۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
1400/12/22 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/173389ccccccccc.jpg
بایدها و نبایدهای مصرف آجیل در ایام نوروز
وبدا؛ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: آجیل‌ها دارای خواص متعدد و مواد بسیار مفیدی برای سلامتی هستند، ولی افراط در مصرف آنها خصوصاً در افراد مبتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی می تواند خطر ساز باشد.
به گزارش وبدا؛ دکتر رضا محمدی افزود: از سنت های رایج در ایام نوروز در بین ایرانیان، پذیرایی از میهمانان با انواع آجیل و شیرینیجات است. وی ادامه داد، با وجود اینکه آجیل ها منابعی سرشار از پروتئین، فیبر، اسید های چرب ضروری و املاحی چون روی، آهن، کلسیم، منیزیوم و چربی هستند ولی مصرف بی اندازه آنها می تواند برای سلامتی جدا خطر ساز باشد. دکتر محمدی خاطر نشان کرد: علاوه بر چربی زیاد موجود در انواع آجیل ها، به دلیل استفاده از نمک زیاد هنگام فراوری، مصرف آنها در افراد مبتلا به پرفشاری خون و بیماری های قلبی و عروقی و کلیوی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف قند و نمک و روغن در بین ایرانیان دو تا سه برابر نرم جهانی است توصیه کرد: شهروندان از مصرف مواد غذایی حاوی نمک، قند و چربی زیاد به ویژه در ایام نوروز اکیداً خودداری کنند.
دکتر محمدی در پایان یاد آور شد، آجیل ها و تنقلات از مراکز معتبر و بصورت بسته بندی شده خریداری شوند ضمن اینکه مصرف آجیل های کهنه و مخلوط می تواند خطر مسمومیت خصوصاً با توکسینهای قارچی را به همراه داشته باشد.
تعداد بازدید: 229
Powered by DorsaPortal