۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور
1403/06/20 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/13835073_536.jpg
بررسی اثر آنتی اکسیدان مرکبات بر درمان بیماری التهابی روده
وبدا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری و دکترای تخصصی فارماکولوژی گفت: آنتی اکسیدان‌های موجود در مرکبات می‌تواند بر درمان بیماری التهابی روده اثرگذار باشد.

به گزارش وبدا، دکتر حسین امینی در نشست خبری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: کولیت اولسراتیو یک بیماری مزمن طولانی‌مدت است که منجر به التهاب کولون (روده بزرگ) و رکتوم می‌شود و پژوهش‌های فراوانی برای یافتن داروهایی با خاستگاه طبیعی جهت بهبود آن انجام شده است.

وی اظهارکرد: محققان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد طی یک مطالعه تجربی بر روی 128 موش صحرائی نر نژاد ویستار، اثرات فارماکودینامیک ترکیبات پلی‌فنلی را بررسی کردند.

وی افزود: در این مطالعه اثر کوئینیک اسید، سیرینژیک اسید، کوماریک اسید و فرولیک اسید بر کولیت اولسراتیو ناشی از اسید استیک به مدت 5 روز متوالی بر روی موش های صحرائی مورد بررسی قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: نمونه برداری، و تجزیه و تحلیل داده ها در این مطالعه نشان داد ترکیب‌های پلی فنل مورد بررسی به شکل معنی داری آماس، استرس اکسیداتیو، آپوپتوز و شاخص‌های هیستوپاتولوژیک ناشی از کولیت اولسراتیو را در بافت کولون بهبود بخشیدند.

دکتر امینی گفت: به نظر می رسد ترکیب‌های پلی فنل شامل کوئینیک اسید، سیرینژیک اسید، کوماریک اسید و فرولیک اسید از راه ویژگی‌های ضدآماسی، آنتی‌اکسیدانی و ضدآپوپتوزی تأثیرات مثبت خود را در بهبود کولیت اولسراتیو اعمال نمودند.
تعداد بازدید: 199
Powered by DorsaPortal