.
پست الکترونیک
نقشه سایت
ورود اعضاء
.
Please enter a value with valid length
دوباره تلاش کنید
EN
!!!b۱!!!
!!!b۱!!!
ریاست
ریاست
حوزه ریاست
درباره دانشگاه
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
مدیریت روابط عمومی (وب دا)
دبیرخانه هیات امناء دانشگاه
مدیریت امور بین الملل
مدیریت هسته گزینش
مدیریت حراست
مدیریت آمار و فن آوری اطلاعات
مدیریت امور حقوقی
دفتر امور زنان و خانواده
اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
ستاد شاهد و امور ایثارگران
ستاد اقامه نماز دانشگاه
دبیرخانه هیات اجرائی جذب هیات علمی
دبیرخانه تخصصی سلامت و امنیت غذایی
سازمان اورژانس پیش بیمارستانی استان
واحد هماهنگی امور اقتصادی و جلب مشارکت های مردمی دانشگاه
ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل
مجمع خیرین سلامت استان
معاونت ها
معاونت ها
معاونت آموزشی
مدیریت امورهیأت علمی
مرکز فن آوری های نوین آموزش علوم پزشکی
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی
مدیریت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه
واحد استعداد درخشان و المپیاد
مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی
معاونت بهداشتی
دفتر سلامت، ایمنی و محیط زیست(HSE)
اطلاع رسانی جوانی جمعیت
معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی
معاونت درمان
معاونت فرهنگی و دانشجویی
پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و دانشجویی(مفدا)
اداره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
معاونت غذا و دارو
معاونت تحقیقات و فناوری
کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی
اداره علم سنجی
مجلات علمی دانشگاه
کتابخانه دیجیتال
کتابخانه مرکزی
روابط بین الملل
سامانه Eprints
اداره انتشارات(کتب و نشریات)
مرکز رشد فناوری سلامت
مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت
مرکز مطالعه کهورت آینده نگرسلامت شهرکرد
مرکز تحقیقاتی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
مرکز تحقیقات پرستاری مامایی جامعه نگر
پژوهشکده علوم پایه سلامت
مرکز تحقیقاتی بیوشیمی بالینی
مرکز تحقیقاتی سلولی و مولکولی
مرکز تحقیقات سرطان
مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی
آزمایشگاه جامع تحقیقات
واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان هاجر
واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان کاشانی
مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
دفتر ارتباط با صنعت
کمیته مطالعات و تحقیقات سلامت زنان
مالکیت فکری
دانشکده ها
دانشکده ها
بهداشت
پزشکی
پرستاری و مامایی
علوم پزشکی بروجن
پیراپزشکی
دندانپزشکی
فناوری های نوین
مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده
مراکز تحقیقاتی
کمیته تحقیقات دانشجویی
مرکز مطالعه کوهورت آینده نگر سلامت عمومی شهرکرد
مرکز تحقیقات پرستاری مامایی جامعه نگر
مرکز تحقیقاتی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت
مرکز تحقیقات سرطان
مرکز رشد فناوری سلامت
استارتآپ ویکند
پژوهشکده علوم پایه سلامت
پژوهشکده علوم پایه سلامت
مرکز تحقیقاتی بیوشیمی بالینی
مرکز تحقیقاتی سلولی و مولکولی
مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی
آزمایشگاه جامع تحقیقات
مراکز درمانی
بیمارستانها
بیمارستان آیت اله کاشانی شهرکرد
واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان کاشانی
بیمارستان هاجر(س) شهرکرد
واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان هاجر
بیمارستان ولی عصر(عج) بروجن
