۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
1399/10/11 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/aidsCC.jpg
کاهش مرگ و میر مبتلایان به اچ ای وی به دنبال توسعه خدمات مراقبت و درمان بیماران
وبدا؛ کارشناس برنامه اچ ای وی / ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بر اساس آخرین آمارهای جهانی در سال 2019 تعداد بروز موارد جدید مبتلا به اچ ای وی نسبت به سال 2010 حدود 23 درصد و میزان فوت این بیماران 39 درصد کاهش داشته است. این امر ناشی از اقدامات پیشگیری ،کنترل و مراقبت موثر و بهنگام از طریق مراکز تخصصی تعیین شده می باشد
به گزارش وبدا؛ دکترعباسعلی عسگری،کاهش موارد ناشی از اجرای سیاستهای پیشگیری و توسعه خدمات مراقبت و درمان بیماران را از علل کاهش نرخ ابتلا و فوت مبتلایان به اچ ای وی برشمرد.
وی در ادامه با اشاره به راه های ابتلا به اچ ای وی، رابطه جنسی و اعتیاد تزریقی را شایع ترین راه ابتلا به این بیماری برشمرد و افزود: طی سال های اخیر، روند ابتلا به عفونت اچ ای وی از طریق اعتیاد تزریقی روند نزولی و ابتلا از طریق رفتارهای جنسی محافظت نشده رودن افزایشی دارد.
به گفته وی، بر اساس تخمین های موجود انتظار می رود، حدود 60 هزار نفر مبتلا به عفونت اچ ای وی / ایدز در کشور وجود داشته باشند که از این تعداد بالغ بر 22 هزار شناسایی شده اند.
دکتر عسگری گفت: با توجه به سیاست 90 90 90 در حال حاضر بالغ بر 70% بیماران شناسایی شده تحت مراقبت و از این تعداد 97 % تحت درمان دارویی موثر قرار دارند.
وی در ادامه با اشاره به نقش آموزش و اطلاع رسانی، حذف انگ و تبعیض، ایجاد بستر اقدامات عملیاتی مشترک برای کنترل عفونت اچ ای وی، در این راستا همبستگی جهت اقدامات اجرایی موثر، افزایش تاب آوری های اداری در سازمان های همکار، طراحی و توسعه بسترهای اداری منعطف جهت خدمات حمایتی و مراقبتی و استفاده از ظرفیت سمن ها و سازمان های همکار را مورد تاکید قرار داد.
وی در ادامه با بیان اینکه، کنترل ایدز نیازمند عزمی همگانی دارد افزود: این تعهد باید برای تک تک افراد جامعه وجود داشته باشد تا راههای پیشگیری از عفونت اچ آی وی را بدانند و به دیگر همنوعان خود نیز آموزش دهند تا بتوانیم جامعه ای سالم از نظر انتقال این عفونت داشته باشیم.اگر افراد جامعه در زمینه این بیماری آگاهی داشته باشند، پیشگیری از آن بسیار ساده است. بنابراین باید آگاهی مناسب و موثر برای از بین رفتن زمینه مصرف مواد مخدر، محرک و برقراری روابط جنسی محافظت نشده، پرخطر و ناشناخته در سطح عموم جامعه توسعه یابد.
کارشناس برنامه اچ ای وی / ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ارتقاء کمی و کیفی برنامه های آموزشی بر اساس رویکرد نوین آموزشی در کنار برنامه های آموزشی مراقبت و کنترل اچ ای وی جهت اطلاع رسانی جامع ، فراگیر و مستمر از طریق برنامه های صدا و سیما را از جمله انتظارات در راستای کنترل بیماری اچ ای وی برشمرد.
تعداد بازدید: 161
Powered by DorsaPortal