مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱۶
1403/02/06
حذف مالاریا یکی از برنامه های مرکز بهداشت
وبدا؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با گرامیداشت روز جهانی مالاریا گفت: امسال نیز همانند سالهای گذشته، 25 آوریل 2024 مصادف با 6 اردیبهشت ماه به عنوان  روز جهانی مالاریا  با شعار"پیاده سازی استراتژی های جدید و اقدامات نوآورانه در حذف مالاریا"  نامگذاری شده است.

به گزارش وبدا، دکتر علی ضامن صالحی فرد درخصوص اقدامات حذف مالاریا و جلب مشارکت عمومی برای دستیابی  به آن گفت: بیش از شش دهه است که همکاران تلاشگر حوزه سلامت با ایثار و جانفشانی در دورترین و صعب العبور ترین مناطق کشور با کمترین تجهیزات وامکانات رفاهی در حال مبارزه با بیماری مالاریا هستند.

 دکتر علی ضامن صالحی فرد اضافه کرد:  پیامد این مجاهدت و زحمات شبانه روزی، کاهش میلیونی موارد مالاریا در طول دهه های گذشته به تعداد کمتر از ده هزار  مورد وارده یا انتقال از وارده در سال گذشته در کشور شده است.

 معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال بختیاری خاطرنشان کرد: پارسال تعداد17 مورد ابتلا به بیماری مالاریا در استان چهارمحال بختیاری شناسایی و تحت درمان قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه در سال گذشته هیچ مورد مرگ ناشی از بیماری مالاریا در  استان و کشور گزارش نشده است و این شاخص یک دستاورد بی نهایت ارزشمند و مهم بوده که نتیجه برنامه ریزی مبتنی بر دانش و تجارب جهانی می باشد.
 
دکتر صالحی فرد ادامه داد: بدون شک کسب این موفقیتها جز در سایه بکار گیری تجربیات علمی و عملی همکاران ستادی و نیروهای اجرایی محیطی حوزه سلامت، همکاریهای موثر درون بخشی و برون بخشی داخلی وبین المللی در راستای تقویت همه جانبه نظام مراقبت بیماری، تامین و گسترش زیرساختهای لازم و در راس آن همکاری و همراهی هموطنان میسر نبود.

وی گفت: در راستای برنامه حذف بیماری مالاریا  تدوین استراتژیهای نوین و فعالیتهای برنامه ریزی شده هوشمند وصحیح، جهت بکارگیری تمامی ظرفیتهای موجود در راه رسیدن به این هدف حائز اهمیت فراوان است،چرا که برداشتن گام های آخر برنامه حذف مالاریا درکشور بسی سخت تر از اقدامات موثر و ارزشمند انجام شده در سالهای گذشته می باشد.

دکتر صالحی فرد با اشاره به چالشهای پیش روی برنامه حذف مالاریا و جلوگیری از بازگشت مجدد آن  خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی به نفع گسترش و بهبود شرایط حضور ناقل بیماری،از جمله بارشهای شدید باران در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور و تبادلات جمعیتی فراوان با  این مناطق ؛ تحریم های اقتصادی علیه کشورمان و محدودیت در تامین لوازم و تجهیزات مناسب جهت کنترل ناقل بیماری، کم شدن حساسیت پزشکان و کارکنان بهداشتی درمانی با توجه به کاهش اخیر بروز بیماری و در نتیجه آن تاخیر در کشف  بیماران و به تبع آن، درمان بیماران ؛ بروز موارد شدید بیماری با توجه به کاهش شیوع، مقاومتهای دارویی انگل و مقاومت به برخی سموم و آفت کشها در ناقل بیماری از مهمترین چالش های پیشرو برای حذف این بیماری است.

وی در ادامه از همه عزیزانی که در طول سالیان اجرای برنامه از دوره ریشه کنی تا امروز در صحنه مبارزه با مالاریا حضور داشته و جانفشانی نموده اند، تقدیر و تشکر رکد.

دکتر صالحی فرد در پایان توصیه کرد: کسانی که سابقه مسافرت به استانهای جنوب و جنوب شرق کشور  از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان و کشورهای همسایه از جمله پاکستان و افغانستان را داشته و دارای علائم تب و لرز می باشند به منظور شناسایی هرچه سریعتر بیماری و درمان آن باید به مراکز خدمات جامع سلامت؛ پایگاهها و خانه های بهداشت نزدیک محل زندگی مراجعه نمایند.

گفتنی است: مالاریا (Malaria) یک بیماری انگلی است. دسته‌ای از انگل‌های تک‌یاخته به نام پلاسمودیوم به وسیله نیش پشهٔ آنوفل ماده عامل انتقال بیماری به انسان هستند. نخست، تصور می‌شد که عامل مالاریا پشهٔ آنوفل است؛ اما پشهٔ آنوفل تنها ناقل است و عامل را منتقل می‌کند.
تعداد بازدید:
96
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal