۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
1398/03/01 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/ozv.jpeg
لردگاني‌ها پيشتاز در امر خداپسندانه اهداي عضو
وبدا؛ شهرستان لردگان بيشترين آمار اهداي عضو را در استان چهارمحال و بختياري دارد.
به گزارش وبدا؛ همه ساله تعداد زيادي از بيماران نيازمند به پيوند عضو كه در ليست انتظار هستند، جان خود را از دست مي‌دهند و اين در حالي است كه اعضاي سالم افراد دچار مرگ مغزي، زير خاك مدفون مي‌شود .
رابط واحد فراهم آوري عضو چهارمحال و بختياري در لردگان با بيان اينكه هر كس مي‌تواند در صورت بروز مرگ مغزي و با رضايت بستگان، اهدا كننده عضو باشد افزود: اولين رضايت گيري اهداي عضو در استان چهارمحال و بختياري در 22 دي ماه 82 در شهر لردگان صورت گرفت و در پي اين رضايت، اعضاي حياتي و نسوج پسر 16 ساله به بيماران نيازمند عضو اهدا شد.
حجت الله اميري افزود: شهرستان لردگان از سال 82 تا كنون با 53 مورد رضايت گيري و اهداي عضو، بيشترين آمار را در استان به خود اختصاص داده و در اين زمينه پيشتاز است.
وي افزود: در اين مدت جوانترين موارد اهداي عضو مربوط به يك دختر و يك پسر پنج ساله و مسن‌ترين مورد، مربوط به خانم 69 ساله مي‌باشد.
اميري اضافه كرد: در سال 96 تعداد رضايت گيري اهداي عضو در شهرستان لردگان 15 مورد، در سال گذشته 12 مورد و از ابتداي امسال تاكنون يك مورد بوده است.
هماهنگ كننده تيم پيوند اعضاي چهارمحال و بختياري نيز گفت: در حال حاضر اين استان در زمينه اهداي عضو جزو پنج استان فعال كشور مي‌باشد.
زهرا سياح با بيان اينكه ميزان رضايت گيري اهداي عضو در چهارمحال و بختياري بين 60 تا 65 درصد است افزود: از هر سه خانواده بيمار مرگ مغزي در استان، دو خانواده رضايت گيري به اهداي عضو مي‌دهند.
وي اضافه كرد: در حال حاضر 500 بيمار دياليزي در استان وجود دارد كه 30 نفر از آنان در ليست اهداي عضو قرار دارند.
سياح ادامه داد: علاقمندان جهت دريافت كارت اهداي عضو، مي‌توانند به نشاني اينترنتي ehda.ir و يا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان در شهركرد مراجعه كنند.
31 ارديبهشت ماه به عنوان «روز ملي اهداي عضو» نام گذاري شده است.
تعداد بازدید: 128
Powered by DorsaPortal