۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
1397/02/30 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/111427278_141314654feefd.jpg
مسموميت حدود 750 نفر در اثر مصرف قارچ هاي سمي در كشور
وب دا؛ مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري ها معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني چهارمحال و بختياري، از مسموميت حدود 750 نفر از هم وطنانمان در اثر مصرف قارچ هاي سمي در سال جاري خبر داد.
به گزارش وب دا؛ دكتر محسن آذري پور افزود: از اين تعداد متاسفانه 9 نفر جان خود را از دست داده و 3 نفر با توجه به اثرات مخرب شديد سم قارچ بر كبد تا كنون پيوند كبد شده اند و حدود 205 نفر در مراكز درماني تحت مراقبت هستند.
وي، تعداد مسموميت ناشي از مصرف قارچ سمي در چهارمحال و بختياري در سال جاري را تا كنون 4 نفر اعلام كرد و افزود: تاكنون مرگ ناشي از اين نوع مسموميت گزارش نشده است.
وي اظهار داشت: با توجه به وضعيت جوي، بارش هاي پراكنده و رطوبت زياد زمينه رويش قارچ هاي سمي در عرصه هاي طبيعي فراهم شده و پيش بيني مي شود اين روند همچنان ادامه داشته باشد.
دكتر آذري پور تصريح كرد: عدم توجه افراد به مسائل بهداشتي و خطرات مصرف گونه هاي گياهي ناشناخته و شباهت زياد بين گونه هاي سمي و غير سمي و غير قابل تشخص بودن اين گونه ها از يكديگر، بجز با انجام آزمايشات تخصصي، در روزهاي اخير شاهد گزارش موارد متعدد از مسموميت ناشي از قارچ هاي سمي در كشور و بويژه در استان هاي غربي و شمال غربي هستيم.
به گفته وي، تعداد مسموميت هاي گزارش شده با قارچ هاي سمي از كرمانشاه ، لرستان،‌ آذربايجان غربي،‌ زنجان، قزوين،‌ كردستان و اخيراً شيراز و چهارمحال و بختياري بيش از مناطق ديگر كشور و در اين ميان كرمانشاه و لرستان داراي بيشترين آمار مسموميت ها بوده اند.
مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري ها معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني چهارمحال و بختياري با توجه به اهميت پيشگيري از مسموميت با قارچ هاي سمي و اثرات مخرب آن بر دستگاه هاي گوارش بويژه كبد و كليه ها نسبت به مصرف اين گونه از گياهان خودرو هشدار داد.
وي، همچنين به مردم توصيه كرد : حتي از خريد قارچ هاي كوهي از افراد دوره گرد خود داري و در صورت تمايل به مصرف قارچ، از قارچ هاي بسته بندي عرضه شده در فروشگاه هاي معتبر خريداري نمايند.
دكتر آذري پور در ادامه افزود: در صورت مصرف قارچ هاي خودرو و مشاهده هرگونه علائمي از اسهال، تهوع، استفراغ، ‌دل درد ،‌ سرگيچه ، تاري ديد ،‌ افت فشار خون سريعاً به مراكز درماني و يا پايگاه هاي اورژانس بين جاده اي مراجعه و پزشك و كادر درماني را از خوردن قارچ مطلع نمائيد تا اقدامات درماني لازم انجام و عوارض ناگوار ناشي از مسموميت با قارچ سمي تا حد امكان كاهش داده شود.
وي در پايان خاطر نشان كرد: سم قارچ هاي سمي با جوشاندن و حرارت ديدن از بين نمي رود و همچنان مي تواند سلامت و حتي جان فرد مصرف كننده را به شدت تهديد نمايد.
تعداد بازدید: 374
Powered by DorsaPortal