۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر
1403/07/14 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/صثسشitledCC.jpg
11 درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری سالمند است/ ارائه خدمات مراقبتی رایگان برای سالمندان
وبدا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از افزایش جمعیت سالمندان طی نیم قرن اخیر خبر داد و گفت: در حال حاضر جمعیت سالمندان بالای 60 و 65 ساله استان به ترتیب 11و 7درصد می باشد.

به گزارش وبدا، دکتر علی ضامن صالحی فرد ضمن گرامیداشت هفته سالمندان اظهار کرد: این هفته فرصتی برای عملیاتی نمودن سند ملی سالمندان با هدف "حفظ تکریم و منزلت سالمندان، ارتقاء سلامت جسمی, روانی و اجتماعی, مهارت ها وتوانمندی ها و بهره مندی از انباشت تجارب در راستای افزایش مشارکت اجتماعی وآموزش شیوة سبک زندگی سالم" جهت نیل به سالمندی سالم و پویا است.

 وی افزود: اجرای بند 7 سیاستهای کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری با موضوع "فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش بینی ساز و کار لازم برای بهره مندی از تجارب و توانمندی های سالمندان در عرصه های مناسب" مورد توجه ویژه حوزه سلامت است.

 دکتر صالحی فرد درخصوص افزایش جمعیت سالمندان اضافه کرد: طی 50 سال اخیر توسعه اقتصادی اجتماعی, کاهش باروری, کاهش رشد جمعیت و افزایش امید به زندگی منجر به ایجاد تغییرات قابل توجهی در ساختار جمعیت جهان شده، به طوری که در این مدت جمعیت سالمندان افزایش پیدا کرده است.

 وی خاطرنشان کرد: پیش بینی شده از آخرین سرشماری در سال 1395 تا سال 1433 جمعیت سالمندان ایران 24 درصد افزایش یابد که این رقم نشان دهنده شیب تند افزایش جمعیت سالمندان است.

دکتر صالحی فرد گفت: در حال حاضر جمعیت سالمندان بالای 60 و 65 ساله استان چهارمحال و بختیاری به ترتیب 11و 7درصد می باشد.

خدمات مراقبتی برای سالمندان رایگان است

رییس مرکز بهداشت استان افزود: در حوزه سلامت, سالمندان خدمات مراقبتی سالیانه را در کلیه سطوح محیطی خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت به صورت رایگان دریافت می نمایند.

وی یادآور شد: این خدمات شامل پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از طریق خطر سنجی و مراقبت های ادغام یافته دیابت، فشار خون بالا و اختلالات چربی خون، بررسی و شناسایی اختلالات تغذیه ای، ارزیابی سقوط و عدم تعادل، ارزیابی و شناسایی افسردگی، تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان پستان و سرطان کولورکتال(روده بزرگ)است.

به گفته وی؛ سال گذشته معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد رتبه سوم کشوری را در بین دانشگاه های سراسر کشور در شاخص خدمات کامل سالمندان اخذ نمود.

وی با اشاره به اینکه هم آموزش شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی از دیگر برنامه‌های معاونت بهداشتی برای گروه سنی سالمند است گفت: این برنامه با هدف توانمندسازی سالمندان، آموزش درموضوعات سلامت و سبک زندگی سالم (تغذیه، فعالیت بدنی، سلامت روان و توان‌بخشی در دوران سالمندی) در کلیه سطوح محیطی خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت توسط مراقبین و بهورزان برای سالمندان و مراقبین این عزیزان ارائه می‌شود.

وی در پایان گفت: امید است با هم افزایی و مشارکت سایر دستگاه ها در تحقق هدف حفظ و ارتقای سلامت سالمندان با تاکید بر ایجاد یک پاسخ ملی به افزایش قابل ملاحظه جمعیت سالمندان , حفظ شان و منزلت سالمندان و ارائه خدمات جامع و هماهنگ برای پاسخگویی به حقوق شهروندی سالمندان , شاهد موفقیت بیشتر در ارائه خدمات و رضایت این عزیزان باشیم.

گفتنی است: امسال هفته سالمند با شعار «سالمندی فعال, فردایی برای همه» همزمان با سراسر کشور در استان چهارمحال و بختیاری گرامی داشته شد.
تعداد بازدید: 40
Powered by DorsaPortal