بیمارستان امام رضا اردل
۱۴۰۳/۲/۲۰
آرشیو آموزشی
دیابت و افت قند خون
 
افت قند خون(هایپوگلاسمی) چیست؟
حالتی کاملا شایع در افراد دیابتی است که داروهای پایین آورنده قند خون دریافت می‌کنند و زمانی اتفاق می افتد که سطح قند خون پایین می آید.
افت قند خون خفیف معمولا به زمانی گفته می شود که قند خون به کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر برسد. معمولا علائم خفیف تر افت قند خون در قند خون 50_60 مبلی گرم در دسی لیتر و علائم شدید تر در قند خون کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر رخ می دهد.
به طور میانگین دیابتی های نوع 1 هفته ای یک تا دوبار دچار افت قند خون می شوند که این حالت در دیابتی های نوع 2 بسیار کم اتفاق می افتد.
در افراد غیر دیابتی بدن قبل از اینکه قند خون خیلی پایین بیاید ترشح انسولین را متوقف می کند. اما در افراد دیابتی به ویژه آنهاییکه انسولین دریافت می‌کنند، کنترلی در آزاد سازی انسولین دریافتی وجود ندارد.
علل بوجود آورنده افت قند خون:
1_ تزریق انسولین زیاد
 2_ فعالیت بدنی زیاد
3_ دریافت کم کربوهیدرات
4_ دریافت غذا با تاخیر
5_ مصرف الکل با معده خالی
 
آیا هرشب افت قند خون داشته اید؟
 با توجه به بعضی مسائل می توانید به این سوال پاسخ دهید.
آیا لباس یا ملافه خوابتان نمناک بوده است؟
آیا در خواب کابوس دیده اید؟
آیا وقتی بیدار میشوید احساس خستگی یا سردرد دارید؟
اگر پاسخ هایتان بلی است بهتر است  قند خونتان را 2_3 بار در شب اندازه بگیرید و سعی نمایید ، غذا ، فعالیت بدنی و میزان داروهایتان را تنظیم کنید.
علائم اولیه افت قند خون عبارتند از:
بیقراری
لرزش
گرسنگی شدید
بعضی دیگر از عوارض مانند
برآشفتگی ، احساس اندوه ، عدم تمرکز و تاری دید در اثر کاهش طولانی مدت قند خون و تاثیر آن بر مغز اتفاق می افتد . تشخیص علائم اولیه افت قند خون اغلب دسوار است. اگر به دفعات دچار افت قند خون می شوید، بویژه وقتی سالهاست که دیابت دارید ، ممکن است توانایی تشخیص علائم اولیه را از دست داده باشید و بدین ترتیب در معرض افت قند خون شدید قرار گیرید.
درمان افت قند خون:
1_ در مرحله اول قند خونتان را اندازه بگیرید ، علائم را جدی بگیرید و به سرعت درمان شروع کنید. اگر افت قند خون شدید دارید اما هنوز هوشیار هستید باید قندی دریافت کنید که به سرعت از دستگاه گوارش جذب شود. بهتر است همیشه قند همراه خود داشته باشید.
2_ در مرحله دوم یکی از موارد زیر را مصرف و 15 دقیقه صبر کنید:
حدود 3 تا 4 حبه قند (15گرم)
نصف لیوان آب میوه
یک قاشق غذاخوری شکر یا عسل
قند خودتان را اندازه بگیرید،  اگر افزایش نیافته بود این کار را تکرار نمایید و زمانی که قندتان بالا رفت یک میان وعده مانند نان و پنیر مصرف کنید.
3_ مرحله سوم
اگر به علائم افت قند خون بی تفاوت باشید دچار افت قند خون شدید می شوید و هوشیاری خود را از دست خواهید داد. در این هنگام بقدری بی قرار می شوید که هر گونه کمکی را رد می‌کنید اگر بیهوش شوید فرد دیگری وارد عمل می‌شود.
آیت باید درخواست آمبولانس نمود؟
بله اگر بیمار به دلیل افت فشار خون بیهوش شود باید برای او درخواست آمبولانس شود.
گلوکاگون چیشت؟
 گلوکاگون (به انگلیسی: Glucagon) هورمونی است که هنگام افت غلظت گلوکز در خون از سلول‌های آلفای جزایر لانگرهانس لوزالمعده (پانکراس) ترشح می‌شود. عملکرد گلوکاگون برعکس انسولین موجب افزایش قند خون می‌شود. گلوکاگون یک پلی‌پپتید بزرگ می‌باشد. وزن مولکولی آن 3485 و طول رشته آن 29 اسید آمینه می‌باشد.
تاریخ به روز رسانی:
1403/02/20
تعداد بازدید:
1
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
آدرس : اردل - خيابان پرستار - جنب هلال احمر
كدپستي :  8881833965   تلفن : 34344270 -038
دور نگار :  34344276-038
 
تاریخ بروز رسانی 1403/02/20
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal