۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
1400/10/19 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/photo_2022-01-09_11-58-05.jpg
دانشگاه های علوم پزشکی نسل سوم: کارآفرین و ثروت آفرین


وبدا؛ معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ورود دانشگاه‌های علوم پزشکی به مراکز آموزشی نسل سوم از اهمیت ویژه برخوردار است.
به گزارش وبدا؛ دکتریونس پناهی در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری افزود: در تشکیل دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه‌های نسل اول فقط به آموزش در حوزه سلامت پرداختند، اما با گذر زمان و ورود به نسل دوم، وارد تحقیق و پژوهش شدند.
دکتر پناهی اضافه کرد: نتیجه فعالیت دانشگاه‌های نسل اول تربیت اعضای هیات علمی توانمند و ثمره دانشگاه‌های نسل دوم تولید دانش، مرجعیت علمی و محتوای علم شده است.
وی تصریح کرد: امروزه برای رفع نیاز‌های جامعه در حوزه سلامت باید دانشگاه‌های نسل دوم وارد نسل سوم شوند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: دانشگاه‌های نسل سوم باید پژوهش‌محور، رفع‌کننده مشکلات در راستای تبدیل دانش به محصول فناور، ثروت‌آفرینی، کارآفرینی و به‌کارگیری نخبگان باشد.
دکتر پناهی یادآور شد: در دانشگاه‌های نسل سوم، پس از انجام مطالعات و تهیه مقاله‌ها، باید اتمام پروژه به تولید محصول در جهت رفع نیاز جامعه منجر باشد.
وی تاکید کرد: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌نام "تولید، پشتیبانی ها و مانع‌زدایی ها" نامگذاری شده، باید برای تحقق اهداف این شعار در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تلاش شود.
دکتر پناهی گفت: در بخش های درون دانشگاهی باید نگاه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها براساس تبدیل دانش به محصول، تجهیزات و یا تغییر در رفتار کادر درمان باشد تا از فرار نخبگان جلوگیری شود.
وی یادآور شد: شرایط کنونی مملکت به ایجاد اتحاد، جلوگیری از انجام امور موازی، پرهیز از کوچک شمردن فعالیت‌های دیگران و دوری از مسایل سیاسی نیاز دارد.
به گفته دکتر پناهی؛ در دوران شیوع ویروس کرونا توان مجموعه کادر سلامت، بهداشت و درمان مورد ارزیابی قرار گرفت و هم اکنون در حوزه واکسیناسیون و تولید واکسن داخلی، ایران در جایگاه مطلوبی قرار دارد.
دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بازدید از مرکز رشد، فنآوری سلامت و پژوهشکده علوم پایه سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: ساخت و تولید پلتفرم‌های مختلف واکسن کرونا در ایران دنبال می‌شود.
وی افزود: یکی از پلتفرم‌های ساخت واکسن کرونا از ابتدا بر پایه ویروس کُشته شده بود که سینوفارم از مشهورترین و معروف‌ترین آن‌هاست.
دکتر پناهی ادامه داد: واکسن برکت با ساختار مشابه سینوفارم، مجوز‌های لازم را دریافت و مورد استفاده گسترده مردم قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: دومین واکسن بر پایه پروتئینی است که پاستوکووک از این نوع می باشد و با اخذ مجوز‌های سازمان غذا هم اکنون در حال استفاده است.
دکتر پناهی یادآور شد: مطالعات برای تولید سومین واکسن "اسپایکوژن" در حال انجام است و نتایج آن به احتمال قوی تا پایان امسال مشخص و به‌عنوان یک واکسن موفق عرضه می‌شود.
وی افزود: همچنین واکسن MRNA به‌عنوان واکسن پیشرفته استفاده می‌شود که در کشور‌های غربی با عنوان مُدرنا و فایزر در حال عرضه است که پلتفرم مشابه دارد و هم اکنون در مرحله نخست قرار دارد.
وی تاکید کرد: با نگاه مثبت مردم به فرآورده‌های داخلی می توان از این واکسن استفاده کرد و شرکت‌های تولیدکننده با رعایت استاندارد‌ها این واکسن‌ها را به صادرات برسانند.
دکتر پناهی ادامه داد: اولویت تولید واکسن کرونا برای تامین نیاز داخل و بی‌نیازی کشور از وارات است و تا زمان رفع کامل نیاز درون کشور، صادرات واکسن از ایران به کشور‌های دیگر انجام نمی‌شود.
وی سیاست کلان کشور را تزریق مرحله سوم واکسن علیه ویروس کرونا عنوان کرد و افزود: از 2 سال گذشته و در دوران شیوع ویروس کرونا، نیاز به دانشگاه‌های فناور در کشور احساس شد که از طریق تشکیل شرکت‌های فناوری و پارک‌های علم و فناوری فاصله بین علم و صنعت پُر شد.
دکتر پناهی اظهار داشت: در همین راستا دانشگاه‌های بزرگ کشور وارد این مرحله شدند و درصد قابل‌توجهی از دارو‌های نوترکیب را به بازار عرضه کردند.
وی افزود: دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد زیرساخت‌های خوبی در حوزه دانش‌بنیان دارد که باید به آن‌ها کمک شود تا بتوانند محصولات خود را تولید و وارد کشور کنند.
به گفته وی؛ هم‌اکنون 12 دانشگاه کشور دارای شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری است که برای افزایش آن از دانشگاه‌های دارای زیرساخت حمایت می‌شود.
دکتر پناهی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌دنبال هدایت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت و سوی تولید محصولات نیازمحور است.
تعداد بازدید: 177
Powered by DorsaPortal