۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
1397/08/23 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/IMG_1689C.JPG
ديابت افزايش خطر حملات قلبي و سكته ، نارسايي كليوي و كوري را موجب مي شود
وبدا؛ سرپرست مركز بهداشت شهرستان شهركرد با اشاره به گراميداشت هفته ديابت 19 لغايت 25 آبان ماه بر لزوم اطلاع رساني و آموزش همگاني در خصوص آسيب ها و عوارض اين بيماري تاكيد كرد.
به گزارش وبدا به نقل از روابط عمومي مركز ، دكتر نرگس عسگري افزود: در هفته ملي ديابت برنامه هاي آموزشي مختلفي از جمله همايش ديابت ، آموزش  پيشگيري از ديابت در مدارس ،آموزشگاهها و دانشگاهها ، برنامه پياده روي كاركنان دانشگاه علوم پزشكي، همچنين جلسات مختلف با حضور سفيران سلامت پيش بيني و به اجرا گذاشته شده است.
وي با بيان اينكه، رعايت تغذيه سالم در پيشگيري از ديابت نقش موثري دارد تصريح كرد: براساس مطالعات انجام شده در جهان، 80 درصد موارد ديابت نوع 2 با رعايت تغذيه صحيح و تحرك بدني و بهبود شيوه زندگي قابل پيشگيري است.
وي ادامه داد: در كشور ايران ميزان  شيوع ديابت و اختلالات قند خون قابل ملاحظه است و از مهمترين عوامل موثر در بروز اين بيماري الگوي غذايي ، مصرف زياد مواد قند وشكر ، شيريني ، شكلات ، نوشابه هاي گازدار ، آب ميوه هاي صنعتي كه حاوي قند افزوده مي باشد.
سرپرست مركز بهداشت شهرستان شهركرد اظهار داشت: مصرف بي رويه غذاهاي آماده (فست فودها) ، غذاهاي چرب و سرخ شده با اضافه وزن و چاقي خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي دهد .
دكترعسگري در خصوص علائم ديابت گفت: پر ادراري ، پرخوري، پر نوشي و خستگي زياد از علائم ديابت بوده كه با آزمايش قند خون ناشتا و قند خون بعد از غذا از وضعيت سلامت يا ابتلا به ديابت با تشخيص پزشك مشخص مي شود.
گفتني است، ديابت اختلال در سوخت و ساز (متابوليسم) بدن است كه در آن يا انسولين به ميزان كافي در بدن وجود ندارد و يا انسولين قادر نيستتا وظايف خود را به درستي انجام دهد و در نتيجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا مي رود.
هفته ملي ديابت (19 تا 25 آبان 1397) با شعار «ديابت و خانواده» برگزار مي شود.
تعداد بازدید: 178
Powered by DorsaPortal