بیمارستان سیدالشهداء(ع) فارسان
بیمارستان سینا جونقان
بیمارستان شهداء لردگان
بیمارستان امام رضا(ع) اردل
بیمارستان امام جواد (ع)ناغان
بیمارستان شهید ارجمند مالخلیفه
بیمارستان امام سجاد (ع) کوهرنگ
کلینیک ها
کلینیک فوق تخصصی امام علی(ع)
کلینیک باروری و درمان ناباروری حضرت زهرا (س)
کلینیک تخصصی دکتر سلطانی فارسان
کلینیک دندانپزشکی تخصصی صدف
سلامتکده طب ایرانی اکسیر
شبکه ها
شبکه های بهداشت و درمان
شهرستان اردل
شهرستان بروجن
شهرستان بن
شهرستان سامان
شهرستان شهرکرد
شهرستان فارسان
شهرستان کوهرنگ
شهرستان کیار
شهرستان لردگان
شهرستان خانمیرزا
شهرستان فلارد
کتابخانه ها
کتابخانه مرکزی
کتابخانه دیجیتال
نرم افزار جامع کتابخانه
مراکز رشد
مرکز رشد فناوری سلامت
نمایشگاه مجازی محصولات فناورانه
ارتباط با صنعت
کمیته تحقیقات
کوهورت
درباره دانشگاه
تاریخچه
درباره دانشگاه
معرفی خدمات
برنامه راهبردی دانشگاه
بیاینه رسالت و اهداف دانشگاه
ساختار سازمانی
مدیران پاسخگو
مکاتبه مستقیم با ما
معرفی خدمات
۱۴۰۳/۱۲/۱۵
!!!b۱!!!
!!!b۱!!!
صفحه اصلی
مدیر روابط عمومی
درباره روابط عمومی
معرفی همکاران
شرح وظایف
فصلنامه پژواک
فایل های آموزشی
گزارش عملکرد دانشگاه
پیام های تبریک و تسلیت
سامانه های تلفنی تحول سلامت
مدیران روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی
کتابچه آثار جشنواره زندگی و مقابله با کرونا
فیلم و گزارشات خبری صداوسیما
آلبوم تصاویر
پیوندهای ویژه
عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در دولت سیزدهم
دفترچه آزمونها
فصلنامه پژواک دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
آوای سلامت
تیم رسانه ای بچه های مسجد
خبرگزاری بین المللی قرآن-ایکنا
درباره دانشگاه
پایگاه خبری اطلاع رسانی وزارت بهداشت
وب دا
›
پیشنهاد دهندگان جدایی آموزش پزشکی از نظام سلامت باید به فکر هزینه های این امر هم باشند
۱۴۰۰/۱۱/۱۹
پیشنهاد دهندگان جدایی آموزش پزشکی از نظام سلامت باید به فکر هزینه های این امر هم باشند
وبدا؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پیشنهاد دهندگان جدایی آموزش پزشکی از نظام سلامت باید به فکر هزینه های این امر هم باشند، گفت: اینکه بخواهیم به دلیل ارتقا رتبه دانشگاه ها در سطح جهان چنین تصمیمی را بگیریم عقلایی نیست.
به گزارش وبدا به نقل از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دکتر فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال ۱۳۶۴ همزمان با قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس استفاده مطلوب و هماهنگ از امکانات حوزه سلامت و در جهت گسترش خدمات سلامت محور تا دوردست ترین نقاط کشور، برقراری عدالت آموزشی و گسترش تحقیق و علوم پزشکی، آموزش پزشکی در حیطه وظایف وزارت بهداشت همزمان با ارائه خدمات سلامت قرار گرفت، گفت: در سال ۹۳ هم دو سند بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران شامل سیاست های کلی سلامت و سیاست های علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که هرکدام به صورت جامع وظایف وزارت خانه های علوم و بهداشت را مشخص کردند.
وی ادامه داد: برای مثال در بند ۸، مورد یک، ترویج، تصمیم گیری و اقدام مبتنی بر یافته های مقتن علمی در مراقبت های سلامت، آموزش و خدمات با تدوین استانداردها و راهنماها، ارزیابی فناوری سلامت، استقرار نظام سطح بندی با اولویت خدمات، ارتقا سلامت و پیشگیری و ادغام آنها در نظام آموزش پزشکی بیان شده است که این موضوع در سیاست های کلی نظام سلامت آورده شده است، بنابراین جداسازی این بخش ها از آموزش پزشکی مغایر با سیاست های کلی سلامت کشور است.
