۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
1398/09/27 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/photo_2019-12-18_16-56-27.jpg
ديابت چهارمين علت مرگ و مير در جهان و تهديد جدي براي سلامت جوامع
وبدا؛ رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياري، از ديابت بعنوان چهارمين علت مرگ و مير در جهان و تهديدي جدي براي سلامت جوامع ياد كرد.
به گزارش وبدا؛ سيد راشد جزايري در كنفرانس علمي ورزش و ديابت در دانشگاه علوم پزشكي شهركرد اظهار داشت: ديابت بعنوان يكي از مهمترين تهديد كننده زندگي انسان ها محسوب مي شود كه، عوارض و ناتواني هاي ناشي از آن جبران ناپذيراست.
وي تصريح كرد: اين بيماري به دليل خصوصياتي مثل زمينه سازي براي خيلي از بيماري ها به شدت هزينه بر و ناتوان كننده است.
به گفته وي، ديابت در سراسر جهان و از سوي سازمان بهداشت جهاني به عنوان اپيدمي نهفته اعلام شده است.
جزايري با بيان اينكه برنامه كنترل ديابت از سال 1383 در كشور آغاز شده است افزود: بسته خدماتي آن در سطح يك از سال 193 استارت خورد.
جزايري، از اهداف چارچوب ملي ارائه خدمات در بيماري ديابت به، ثابت نگاهداشتن ميزان شيوع و كاهش عوامل خطرساز آن، افزايش پوشش درمان بيماران ديابتي به بيش از 90 درصد تا سال 2025 ، بهبود كيفيت درمان، ثبت كردن 100 درصدي بيمارن تا پايان 2025 در معاينات ادواري سامانه و ثبت 100 درصدي افراد ديابتي شناسايي شده تا سال 2018 در نظام ثبت ديابت و تحت پوشش بيمه قرار گرفتن دارو، انسولين، سرنگ، گلوكز و وسايل مصرفي مرتبط و همچنين خدمات تغذيه و آموزش اشاره داشت.
وي، در تشريح وضعيت ديابت در جهان افزود: در سال 2017 در گروه سني 20 تا 79 سال بيش از 425 ميليون نفر به ديابت مبتلا بوده و پيش بيني مي شود تا سال 2045 از مرز 629 ميليون نفر بگذرد.
به گفته وي، يك نفر از هر 11 فرد بزرگسال در دنيا مبتلا به ديابت هستند و اين در حالي است كه نيمي از مبتلايان به ديابت يعني جمعيتي حدود 200 ميليون نفر از بيماري خود بي اطلاع هستند.
رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياري گفت: مبتلايان به ديابت 2 تا 4 برابر بيشتر از ساير افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و سكته ها قرار دارند.
جزايري افزود: تا پايان شهريورماه 98 در چهارمحال و بختياري بيش از 21 هزار نفر مبتلا به ديابت به ثبت رسيده است يعني حدود 2/2 درصد كل جمعيت استان و 4/4 درصد جمعيت بالاي 30 سال كه اين ميزان از نرم كشوري بسيار پايين تر است.
وي اضافه كرد: اين مسئله وجود دارد كه شناسايي و ثبت موارد شناسايي شده در استان نيازمند عزمي جدي و تلاش مضاعف دارد .
وي، افزايش وزن، رژيم غذايي نامناسب، فعاليت بدني ناكافي و مصرف دخانيات را از عوامل خطر براي ابتلا به بيماري ديابت بر شمرد و افزود: داشتن رژيم غذايي مناسب و فعاليت بدني كافي مي تواند در كاهش احتمال ابتلا به اين بيماري بسيار موثر واقع شود.
گفتني است، كنفرانس علمي يكروزه ورزش و ديابت در بيست و هفتمين روز از آذرماه 98 با همكاري معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان و مشاركت هيئت پزشكي ورزشي با حضور پزشكان و پيراپزشكان و شاغلين در مراكز بهداشتي و درماني تابعه دانشگاه برگزار شد.
تعداد بازدید: 185
Powered by DorsaPortal