۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
1402/09/05 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/858142_63007ccccc.jpg
اجرای پویش ملی سلامت با غربالگری بیش از 117 هزار نفر در چهارمحال و بختیاری
وبدا؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از غربالگری بیش از 117 هزار و 274 نفر در قالب بسیج ملی بیماریابی دیابت و فشارخون بالا (پویش ملی سلامت) در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد.
 
به گزارش وبدا،‌ دکتر علی احمدی در تشریح این خبر گفت: بسیج غربالگری و بیماریابی دیابت و فشارخون بالا در قالب پویش ملی سلامت ویژه افراد بالای 18 سال و مادران باردار، از 20 آبان ماه 1402 همزمان با سراسر کشور در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.
 
وی افزود: در این مدت برای بیش از 117 هزار و 274 نفر تست رایگان تشخیص دو بیماری پرفشاری خون و دیابت انجام شد.
 
دکتر احمدی اضافه کرد: در این غربالگری یک هزار و 266 مورد جدید ابتلا به بیماری فشارخون بالا شناسایی شد.
 
وی افزود: همچنین با اجرای این پویش، 556 نفر مبتلا به دیابت شناسایی و از بیماری خود باخبر شدند.
 
رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه این طرح تا 15 دیماه 1402 ادامه دارد گفت: تاکنون شهرستان های بن، کوهرنگ و اردل بیشترین مشارکت را در این طرح داشته اند.
 
دکتر احمدی درخصوص اهمیت مشارکت در این پویش خاطرنشان کرد: فشارخون بالا بیماری بدون علامت است که یکباره فرد را دچار سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و یا حتی مرگ ناگهانی می کند.
 
وی یادآور شد: فشارخون بالا عامل خطر ابتلا به دیابت نیز محسوب میشود. دیابت و فشارخون کنترل نشده، پیامدهای ناگواری دارد که منجر به نابینایی، دیالیز، آسیب به قلب، کلیه، اعصاب و قطع عضو میشود.
 
دکتر احمدی با بیان اینکه بسیاری افراد به این بیماریها مبتلا هستند اما هنوز از بیماری خود اطلاع ندارند گفت: با مشارکت در این طرح ضمن پایش سلامتی و اصلاح سبک زندگی، از بروز بیماری های بعدی جلوگیری کنید.
 
تعداد بازدید: 363
Powered by DorsaPortal