۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
1397/12/27 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/photo_2019-03-16_09-14-01.jpg
چهارشنبه سوري و خطرات ناشي از عدم رعايت نكات ايمني
وبدا؛ جراح پلاستيك ، عضو انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد در خصوص چهارشنبه سوري و خطرات ناشي از عدم رعايت نكات ايمني تذكر داد.
به گزارش وبدا؛ دكتر لطيف الله افضلي با بيان اينكه چهارشنبه سوري يكي از سنت هاي كهن و اصيل ايراني است افزود: درصورتي كه اين آئين به صورت سنتي برگزار شود و با رعايت اصول ايمني همراه باشد مي تواند كاملاً نشاط آور و مفرح باشد .
وي ادامه داد: متاسفانه امروزه و در چند سال اخير اين سنت كهن با اعمال نا بجا و خطر آفرين مانند استفاده از مواد منفجره و آتش زا ، ترقه و... كه به صورت كاملاً غير استاندارد تهيه مي شوند، باعث ايجاد عوارض هولناك و غيرقابل جبران مي شود .
به گفته وي، اين حوادث با رعايت نكات ساده ايمني تا حدي زيادي قابل پيشگيري هستند .
دكتر افضلي، خطرات ناشي از بي احتياطي در چهارشنبه سوري را شامل: آسيب هاي ناشي از انفجار مواد محترقه در دست و قطع انگشتان و له شدگي نسوج و آسيب هاي سر و صورت همراه با بدشكلي هاي شديد و غير قابل جبران در صورت ، آسيب هاي چشم ناشي از برخورد مواد منفجره يا سوختگي يا در معرض قرار گرفتن چشم با دود و گازهاي ناشي از انفجار عنوان كرد.
اين جراح پلاستيك، شايع ترين آسيب ها را شامل: سوختگي ناشي از تماس با شعله يا مواد منفجره يا مايعات داغ كه به دنبال انفجار در محيط پخش مي شوند دانشت و افزود: سوختگي هاي ايجاد شده در چهارشنبه سوري مي تواند ناشي از تماس با شعله،‌ تماس با مايعات داغ كه در حين انفجار در محيط پخش مي شوند و يا سوختگي شيميايي باشد.
وي در خصوص سوختگي شيميايي اظهار داشت: با توجه به نامشخص بودن مواد انفجاري، از آنها مواد شيميايي مختلف و مضري ايجاد مي شود كه مي تواند آسيب هاي شديد پوستي يا چشمي ايجاد نمايد.
دكتر افضلي افزود: سوختگي هاي استنشاقي كه ناشي از دود حاصل از مواد منفجره و سوخته مي باشد نيزو مي تواند به ويژه در كودكان و افراد مسن عوارض شديدي ايجاد كند.
وي انواع سوختگي را شامل: سوختگي درجه 1 كه فقط سطح پوست درگير است و با قرمزي ، تورم و درد همراه است، سوختگي درجه 2 كه لايه هاي عمقي تر پوست نيز درگير است و با ايجاد تاول مشخص مي شود و سوختگي درجه 3 كه كل ضخامت پوست دچار سوختگي شده و عروق و اعصاب پوستي درگير مي شوند و بعلت از بين رفتن اعصاب ، درد آن كمتر حس مي شود برشمرد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد گفت: سوختگي درجه 4 از ديگر انواع سوختگي ها است كه علاوه بر پوست ، نسوج زير پوست مثل پربي زيرجلدي ، عضله و حتي استخوان نيز درگير است.
دكتر افضلي در پايان با اشاره به برخي عوارض ناگوار سوختگي ها از والدين خواست با نظارت و همراهي فرزندان خود در روزهاي پاياني ضمن ايجاد فضاي شاد و مفرح از بروز هرگونه حادثه جدي جلوگيري نمايند.
تعداد بازدید: 124
Powered by DorsaPortal