۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور
1403/05/08 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/4615321.jpg
درمان ناباروری با اصلاح سبک زندگی
وبدا؛ متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی شهرکرد گفت: در اغلب موارد ناباروری با اصلاح سبک زندگی و تغذیه مناسب قابل درمان است.

به گزارش وبدا، دکتر نسترن زمانی در برنامه زنده تلویزیونی زیر یک سقف از شبکه استانی سیمای جهانبین صدا و سیما چهارمحال و بختیاری با موضوع نازایی گفت: ناباروری بر همه ابعاد خانواده اثر گذار است.

وی در خصوص تعریف نازایی افزود: خانم های بالای 35 سال پس از 6 ماه تلاش مداوم برای باروری و خانم های زیر 35 سال پس از یک سال تلاش چنانچه موفق به بارداری نشده اند، همچنین زنانی که دارای بیماری آندومتریوز شدید و یا افرادی که دچار سرطان و استفاده از دستگاه رادیوتراپی هستند باید برای درمان به مراکز ناباروری و پزشکان متخصص مراجعه کنند.

وی افزود: 90 درصد زوجین یکسال پس از ازدواج باردار می شوند و مشکلی وجود ندارد.

 دکتر زمانی گفت: علل نازایی به 3 دسته تقسیم می شود، مواردی که به بیماری خانم ها مربوط می شود، مواردی که به بیماری در مردان ارتباط دارد و یا دسته ای که زن و مرد سالم هستند و ناباروری توجیهی ندارد.

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی با اشاره به اینکه  عدم تخمک گذاری و تنبلی تخمدان از شایعترین علل نازایی در خانم هاست گفت: مشکلات هورمونی، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید و ... نیز در باروری بانوان اثر گذار است.

دکتر زمانی اضافه کرد: استعمال دخانیات و سیگار، مصرف الکل، اضافه وزن یا لاغری مفرط (BMI بالای 35 یا زیر 18) از دیگر عوامل نازایی در مردان و زنان است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از شغل ها همچون کار در معدن و یا قرارگیری در محیط های خیلی گرم موجب ناباروری در مردان می شود، همچنین مشکلات هورمونی، ابتلا به بیماری های خودمراقبتی، موارد ژنتیکی و الگوهای زناشویی در این امر اثر گذار است.

وی ادامه داد: کاهش وزن، رعایت سبک زندگی سالم و ترک اعتیاد در اغلب موارد موجب درمان ناباروری می شود.

دکتر زمانی گفت: روش های کمک باروری اهدای تخمک، جنین اهدایی و رحم اجازه ای، درمان دارویی، IVF و ... نیز از دیگر مواردی است که برای درمان نازایی استفاده می شود.
تعداد بازدید: 384
Powered by DorsaPortal