۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
1400/08/28 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/3432029.jpg
اولین قدم در کنترل دیابت تغذیه صحیح است‌
l

وبدا؛ رئیس گروه تغذیه و بهبود جامعه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: اولین قدم درکنترل دیابت، تغذیه صحیح است و اگر بیماری دیابتی با پیروی از  یک رژیم متعادل به وزن مناسب برسد، از افزایش قند خون جلوگیری  می‌شود.

به گزارش وبدا؛ عنایت الله کلیج رئیس گروه تغذیه و بهبود جامعه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اگر قند ناشتا کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد طبیعی است و اگر بین 100-125 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد قند ناشتای غیرطبیعی نامیده می‌شود همچنین اگر این مقدار بیشتر یا مساوی 126 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد تشخیص، دیابت است.

وی افزود: تغییر سبک زندگی وکم کردن وزن به ‌صورت پنج تا 10 درصد وزن بدن و فعالیت فیزیکی متوسط به ‌صورت حداقل 30 دقیقه در روز توصیه می‌شود.

کلیج‌ اضافه کرد: دیابت یکی از انواع بیماری‌های غیر واگیر و مزمن است که تغذیه و رژیم درمانی نقش بسیار مهم و اساسی در کنترل آن دارد و در صورتی که این بیماری کنترل نشود، عوارض جبران ناپذیر و غیرقابل برگشت به دنبال خواهد داشت که از جمله می توان به زخم پای دیابتی، رتینوپاتی (از بین رفتن شبکیه چشم و از دست دادن بینایی)، نفروپاتی (آسیب کلیه) و بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون اشاره کرد.

وی اظهار داشت: تغییر در سبک زندگی و رعایت اصول صحیح تغذیه، ورزش، استراحت کافی در افراد مبتلا به دیابت حایز اهمیت است.

کلیج‌ تصریح کرد: اولین قدم در کنترل دیابت، کنترل چاقی و اضافه وزن است زیرا چاقی باعث مقاومت به انسولین می شود و در نتیجه انسولینی که در بدن ساخته یا به بیمار تزریق می شود، برای پایین آوردن قند خون کارایی لازم را نخواهد داشت و این کنترل قند خون را مشکل می‌سازد.

وی گفت: مطالعات نشان داده اند که حتی اندکی کاهش وزن منجر به اصلاح و بهتر شدن چربی و فشار خون و همچنین بهبود کنترل قند خون می شود.

کلیج‌ بیان کرد: در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت، تاکید بر روی مصرف انوع کربوهیدرات‌های پیچیده و غلات سبوس دار است و میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی بیمار دیابتی باید کاملا مشخص و تنظیم شده باشد.

وی افزود: این بیماران باید از رژیم غذایی که توسط متخصص تغذیه تنظیم شده ‌است استفاده نمایند زیرا بسیار مهم است که میزان کربوهیدرات رژیم غذایی با توجه به دوز انسولین و میزان قند خون بیمار تجویز شود.

کلیج اضافه کرد: بنابراین ایجاد نظم در ساعت صرف غذا و مصرف کردن مقدار مشخص کربوهیدرات در هر وعده، تاثیر بسیار مثبتی در کنترل قند خون دارد.

وی اظهار داشت: پیروی از یک برنامه غذایی مناسب شامل مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها، حبوبات، نان و غلات سبوس‌دار و همچنین لبنیات کم چرب  در اندازه مناسب باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت می‌شوند.

کلیج‌ تصریح کرد: مصرف حبوبات حداقل 2 بار در هفته و مصرف انواع مغزهای خام در رژیم غذایی توصیه می شود. فیبر موجود در این منابع به بهبود کنترل قند خون کمک می کند.

وی گفت: بهتراست غذاها به صورت آب پز و بخار پز مصرف شوند و تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده پرهیز شود و تنها از روغن مایع ترجیحا روغن زیتون و کانولا استفاده شود.

کلیج بیان کرد: توصیه می‌شود که این بیماران روزانه 30 دقیقه ورزش سبک یا پیاده‌روی داشته‌ باشند و از عصبانیت و استرس که باعث افزایش قند خون می شود، خودداری کنند.

وی افزود: علاوه بر عوامل ارثی، اضافه وزن و چاقی نیز در ابتلا به دیابت نقش دارد؛ پیشگیری از اضافه وزن و چاقی می‌تواند شانس ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

کلیج اضافه کرد: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و دیابت باید مقدار غذای مصرفی به اندازه نیاز مصرف شود، در مقابل دریافت‌های غذایی بیش ازحد نیاز به ویژه مصرف زیاد مواد قندی و شیرین از جمله نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین و دارای قند افزوده، شیرینی و شکلات  و همچنین نان‌های تهیه شده از آرد سفید و تصفیه شده و برنج سفید خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند. 

وی اظهار داشت: دریافت انرژی روزانه بیش از مقدار مورد نیاز نیز منجر به تجمع چربی در بدن و مقاومت انسولینی شده و خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.

کلیج تصریح کرد: براساس آخرین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت میزان قند و شکر مصرفی روزانه باید کمتر از 50 گرم و ترجیحا کمتر از 25 گرم در روز باشد و این مقدار شامل کل مواد قندی است که از همه مواد غذایی در طول روز  یعنی قند و شکر، شیرینی، شکلات، مربا، عسل و نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌شود.


وی گفت: تحقیقات جدید حاکی از آن است که مصرف گوشت قرمز نیز خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد و در مقابل، مصرف گوشت‌های سفید از قبیل مرغ و ماهی ارتباط معکوسی با خطر ابتلا به بیماری دیابت دارند.
تعداد بازدید: 314
Powered by DorsaPortal