دکتر محمدبیگی تصریح کرد: وقتی می توان از تربیت نیروی متعهد به اخلاق و دارای مهارت و شایستگی متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور صحبت کرد که مدل آموزش و تربیت نیروهای سلامت در تمامی مناطق متناسب با نظام شبکه و ارجاع تعریف شود که این زیرساخت به هیچ عنوان در وزارت علوم وجود ندارد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گسترش دانشگاه های علوم پزشکی از ۷ به ۶۵ دانشگاه طی چهار دهه گذشته در سراسر کشور به خوبی نشان دهنده تکمیل و تجهیز این زیرساخت است، بیان کرد: هرچند در این راه فاصله تا نقطه مطلوب بسیار زیاد است و برای رسیدن به نقطه مطلوب با اهداف و آرمان های متصور در جمهوری اسلامی هنوز راه طولانی داریم اما آمار موجود، نشان دهنده توسعه و رشد مناسب بستر خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی توام با یکدیگر است.
وی عنوان کرد: وزارت علوم معضلات بسیاری دارد که بهتر است به فکر رفع آنها باشد، هنوز اتفاق مبنایی در جنبش های تولید علم و جنبش نرم افزاری، علوم انسانی و پایه براساس اسلامی شدن دانشگاه ها محقق نشده است لذا نباید بار وزارت علوم را از آنچه که است، سنگین تر کرد. سیل بیکاران فارغ التحصیل رشته های مختلف وزارت علوم، نبود آموزش های مهارت پایه و عدم تربیت نیروهای دارای مهارت های تخصصی از ضعف های عمده وزارت علوم است که در کنار عدم تکمیل زنجیره ارتباط دانشگاه با صنعت، کشاورزی، اقتصاد و اجتماع این مشکلات بیش از پیش نمایان می شود.
دکتر محمدبیگی با بیان اینکه مزیت رقابتی دانشگاه های علوم پزشکی در ایران در مقایسه با نظام ارائه خدمات سلامت در کشورهای دیگر در بحران ها هویدا می شود، عنوان کرد: بارها و بارها در بحران کرونا یا حوادث مشابه مانند بلایای طبیعی شاهد ورود نیروهای دانشجویی، گروه های دانشجویی جهادی، نیروهای طرحی و فارغ التحصیلان جهت ارائه سریع خدمات تخصصی و ویژه سلامت بوده ایم که درصورت عدم حضور آنها کنترل بحران ها در کشور امکان پذیر نبود لذا در چهار دهه گذشته این سیستم آزمون خود را در این خصوص پس داده است. قابلیت تحمیل بار اضافی در حوادث، بلایا و جنگ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور به راحتی ما را از اعزام بیماران به خارج از کشور و جلب کمک های خارجی و دست دراز کردن به سوی دشمن بی نیاز کرده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: وجود پژوهشکده های متنوع در کنار دانشگاه های علوم پزشکی و کسب رتبه های برتر در علوم پزشکی، بیوتکنولوژی، پیوند اعضا، ژنتیک، ساخت واکسن، محصولات بیولوژیک و همچنین از بین بردن و ریشه کن کردن انواع بیماری های عفونی، درمان ناباروری، توسعه علوم پزشکی و وجود حداقل ۲۷ رشته فوق تخصصی نشان از درستی تصمیم ادغام در دهه ۱۳۶۰ دارد. وی گفت: مشکلاتی همچون تعارض منافع، وجود مدیریت های نامناسب، عدم تعامل دو وزارت خانه بهداشت و علوم به صورت متناسب، مشکلات فارغ التحصیلان رشته های زیست شناسی در مقاطع دکتری و ارشد و رشته های مرتبط با علوم پایه، شیمی و بیو شیمی و یا رشته های میان رشته ای بین علوم انسانی و علوم پزشکی مانند رشته های جامعه شناسی، روان شناسی بالینی، روان شناسی پایه و علوم شناختی شاید باعث شده که دوستان ما در کمیسیون آموزش به ادغام فکر کنند اما باید توجه داشت که به دلیل مشکلات کوچک نباید ساختارهای بزرگ را برهم زد؛ دو وزارتخانه برای تعامل با یکدیگر باید برنامه ریزی کنند. استفاده از ظرفیت های متقابل این دو وزارتخانه باید در دستور کار دو وزیر محترم قرار گیرد. همچنین مشکلات موجود را می توان با امضای قرارداد و تفاهم نامه فی مابین دو وزارتخانه و یا تشکیل رشته های بین رشته ای رفع کرد.
