مرگ اثر مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) در برخی از بیماران گزارش شده است.
وی ادامه داد: مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.
به گفته وی، الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت های شدید، کوری و مرگ همراه است و میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست های آسیب دیده بالا بوده و می تواند سبب بروز مسمومیت شود.
دکتر رضوی افزود: الکل های دست ساز و مشروبات الکلی یکی دیگر از ترکیباتی هستند که سو مصرف آنها می تواند منجر به مسمومیت و مرگ شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه، در اواخر سال 1398 و ابتدای سال 1399، همزمان با شیوع بیماری کرونا و تبلیغات عده ای سودجو، گروهی از مردم اغفال شدند و با تصور اینکه مصرف خوراکی الکل سبب پیشگیری از ابتلا به کرونا می شود، دچار مسمومیت شدند افزود: علاوه بر این موارد، دسترسی آسان به الکل باعث شد افراد ناآگاه با مصرف خوراکی الکل و مشروبات الکلی قاچاق و دست ساز که حاوی متانول می باشد، دچار مسمومیت شوند و مرگ و میر بالای ناشی از متانول به همین علت بوده است.
وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال 1398 تعداد 558 مرگ ناشی از الکل ( اتانول، متانول و سایر الکل ها) و تنها در پنج ماه نخست سال 1399، 778 مورد مرگ ناشی از الکل ( اتانول، متانول و سایر الکل ها) گزارش شده است.
به گفته وی، بر اساس آمار به دست آمده از بیمارستانهای کشور، در سال 1398 در حدود 10500مورد در در نیمه نخست سال 1399، بالغ بر 7583 مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با الکل داشته ایم.
تعداد بازدید:
8813
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:187
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal