۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
1403/07/08 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/021ledcc.jpg
بیماری‌های قلبی عروقی رتبه اول علل مرگ‌ومیر در استان
وبدا؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری‌های قلبی عروقی رتبه اول علل مرگ‌ومیر در استان گزارش شده است.

به گزارش وبدا، دکتر صالحی فرد با گرامیداشت هشتم مهرماه "روز جهانی قلب" اظهارداشت: بیماری‌های قلبی عروقی با حدود 2 هزار مرگ در سال، کماکان رتبه اول علل مرگ‌ومیر را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: این گروه از بیماری‌ها علل متعددی از جمله  مصرف دخانیات، دیابت، فشارخون بالا و چاقی، آلودگی هوا و... دارند.

دکتر صالحی فرد اضافه کرد: روز جهانی قلب مصادف با 29سپتامبر(8مهر 1403) فرصتی است که می توان برای ارتقای آگاهی عمومی وتشویق افراد، خانواده ها، جوامع و دولت ها برای اقدام فوری علیه بیماری های قلبی عروقی استفاده کرد.
وی یادآور شد: شعار روز جهانی قلب در سال جاری "Use heart for action" و شعار ملی آن "مراقبت از قلب، مراقبت از زندگی"  در نظر گرفته شده است.
 
دکتر صالحی فرد گفت: پیام اصلی این روز "توانمند سازی عموم مردم برای مراقبت از سلامت قلب" با تاکید بر اهمیت و نقش پیشگیری نسبت به درمان، تعادل در رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی کافی، اجتناب از مصرف دخانیات و الکل" می باشد.

کاهش سن بروز سکته‌های قلبی در کشور
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری‌های قلبی عروقی یکی از مهم‌ترین علل مرگ در جهان و همچنین نخستین علت مرگ در کشور واستان است، غالب این مرگ‌ها در افراد زیر 70 سال که افراد کارآمد جامعه هستند، اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: سن بروز سکته‌های قلبی در کشور نسبت به سه دهه گذشته 10 تا 15 سال کاهش پیداکرده است و به نسبت برخی جوامع مانند اروپای غربی، آمریکا و ژاپن این سن در کشور به‌طور متوسط 10 تا 15 سال پایین‌تر است.

دکتر صالحی فرد خاطرنشان کرد: از عوامل خطر این بیماری‌ها، فشارخون بالا، قند خون بالا، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات و تغذیه ناسالم به‌ویژه مصرف بالای نمک است، بنابراین پیشگیری و درمان این بیماری‌ها یک چالش جدی بهداشتی و درمانی محسوب می‌شود.

به گفته وی؛ با توجه به‌ شعار امسال ، لازم است همواره و در همه‌جا به‌سلامتی قلب خود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن بیندیشیم و در این راستا با اصلاح شیوه زندگی شامل تغذیه مناسب، فعالیت بدنی کافی، پرهیز از دخانیات و انجام مراقبت‌های دوره‌ای به‌ویژه اندازه‌گیری خطر 10 ساله بیماریهای  قلبی عروقی تحت نظر پزشک خانواده و مراقب سلامت، از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و درنتیجه هزینه‌های گزاف تحمیل‌شده به خود و جامعه جلوگیری کنیم.
تعداد بازدید: 30
Powered by DorsaPortal