۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
1401/01/11 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/ahmadiCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCC.jpg
علت فوت مادر و دختر در دست بررسی است/ از مصرف گیاهان صحرایی و کوهی، قارچ کوهی و هر نوع غذای غیرقابل اطمینان دیگر اجتناب نمایند

وبدا؛ سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ورئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: به دنبال فوت یک مادر 64 ساله و دختر 32 ساله در استان، به محض دریافت گزارش مورد اشاره، بررسی های اپیدمیولوژیک و پزشکی انجام گردید.
به گزارش وبدا؛ دکتر علی احمدی افزود: متوفیان روز شنبه تاریخ 6/1/1401 برای گردش و تفریح در صحرا مراجعه داشتند.
وی تصریح کرد: به گفته اطرافیان، آنها از گیاهان بومی و محلی منطقه فردای آن روز  برای تهیه سوپ و آش محلی در تاریخ 7/1/140 استفاده کرده اند و حدود دو ساعت بعد از مصرف علائم درد شکمی و تهوع شروع شده و به پزشک درمانگاه خصوصی مراجعه و دارو دریافت می کنند.
دکتر احمدی اضافه کرد: در تاریخ 8/1/1401 علائم تشدید می شود که سرم و آمپول توسط پرستار آشنای خانواده در منزل تزریق می شود و مجددا درد در ناحیه سمت چپ شکم تشدید می‌شود که ساعت 3 بامداد 9/1/1401 به بیمارستان مراجعه و ظاهرا حدود ساعت ده صبح دختر و حدود ظهر مادر فوت می کنند.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: پس از دریافت گزارش تیم بررسی طغیان و واکنش سریع شبکه شهرکرد به محل و بیمارستان مراجعه می کنند و از مواد اولیه و مانده مواد غذایی موجود در منزل و  آب آشامیدنی و همچنین گیاهانی که توسط آنها چیده شده نمونه محیطی تهیه و به آزمایشگاه ارسال شد.
وی ادامه داد: به جهت حساسیت موضوع،  تیم  استان متشکل از بازرسان بهداشت محیط و مبارزه با بیماریها هم جهت بررسی موضوع به بیمارستان و شبکه اعزام شدند.
دکتر احمدی گفت: در تماس با پزشک مشاور مسمومیت که بیماران را ویزیت کردند عنوان داشتند که احتمال دارد مسمومیت قارچی باشد اما قطعی نمی‌توان اظهار نظر کرد.
به گفته وی، با توجه به احتمال مسمومیت سموم قارچی و یا سایر سموم باکتریایی مقرر شد، از نمونه سرم خون متوفیان در بیمارستان نمونه تهیه نمایند تا در صورت لزوم جهت بررسی از نظر سموم قارچی و بوتولیسم نمونه به تهران ارسال گردد و
تیم بهداشت محیط نیز آزمایش نمونه های محیطی رو از طریق آزمایشگاه غذا و دارو پیگیری نمودند.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هنوز علت یا علل مرگ افراد مذکور تعیین نگردیده و در دست بررسی است افزود: آنچه از این رخداد به عنوان درس آموخته و قابل اطلاع رسانی باید به اطلاع هم استان های ارجمند رسیده شود این است که در استفاده از موادغذایی و آشامیدنی احتیاطات لازم را بکار بگیرند و بخصوص در فصل بهار از گیاهان صحرایی و کوهی، قارچ کوهی و هر نوع غذای غیرقابل اطمینان دیگر اجتناب نمایند مگر اینکه از سلامتی و سالم بودن آنها و داشتن نشان سلامت اطمینان داشته باشند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه، سلامتی ما در گروه رعایت موازین بهداشت فردی و بهداشت موادغذایی و ..... است از مردم خواست،  به شایعات دامن نزنند و اطلاعات را از منابع موثق دریافت نمایند.
تعداد بازدید: 635
Powered by DorsaPortal