مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۴
1400/03/20
ضرورت‌ قرارگیری جوانه‌ حبوبات‌ و غلات در سبد‌غذایی‌ روزانه‌
وبدا؛ رئیس‌ گروه‌ تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: جوانه‌‌ حبوبات و غلات، با ارزش غذایی چشم‌ گیری از لحاظ ویتامین‌ و املاح همراه است‌ و باید در سبد‌غذایی‌ روزانه‌ قرار بگیرد‌.

به گزارش وبدا به نقل از روابط‌ عمومی‌ معاونت‌ بهداشتی؛ عنایت‌ الله کلیج‌ رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: جوانه ها به خاطر اهمیت‌ بسیار بالایی‌ که دارند باید جزء مواد ضروری سبد غذایی روزانه خانواده‌ ها قرار بگیرد‌.

وی افزود: تمام جوانه ها دارای فواید مشابهی هستند اما در برخی از آن‌ها مواد مغذی متفاوتی وجود دارد مثل عدس که سرشار از پروتئین‌ و ماش‌ که سرشار از فیبر و ویتامین‌A و... است‌.

کلیج‌ اضافه کرد: جوانه‌ ها با دونه‌ طبیعی رشد می‌کند‌ و تولیدشان‌ با ارزش غذایی چشم‌ گیری از لحاظ ویتامین‌ و املاح همراه هستند‌.

وی اظهار داشت: ایرانیان از هزاران سال قبل به اهمیت جوانه ها پی بردند و مثال آن هم استفاده از جوانه گندم‌ درآیین‌ سمنو پزان‌ در آغاز فصل بهار است و در کشور چین نیز استفاده از جوانه ماش فراگیر است‌.

کلیج‌ تصریح‌ کرد: تغییرات شیمیایی‌ که‌ ضمن‌ جوانه‌ زدن‌ در دانه اتفاق می‌افتد، باعث افزایش املاح و ویتامین و میزان‌ کالری و کربوهیدرات‌ آن کاسته می شود‌.

وی گفت: جوانه گندم‌ موجب کاهش 15 درصدی کربوهیدرات، افزایش 30 درصدی پروتئین‌، افزایش 34 درصدی کلسیم، افزایش 80 درصدی پتاسیم‌، افزایش 40 درصدی آهن، افزایش 56 درصدی فسفر، افزایش 285 درصدی ویتامینA و در نهایت افزایش 500 درصدی ریبو‌فلاوین‌ یا B2 می‌شود‌.

کلیج‌ افزود: جوانه ها دارای مقدار زیادی فیبر و آب هستند و موجب دفع کامل مدفوع و مانع از سرطان‌ روده‌، کاهش خستگی، سستی و بی‌حالی در فرد می‌شود‌.

وی اضافه کرد: با مصرف جوانه‌ های مختلف میزان‌ چشمگیری از ویتامین‌هایE, B, سلنیوم و منیزیم‌ مخصوصا‌ در روزهای‌ کرونایی‌ به منظور تقویت سیستم ایمنی‌ بدن و همچنین پرفشاری خون بسیار موثر است‌.

کلیج‌ گفت: خانواده‌ ها به میزان‌ کافی از جوانه گندم‌ استفاده نمی‌کنند‌ در حالی که سرشار از ویتامین‌ های B1, E و A است و ویتامین‌A در بینایی، B1 در تعادل دستگاه عصبی و ویتامین‌ E به عنوان‌ آنتی‌ اکسیدان‌ قوی برای جوانی پوست به کار می‌رود‌.

وی ادامه‌ داد: مواد معدنی‌ مثل حبوبات‌ و غلات در هنگام‌ جوانه زدن‌ حداقل 5 برابر افزایش پیدا می‌کند و سرشار از فیبر است‌ همچنین نخود‌ هنگام‌ جوانه زدن نرم‌ تر و قابل هضم‌تر‌ می‌شود‌.

انتهای پیام/ع
تعداد بازدید:
347
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal