۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
1398/03/20 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/photo_2019-06-10_09-13-54.jpg
بسيج ملي كنترل فشار خون به نقل از سرپرست دانشگاه علوم پزشكي شهركرد در خبر 20 شبكه جهانبين
وبدا؛ در هجدهمين روز از خردادماه 98 ، سرپرست دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني چهارمحال و بختياري با حضور در استديو خبر 20 شبكه جهانبين به تشريح محورهاي بسيج ملي كنترل فشار خون پرداخت.
به گزارش وبدا؛ دكتر مجيد شيراني در اين گفتگوي خبري با بيان اينكه فشار خون از شايع ترين بيماري هاي غيرواگير است كه بدون علامت اختصاصي و داراي عوارض شديد و مهلك است افزود: اين بيماري شايع ترين علت مرگ هاي زود رس بويژه در افراد كهن سال است .
به گفته وي، طي دهه اخير تعداد مبتلايان به فشار خون رشد حدود سه برابري داشته به گونه اي كه يك پنجم و حتي تا يك سوم افراد بالاي 30 سال مبتلا به فشار خون بالا هستند.
وي با بيان اينكه اين بيماري سخت به سادگي قابل تشخيص و كنترل است افزود: بسيج ملي كنترل فشار خون از 27 ارديبهشت ماه 98 آغاز و تا 15 تيرماه در دو مرحله شامل آموزش و اطلاع رساني و غربالگري در راستاي شناسايي بيماران مبتلا به فشار خون بالا و افراد مستعد و كنترل اين بيماري تلاش مي نمايد.
دكتر شيراني، تعداد پايگاه ها و مراكز فعال براي ارائه خدمات در اين برنامه را 525 مركز تحت پوشش دانشگاه اعلام كرد و افزود: علاوه بر اين ايستگاه هاي سيار و ثابت به صورت كاملاً رايگان براي ارائه خدمات به هم استانيان در نقاط پر تردد و با تراكم بالاي جمعيتي برپا است.
وي با اشاره به همكاري ارگان و سازمان هاي مختلف در اين برنامه ملي اظهار داشت: ظرفيت هاي بسيج جامعه پزشكي، سازمان نظام پزشكي و ساير ارگان ها نيز براي موفقيت هر چه بيشتر برنامه بكارگيري شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشكي استان در ادامه اظهار داشت: گروه هدف اين برنامه شامل افراد بالاي 30 سال، مادران باردار در تمام سنين و بيماران مزمن كليوي پس از اندازه گيري فشار خون و ثبت آن در سامانه با دريافت كارت هايي به رنگ هاي سبز ، زرد و قرمز به ترتيب از وضعيت مطلوب ، از مستعد بودن براي ابتلا به فشار خون بالا و نياز به تغيير رژيم غذايي و اصلاح سبك زندگي و نياز مبرم به مراجعه فوري به پزشك و انجام اقدامات كنترلي مطلع مي شوند.
تعداد بازدید: 360
Powered by DorsaPortal