مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۱/۳۱
1399/11/01
ضرورت جلب مشارکت خیرین برای دستیابی به سلامت همگانی
وبدا؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: جلب کمک‌های خیرین و سازمان‌های مردم نهاد، در راستای توسعه پایدار و دستیابی به سلامت همگانی ضروری است.

به گزارش وبدا؛ دکتر مجید شیرانی در نشست شورای هماهنگی مشارکت های مردمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان چهارمحال و بختیاری گفت: مقوله سلامت یکی از مهمترین و اساسی ترین عناصر حیاتی جامعه است و بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامتی یک مسئله چند بعدی است که ابعاد جسمی ، روانی و اجتماعی را در بر میگیرد.
وی با بیان اینکه امروزه سلامت جسمی، روحی و روانی تعیین کننده سلامت یک جامعه است افزود: مهم‌ترین مولفه توسعه اجتماعی و اقتصادی در یک کشور، پیشرفتگی در سلامت آن جامعه می باشد.
دکتر شیرانی یادآور شد: مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با سیاست‌گذاری و اجرایی ضوابط و مقررات ، تنها 20 تا 25 درصد از عوامل مرتبط با سلامت را در اختیار دارد و همه نهادها و ارگانها در برقراری سلامت در جامعه نقش آفرین هستند، از این رو یکپارچه سازی اقدمات و جلوگیری از موازی کاری در حوزه سلامت اهمیت ویژه ای دارد.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی یکی از دستگاه‌هایی است که باید دسترسی به خدمات سلامت را در گستره وسیع جغرافیایی برای مردم فراهم کند خاطرنشان کرد: خدمات رسانی در حوزه سلامت به شهرها و روستاها محدود نمی‌شود و رده سنی خاصی ندارد ، چرا که در جاده‌ها و راه‌ها همچنین قبل از تولد و بعد از مرگ انتظارات زیادی از سیستم درمان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه هرچه نیازهای اولیه یک جامعه بیشتر شود احساس به خدمات درمانی و بهداشتی نیز بیشتر می شود گفت: افزایش سطح سواد سلامت جامعه، کاهش هزینه سلامت و به دنبال آن کم شدن هزینه خانواده ها و بسیاری از هزینه‌های اجتماعی را به همراه دارد.
وی با تاکید بر لزوم خدمات رسانی مطلوب در مناطق محروم گفت: خدمات سطح یک در مراکز درمانی، خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت در روستاها و مناطق محروم و دورافتاده استان باید به صورت مطلوب و جامع ارائه گردد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه گفت: نشست شورای هماهنگی مشارکت های مردمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان چهارمحال و بختیاری در راستای سیاست گذاری و بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در حوزه سلامت، به استناد ماده 10 قانون تشکیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ماده 80 برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل شده است.
وی هدف از تشکیل شورای هماهنگی و مشارکت های مردمی دانشگاه را جلب مشارکت خیرین ، سازمان‌های مردم نهاد و موسسات خیریه سلامت ،شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ، گروه‌های داوطلب ، سایر تشکل ها و نهادهای عمومی بیان کرد و افزود: ارتقاء شاخص ها و سیمای مشارکت‌های مردمی با توجه ویژه به مناطق محروم و کم‌برخوردار، گسترش فرهنگ نیکوکاری ، وقف و کار داوطلبانه در نظام سلامت ، توسعه کمی و کیفی خدمات حوزه سلامت از طریق برنامه ریزی، هدایت و ساماندهی مشارکتها مردمی ، جهت‌دهی تسهیل فرآیند ها و یکپارچه سازی مشارکت های مردمی به منظور پرهیز از موازی کاری ، ساماندهی مشارکت‌های مردمی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه در حوادث و بلایا و نظارت بر حسن اجرای نیات شرعی و قانونی خیرین و واقفین از دیگر اهداف تشکیل این شوراست.
دکتر شیرانی در پایان ، توجه به تعیین سیاست‌های کلی سلامت و جلب کمک‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سازمان‌های مردم نهاد به منظور توسعه پایدار و دستیابی به سلامت همگانی را در استان الزامی دانست.
تعداد بازدید:
199
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal