دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
۱۴۰۳/۲/۲۰
1402/12/14
نشست خبری نتایج 5 طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد
وبدا؛ معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی چهارمحال و بختیاری از برگزاری نشست خبری ارائه نتایج 5 طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت خبر داد.
 
به گزارش وبدا، سید محمد عمرانی در ششمین نشست خبری تبادل و ترجمان دانش طی سالجاری اظهارداشت: امسال تلاش شد با شناسایی نیازهای استان در حوزه سلامت، طرح‌های تحقیقاتی کاربردی اساتید، محققان و دانشجویان دانشگاه را به سمت پاسخگویی به نیازهای اجتماعی سوق داده شود.
 
وی افزود: طرح نخست با عنوان "مقایسه میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروهای سبک مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهرهای شهرکرد و رشت در سال 1400" از سوی مجری طرح دکتر عباس خدابخشی ارائه گردید.
 
دکتر عمرانی افزود: هدف از این مطالعه بررسی غلظت‌ گازهای خروجی اگزوز شامل دی اکسید کربن، مونوکسیدکربن، هیدروکربن نسوخته و اکسیژن در خودروهای تست شده در مراکز فنی شهرکرد و رشت بود.
 
وی ادامه داد: در این مطالعه داده های 82 هزار و 316 خودروی سبک جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت.
 
دکتر عمرانی گفت: بر اساس نتایج این تحقیق علمی، شاخص هایی همچون متغییرهای ضریب لامبدا(نسبت هوا به سوخت)، نوع سیستم تزریق سوخت، کشور سازنده و سن خودرو دارای اثرات قابل توجیهی در میزان انتشار گازهای خروجی اگزوز می باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: از این رو سیستم های کاربراتوری و خودروهای فرسوده باید مورد توجه ویژه ای در مراکز معاینه فنی قرار گیرند.
 
وی گفت: طرح تحقیقاتی دوم با عنوان "بررسی الگوی مصرف دارو در جمعیت وارد شده به مطالعه کوهورت شهرستان شهرکرد در سال 1396" از سوی مجری طرح دکتر پگاه خسرویان ارائه شد.
 
دکتر عمرانی افزود: این مطالعه بر روی 7 هزار جمعیت شهری و 3 هزار جمهیت روستایی در محدوده سنی 35 تا 70 سال انجام شد.
 
به گفته وی؛ بر اساس نتایج این مطالعه، بیشترین داروهای مصرفی مربوط به داروهای قلبی و عروقی با 19.4 درصد است و پس از آن به ترتیب دسته های دارویی اعصاب مرکزی، غدد متابولیک،گوارشی،مکمل ها، ریوی، هماتولوژیک و ادراری تناسلی بوده است.
 
دکتر عمرانی خاطرنشان کرد: همچنین داروهای ضد عفونت سیستمیک، درماتولوژیک، چشمی و گوشی کمتر از 1 درصد مورد مصرف بودند.
 
وی افزود: بر اساس این تحقیق مصرف خودسرانه و غیرمنطقی دارو، جزو رفتارهای نادرست مصرف دارو بین اعضای خانوارهاست که ارائه راهکار اصولی اصلاح آن الزامی است.
 
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یاداور شد: طرح "تاثیر مداخله آموزش مجازی مبتنی بر موبایل بر اضطراب و خودکارآمدی مادران دارای کودک بستری در بخش مراقبت ویژه اطفال" نیز دیگر طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بود که از سوی دکتر هایده حیدری مجری این طرح ارائه شد.
 
وی گفت: در این مطالعه، 60 نفر از مادران دارای کودک بستری در بخش مراقبت های ویژه با میانگین سنی 29 سال، طی 4 روز و هر روز در یک جلسه 60 دقیقه ای به صورت مجازی تحت آموزش قرار گرفتند.
 
به گفته دکتر عمرانی؛ بر اساس نتایج این طرح پرستاران می توانند با آموزش از طریق فضای مجازی، در کنترل استرس و افزایش کارآمدی والدین در راستای کمک به فرایند درمان فرزندان نقش آفرین باشند.
 
وی ادامه داد: همچنین در این نشست نتایج طرح تحقیقاتی با عنوان "بررسی سمیت کلیوی عصاره آبی گیاه زرآوند گرد در موش صحرایی" از سوی مجری طرح دکتر محمدهادی زارعی ارائه شد.
 
دکتر عمرانی اضافه کرد: این مطالعه بر روی 56 موش صحرایی نر به مدت 3 هفته انجام شد.
 
وی تصریح کرد: بر اساس نتایج این تحقیق مصرف دُزهای بالای این گیاه منجر به افزایش معنی دار میزان قند و پروتئین ادرار و همچنین آسیب به کلیه می گردد، از این رو مصرف دز بالای گیاه زرآوند گِرد (نخود الوندی) توصیه نمی شود.
 
دکتر عمرانی ادامه داد: طرح دیگر نیز با عنوان "بررسی مصرف داروی اریتروپویتین در بیماران همودیالیزی" در این نشست ارائه گردید.
 
وی افزود: در این پژوهش ارتباط بین دریافت اریتروپویتین با رخداد مرگ و میر، تغییرات اندازه فشارخون، هموگلوبین، هماتوکریت و شاخص توده بدنی در بیماران همودیالیزی بررسی شد.
 
دکتر عمرانی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج این پژوهش، باید در استفاده از داروی اریتروپویتین جوانب احتیاط رعایت شود.
 
گفتنی است: امسال 6 نشست خبری از سوی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار و نتایج 15 طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت در جهت افزایش آگاهی مردم ارائه گردید.
تعداد بازدید:
349
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:1 تعداد کل امتیازها:4
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal