۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
1400/12/22 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/1603274780-download.jpg
از بروز مسمومیت با فرآورده های شوینده و ضدعفونی کننده خانگی پیشگیری کنید
وبدا؛ کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سال نو و افزایش موارد استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها گفت: با رعایت برخی اصول از بروز مسمومیت با فرآورده های شوینده و ضدعفونی کننده خانگی پیشگیری کنید.
به گزارش وبدا؛ دکتر حسین مردانی افزود: پیش از شروع تعطیلات نوروز، بر اساس سنتی قدیمی، نظافت و شستشوی خانه ها آغاز می شود و در سال جاری با توجه به همه گیری بیماری کووید-19 در کشور، اهمیت شستشو و ضدعفونی محیط زندگی و محل کار دوچندان شده است.
وی تصریح کرد: با ضدعفونی سطوح و دستها، رعایت بهداشت، ماندن در منزل و حفظ فاصله فیزیکی با دیگر افراد، می توانیم کمک بزرگی به حفظ سلامت خود و خانواده مان بنماییم.
وی متذکر شد، استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد نماید.
دکتر مردانی گفت: همیشه در هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی و شوینده در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه نموده سپس مصرف نمائید چرا که استفاده از داروها و مواد شیمیایی د ر تاریکی می توانند خطرناک باشد.
وی با بیان اینکه، بسیاری از این ترکیبات مانند وایتکس(مواد با پایه هیپوکلریت سدیم) بخارات سمی ایجاد می کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می زند افزود: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده، پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی ، کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک استفاده نمایید.
این کارشناس امور دارویی اضافه کرد: از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده، لک بر و الکل جداً خودداری کنید، بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده می باشند.
دکتر مردانی همچنین یادآور شد، بسیاری از داروها و محصولات نظافت خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.
وی ضمن توصیه به اینکه، همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید افزود: در صورتیکه نزدیکان شما ماده ای غیر خوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق نمود، با مرکز اورژانس 115 و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 تماس بگیرید.
دکتر مردانی از مردم خواست، محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنند و هیچگاه این فرآورده ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنند چرا که این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان و مسمومیت شدید ایشان خواهد شد.
از دیگر توصیه های وی، دور از دسترس کودکان نگه داشتن ‏داروها، محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی و قرار دادن آنها در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل و آبکشی نمودن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده قبل از اندختن داخل ظرف زباله و خودداری ‏ از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی و همچنین شعله آتش، ‏و اجتناب از نگهداری محصولات خطرناک مثل الکل، ضدیخ، شیشه‌پاک‌کن، بنزین، نفت، سموم علف‌کش، سموم حشره‌کش و ‏کودهای باغبانی، ترکیبات لوله بازکن، جرم گیر و لکه بر در کمدهای بدون قفل در پارکینگ و حیاط منزل می باشد.
‌‏وی با بیان اینکه، ‌‌‏نزدیک به 90% از مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهند افزود: خانه خود را نسبت به بروز مسمومیت ایمن ‏نمایید. ‏
وی توصیه کرد: ‏در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده پنجره‌ها را بازکنید تا هوا به‌خوبی در محیط جریان داشته باشد و پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله‌بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به‌هیچ‌ عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید چراکه گازهای تولیدشده در فضای کوچک، خفه‌کننده و سمی است.
دکتر مردانی اضافه کرد: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.
وی تصریح کرد: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی جهت خنثی سازی استفاده نکنید.
این کارشناس امور دارویی در پایان یادآور شد، در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسیدها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید. این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار گردد.
تعداد بازدید: 179
Powered by DorsaPortal