۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
1398/08/19 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/hgchgfu.jpeg
اجراي پرسشگري بررسي شيوع ناباروري در چهار شهرستان استان چهارمحال و بختياري
وبدا؛ مدير گروه سلامت خانواده، جمعيت و مدارس معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد، از اجراي پرسشگري بررسي شيوع ناباروري در چهار شهرستان چهارمحال و بختياري خبر داد.
به گزارش وبدا به نقل از روابط عمومي معاونت بهداشتي؛ دكتر پوران خلفيان با بيان اينكه، ناباروري يكي از مشكلات سلامت جوامع انساني است كه نظام بهداشت و درمان بسياري از كشورها را به چالش كشيده است افزود: طبق برآورد انجام شده توسط سازمان بهداشت جهاني در سال 2010 ، حدود 50 مليون زوج از ناباروري رنج مي برند.
وي تصريح كرد: با توجه به اهميت دسترسي به آمار دقيق و به روز در برنامه ريزي و اجراي مداخلات پيشگيرانه، اين مطالعه به منظور برآورد دقيق شيوع ناباروري اوليه و ثانويه در زنان 15 تا 49 ساله ايراني طراحي شده است .
وي گفت: به همين منظور در چهاردهمين روز از آبان ماه سال جاري كميته استاني شروع عمليات اجرايي" بررسي شيوع ناباروري در جمهوري اسلامي ايران " با حضور معاون بهداشتي، جمعي از مديران معاونت بهداشتي و كارشناس باروري سالم معاونت بهداشتي برگزار شد.
دكتر خلفيان به مباحث مطرح شده در اين كميته اشاره و گفت: در اين كميته در خصوص فرايند اجراي پرسشگري و اينكه اين پژوهش به منظور بررسي مشكلات باروري در خانم هاي 15 -49 ساله ايراني در نظر گرفته شده كه با توجه به سن و سابقه زندگي مشترك ؛ اگر سن خانم كمتر از 35 سال باشد فارغ از وضعيت تاهل فعلي، حداقل يكسال سابقه زندگي مشترك را داشته و اگر سن خانم 35 سال يا بيشتر باشد حداقل 6 ماه سابقه زندگي مشترك را داشته باشد وارد مطالعه مي شود.
به گفته وي، تعداد كل خوشه ها 70 مورد بوده كه شامل 56 خوشه شهري و 14 خوشه روستايي و تعداد كل نمونه ها 700 مورد مي باشد.
وي با اشاره به حساسيت و اهميت اين بررسي و لزوم انجام هماهنگي و اطلاع رساني براي شروع عمليات اجرايي پژوهش افزود: روش اجراي اين پژوهش درشهرستان هاي منتخب ازطريق پرسشگري درب خانه مي باشد و بر اساس معيارهاي وزارت متبوع شهرستان هاي شهركرد، بروجن، كوهرنگ و كيار تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
دكتر خلفيان در پايان يادآور شد، نشست توجيهي و آموزشي بررسي شيوع ناباروري در جمهوري اسلامي ايران با حضور مسئولين سلامت جمعيت،خانواده و مدارس و كارشناسان مسئول باروري سالم چهار شهرستان منتخب به همراه پرسشگران نيز برگزار خواهد شد.
تعداد بازدید: 244
Powered by DorsaPortal