مقدمه ای بر نقش و جایگاه روابط عمومي
روابط عمومی در هر سازمانی، سامانة برقراري ارتباط مؤثر ، نزديک و سازنده مديريت آن سازمان با ديگر بخش ها اعم از بخش هاي دروني يا بخش هاي بيروني محسوب مي شود. با برقراري اين ارتباط به نحو شايسته امکان تطابق بروندادهاي يك سازمان با نيازهاي بيروني فراهم مي شود. فرآيندي كه علت وجودي پيدايش و استمرار حيات آن سازمان محسوب مي شود. روابط عمومي درحقيقت، ابزار دوگانه اي است كه از يك سو باعث آگاهي مديران از محيط پيرامون آنها مي شود و از سوي ديگر باعث انعكاس درست فعاليت آنان به جمعيت مخاطب مي گردد. برقراري اين ارتباط دوطرفه در هر سطحي، مترادف سطح توفيق روابط عمومي است. به همين دليل توجه به چند نكته درخصوص فعاليت روابط عمومي حائز اهميت است. نخست آنکه در فعالیت های روابط عمومي همواره ارتباط « دوسويه» است. دوم آنکه در فرآیندهای ارتباطي روابط عمومي همواره اصل بر «تفاهم» است. در ارتباطات اين حوزه نه تنها «تحميل» جايي ندارد بلکه از «اقناع» نيز پرهيز مي شود. چراكه در اقناع نوعي رويكرد سلطه جويانه مخفي را مي توان جستجو كرد. فرآيندي كه در بلند مدت باعث مقاومت مخاطب در برابر پيام مي شود. نکته دیگر اتکاء به «تحقیق» به معناي واقعي كلمه است. اتكاء برتحقيق به معناي واقعيت بي پيراية هر پديده، اين امكان را براي روابط عمومي بوجود مي آورد كه تصميم سازي سازمان را در بهترين جهت هدايت كند. «تحقيق» و نيل به واقعيت بي پيرايه تنها از راه سنجش مستمر و منظم امكان پذير است و تنها از اين راه است كه مي توان با انتقال و ارايه اطلاعات دقيق و كارآمد به حوزة مديريت سامانه، «اعتماد» او را جلب و در فرآيند تصميم سازي او مشاركت نمود. نکته بعدی «اخلاق» در روابط عمومی است. گرچه رويکرد سنتي به روابط عمومي رويكردي ابزاري و استفاده از اين واحد معمولاً براي تبليغ و پروپاگاند محسوب مي شود. اما جايگاه علمي روابط عمومي نه تبليغ بلكه تبيين جايگاه سامانه در جامعه و تبيين فرآيندهاي درون سامانه براي مديريت است. در اين راه پايبندي به اخلاق حرفه اي نه فقط از جهت ارزش هاي متعالي كه از ديدگاه فني و حرفه اي نيز يك ضرورت است. بدون اين پايبندي اطلاعات دقيق و درستي به مديريت و سازمان منتقل نخواهد شد. در آن صورت سامانه پي به نقائص خود نخواهد برد و مآلاً در پي رفع نواقص و ارتقاء كيفيت خود برنخواهد آمد. فلذا عمل «شرافتمندانه» ، احترام به مخاطبين اعم از موافق و مخالف، تأكيد بر تفاهم و تعامل ،ايجاد هماهنگي بين سازمان و گروه هاي مرتبط ، توجه به منافع بلند مدت، تميز واقعيات از شبهاتي كه خود را همچون واقعيات جلوه مي دهند، وفاداري به اهداف سازمان و تثبيت رفتار صادقانه با همكاران از جمله مباني ضروري در فعاليت هر سيستم و من جمله روابط عمومي است. در این راه روابط عمومی از دو نکته مهم نيز بايد پرهيز کند: نخست «اغراق» در انعكاس موفقيت هاست و دوم «تعديل» وجوه منفي است. در نهایت با تکیه بر اين رويکرد روابط عمومي را بايد بخشي از فرآيند «مديريت» دانست و نه ابزاري براي اعمال مديريت. به عبارت ديگر روابط عمومي يك سامانة اجرايي در نظام مديريت محسوب نمي شود بلكه يك سامانة مشورتي در فرآيند تصميم سازي و سياست گذاري است. روابط عمومي جزئي از سيستم تطبيقي سازمان با محيط خود است. روابط عمومي به سازمان و مديريت آن كمك مي كند تا با محيط خود به تعامل مناسب بپردازد. روابط عمومي يك منعكس كنندة محض نيست، بلكه يك عامل مشاركتي است در اصلاح آنچه كه در نهايت به جامعه منعكس مي شود. به اين منظور روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران در جهت تحقق اهدافي كه در ذيل مي آيد خود را ملزم به برنامه ريزي و تلاش مي داند. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال حاضر با داشتن ۲۵ پرسنل فعاليت هاي را که شامل موارد ذيل مي باشد در سطح داخل و خارج از دانشگاه ارايه مي نمايد: - تهیه اخبار از آخرین رويدادها، مراسم، مناسبتها و نشستها - هماهنگی جهت چاپ آگهی هاي مربوط به مناقصات، مزايده ها، ابلاغ و رسيدگي و پيگيري جهت چاپ و پرداخت صورتحساب - اطلاع رسانی از آخرین اخبار و مطالب علمي تهيه شده ازطريق سايت روابط عمومي - هماهنگی با رسانه ها و جراید و صدا و سيما جهت تهيه گزارش و خبر از مراسم و مناسبتها - هماهنگی و همکاری در برپايي مراسم ويژه مانند تقدير از کاركنان نمونه و . . . - هماهنگی و برپایي مراسم بزرگداشت اساتيد ، معارفه و توديع مديران و . . . - مطالعه اخبار چاپ شده در جراید و تهیه چکيده مطالب مربوط به دانشگاه و سطح وزارتخانه - انتشار نشریه ندا و توزیع در سطح دانشگاه و ساير ارگانها و سازمانهاي مرتبط - صدور مجوز به منظور تهیه گزارش خبری و يا تصويري از مراکز تحت پوشش دانشگاه جهت ساير ارگان هاي دولتي و يا خصوصي - هماهنگی با شورای سياستگذاري به منظور اطلاع رساني درخصوص برگزاري نشست هاي مطبوعاتي - هماهنگی و همکاری در برپايي ويژه برنامه ها مانند: هفته پژوهش، جشنواره رازي، ابن سينا و . . . - دریافت نظرات و پیشنهادات کارکنان از طريق تلفن گويا - هماهنگی و همکاری در تهيه و توزيع جايزه دانش آموزان ممتاز، هداياي روز پزشک، لوح تقدير و . . . - تهیه گزارش تصویري از برگزاري مراسم جهت استفاده در سايت روابط عمومي و يا ارسال به واحد مربوطه - هماهنگی با وزارت متبوع درخصوص اجرای برنامه هاي درخواستي - انجام امور درخواستی از سوی دفتر رياست دانشگاه |