مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۱/۳۱
1400/08/06
سکته مغزی سن و سال نمی شناسد
وبدا؛ پزشک متخصص مغز و اعصاب و مدیر گروه نرولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه سکته مغزی سن و سال نمی شناسد، امکان درمان این بیماران را فقط تا چهار ساعت و زمان طلایی برای رسیدگی به آنها را یک ساعت اعلام کرد.
به گزارش وبدا؛ دکتر مجید جعفری، از علائم بروز و روش های تسهیل در شناسایی علایم سکته مغزی به فلج صورت، دست و اختلال در تکلم اشاره داشت و افزود: در صورت مشاهده علائمی همچون: شل شدن یک طرف صورت، عدم توان برای حرکت دست ها و عدم توان تکلم، باید هرچه سریعتر با اورژانس 115 تماس و دقایق را از دست ندهیم.
وی با تاکید بر ارزشمند بودن زمان در سکته مغزی اظهار داشت: دقایق می توانند نجات بخش زندگی فرد باشد و به حفظ خاطرات، تحرک فرد، قدرت تکلم و استقلال بیمار کمک نماید.
این پزشک متخصص یادآور شد، سکته مغزی قابل پیشگیری است.
وی، از عوامل خطر ایجاد سکته مغزی به دو دسته عوامل قابل کنترل شامل : فشار خون بالا و کلسترول بالا، چاقی و استعمال دخانیات، کم تحرکی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی و مصرف الکل و عوامل غیر قابل کنترل شامل : سن، جنس، سابقه فامیلی، سکته مغزی قبلی، بیماری های مادرزادی قلب، فیبریلاسیون دهلیزی (به عنوان شایع ترین اختلال ریتم قلب) اشاره داشت.
به گفته وی، سن احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد و به لحاظ جنسی، سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان می باشد.
مدیر گروه نرولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با اشاره به نقش تغذیه مناسب برای پیشگیری از سکته مغزی، مصرف لبنیات کم چرب، افزایش مصرف انواع مختلف میوه و سبزیجات (حداقل 400 گرم در روز)، افزایش مصرف ماهی ( دوبار در هفته)، کاهش مصرف گوشت و استفاده بیشتر از منابع گیاهی مانند حبوبات، مغزها، قارچ ها و سویا را توصیه نمود.
پرهیز از خوردن مواد غذایی با انرژی بالا بدون ویتامین مانند پفک و چیپس، مصرف متعادل برنج و سیب زمینی و مواد نشاسته‌ای کاهش مصرف شکر قند و شیرینی و انواع نوشابه پرهیز کامل از الکل از دیگر توصیه های این پزشک متخصص جهت پیشگیری از بروز سکته های مغزی است.
گفتنی است، 7 آبان ماه بعنوان روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است.
تعداد بازدید:
1507
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:94
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal