۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
1403/01/19 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/image-186-1200x800.png
تفاوت آلرژی‌های فصلی با سرماخوردگی
وبدا، معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در فصل بهار آلرژی‌های فصلی بیش از زمان‌های دیگر افراد را درگیر می‌کند، گفت: علائم آلرژی با سرماخوردگی و آنفلوآنزا متفاوت است.
به گزارش وبدا و به نقل از ایرنا؛ دکتر سمیه جوادی پزشک عمومی در تشریح این خبر افزود: واژه آلرژی به معنای یک واکنش افراطی است که سیستم دفاعی و ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف از خود نشان می‌دهد و این واکنش می‌تواند به صورت خارش، آبریزش بینی، عطسه، سرفه و علائم پوستی ظاهر شود.
وی با بیان اینکه رایج‌ترین نشانه‌ها و عوارض حساسیت‌های فصلی شامل آبریزش بینی، ریزش اشک از چشم، سرفه و عطسه است، تصریح کرد: آلرژی‌های فصلی در چشم موجب ورم ملتهبه بهاره، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش و آبریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، خس خس گلو و تنگی نفس، کهیر، سردردهای مکرر، خستگی بیش از حد و خارش پوست می‌شود.
جوادی افزود: آلرژی می‌تواند علائم بیماری آسم را تشدید کند که در صورت بروز شدید علائم فرد باید به سرعت به پزشک مراجعه کند.
به گفته وی؛ آلرژی در کودکان در 2 گروه سنی بیشتر از سایر گروه‌های سنی بروز و ظهور دارد که شامل سنین 2 سالگی به بالا و بالای 12 سالگی است.
جوادی با تاکید بر اینکه آلرژی‌ها بیشتر در فصل بهار و اواخر فصل تابستان بروز می‌کنند، اظهار داشت: در فصل بهار با گردافشانی گل‌ها و ایجاد برگ در درختان آلرژی‌ها آغاز می‌شود و علائم آن تا مدتی در فرد تداوم می‌یابد.
چگونه آلرژی‌های فصلی را از سرماخوردگی تشخیص دهیم؟
این پزشک عمومی با بیان اینکه آلرژی پیشگیری خاصی ندارد، گفت: با این وجود افراد می‌توانند با انجام تست‌های ایمنی نسبت به عامل آلرژیک آگاه شوند و سپس از مصرف آن ماده و قرار گرفتن یا در فضایی که در آن گل و گیاه وجود دارد اجتناب کنند.
جوادی یادآور شد: تنها راه درمان و تخفیف علائم آلرژی، مصرف قرص‌های آنتی هیستامین و آمپول است.
وی به علائم پوستی آلرژی نیز اشاره کرد و افزود: کهیر بارزترین نشانه آن است که در هنگام عصر و شب شدت بیشتری پیدا می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه بین آلرژی و سرماخوردگی و آنفلوآنزا تفاوت وجود دارد، اظهار داشت: برخی تفاوتی بین این بیماری‌ها قائل نیستند و به گمان اینکه دچار حساسیت شده‌اند نسبت به درمان بیماری خود غفلت می‌کنند.
جوادی ادامه داد: در مورد آلرژی، افراد با توجه به سوابق سال‌های گذشته نسبت به بیماری خود آگاه هستند و اینکه وضعیت آلرژی در فرد تغییرپذیر نیست و علائم شدید نمی‌شود اما در مورد سرماخوردگی و آنفلوآنزا این مورد صدق نمی کند.
معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: در سرماخوردگی فرد چند روز قبل از بروز علائم احساس ضعف و کسالت می‌کنند و اگر مراقبت‌های لازم را در خانه رعایت کند نیاز به مراجعه به پزشک ندارد و ظرف سه تا چهار روز بهبود می‌یابد اما در مورد آنفلوآنزا فرد از روز دوم با علائم شدیدتری از جمله بدن درد، تب‌های ناگهانی، گلودرد و سرفه روبرو می‌شود و مدت بیماری بین 7 تا 10 روز طول می‌کشد.
تعداد بازدید: 300
Powered by DorsaPortal