۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
1400/07/08 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/161219151026236118223202144141222119917361.jpg
اهمیت مصرف صبحانه در دانش آموزان
وبدا؛ دانش آموزان باید مصرف صبحانه را جدی بگیرند چرا که کبد آنان کوچک است و نمی‌تواند مقدار قندی که برای سوخت و ساز مغز استفاده می شود را در خودش ذخیره کند.
به گزارش وبدا؛ عنایت الله کلیج مدیرگروه تغذیه و بهبود جامعه مرکزبهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: صبحانه به عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی افراد محسوب می‌شود و باید به آن اهمیت خاصی دهند، زیرا صبحانه موجب تمرکز ذهنی بیشتر و ایجاد ذهنی خلاق در فرد می‌شود.
وی افزود: برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون به خصوص در ابتدای روز مصرف صبحانه ضروری است و باید به یک عادت غذایی خوب در سبد مصرف روزانه مردم تبدیل شود.
کلیج اضافه کرد: دانش آموزان باید مصرف صبحانه را جدی بگیرند چراکه کبد آنان کوچک است و نمی‌تواند مقدار قندی که برای مصرف مغزشان و سوخت و ساز مغزی استفاده شود را به مدت طولاتنی در خودش ذخیره کند.
وی اظهار داشت: مصرف صبحانه در دانش آموزان تنها به مدت چهار ساعت می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های مغزی آنان باشد و پس از این زمان باید یک میان وعده را حتما میل کنند.
کلیج تصریح کرد: مصرف انواع مواد غذایی در وعده صبحانه، بستگی به محل سکونت، شرایط اقلیمی و میزان دسترسی به مواد غذایی دارد.
وی گفت: موادی مانند نان سبوس دار به دلیل تامین کربوهیدرات‌های پیچیده و تولید انرژی ارزان و سالم نسبت به سایر منابع تولید انرژی برای بدن، انتخابی مناسب در وعده صبحانه است و در کنار آن هم استفاده از مواد لبنی مانند یک لیوان شیر کم چرب که یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های مغذی و منبع مهم کلسیم است نیز توصیه می‌شود.
کلیج بیان کرد: با مصرف پنیر کم چرب همراه با چند عدد مغز گردو و بادام که در استان چهارمحال و بختیاری به وفور یافت می‌شود به خصوص در فصل پاییز و زمستان می‌توانیدکلسیم، پروتئین، برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی و مقداری فیبر غذایی مورد نیاز بدن را تامین نمایید.
وی افزود: استفاده از عسل همراه با کره محلی، البته متعادل و برای افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند انتخاب مناسبی است و مصرف عسل طبیعی نسبت به مربا ارجحیت دارد چراکه مصرف قند‌های ساده موجب افت سریع قند خون و ایجاد گرسنگی می‌شود.
کلیج اضافه کرد: تخم مرغ یکی از مواد غذایی کامل برای دانش آموزان محسوب می‌شود و می‌تواند یک روز در میان به صورت آب پز استفاده شود.
وی ادامه داد: کره و خامه به دلیل ایجاد انرژی زیاد در فرد و وجود چربی اشباع موجب افزایش کلسترل خون می‌شود که البته در مصرف آن باید احتیاط نمود.
انتهای پیام/ع
تعداد بازدید: 2214
Powered by DorsaPortal