دکتر محمدبیگی با بیان اینکه پیشنهاد دهندگان جدایی آموزش پزشکی از نظام سلامت باید به فکر هزینه های این امر هم باشند، بیان کرد: محاسبه سرانگشتی جداسازی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی از بیمارستان ها و ساختار فعلی، هزینه های بسیار سرسام آوری را به دنبال دارد که با محاسبه آن هیچگاه چنین مصوبه ای را قابل اجرا نخواهد کرد. در حوزه تعارض منافع نیز باید جستجو کرد که کدام رشته ها تعارض منافع ندارند، آیا در نظام مهندسی تعارض منافع نیست؟، در بین هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم تعارض منافع نیست؟، این موضوع در همه جا دیده می شود اما باید برای رفع آن به صورت ریشه ای از طریق نظام ارزیابی و ارزشیابی دقیق و نظارت صحیح و شفافیت وارد عمل شد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: از نخبگان، تصمیم گیران، تصمیم سازان و اعضای کمیسیون های آموزش و بهداشت مجلس انتظار می رود با درایت، مصلحت اندیشی و بهره گیری از نظرات تخصصی صاحب نظران و به دور از هرگونه شتاب زدگی و تصمیمات هیجانی از ایجاد بحران و چالش های جدید در کشور جلوگیری کرده و با نظام ادغام یافته و تجربه آموزش علوم پزشکی که در حوزه سلامت در هم تنیده است همچون گذشته در راستای اعتلای کشور عزیزمان گام برداشته و در جامعه بزرگ آموزشی علوم پزشکی و علوم دیگر کشور همبستگی ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه عرصه نظام سلامت و آموزش علوم پزشکی کاملا با عرصه آموزش در وزارت علوم متفاوت بوده و بهتر است با تربیت پزشکان توانمند و همکاران متبحر، زبردست و معتقد به ارزش های انسانی راه حل مشکلات وزارت خانه ها را از راه دیگری جستجو کنیم، عنوان کرد: اینکه بخواهیم به دلیل ارتقا رتبه دانشگاه ها در سطح جهان چنین تصمیمی را برای ادغام بگیریم عقلایی نیست. امروزه بسیاری از کشورها از فارغ التحصیلان ایرانی برای کار در حوزه سلامت دعوت می کنند زیرا به مهارت دانش آموختگان ایرانی در دانشگاه های علوم پزشکی به خوبی واقف هستند.
دکتر محمدبیگی در پایان تصریح کرد: بستر ارائه یکسان آموزش و خدمات سلامت، بستری کم نظیر برای افزایش بهره وری نیروهای تخصصی در حوزه سلامت و افزایش احساس مسئولیت تربیت شدگان حوزه سلامت است و سبب جذب سریع نیروها بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی در پست های تخصصی و رشته های تحصیلی اصلی خود می شود که همین امر باعث صرفه جویی در تبریت نیروهای تخصصی خواهد بود. همچنین انگیزه تحصیل و علم آموزی را در دانشجویان علوم پزشکی نسبت به وزارت علوم افزایش می دهد. از مزایای ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت می توان به افزایش میزان پاسخگویی به نیازهای جامعه، تسریع رشد رشته های بالینی، افزایش سطح مهارتی نیروها و اشتغال در رشته های مرتبط با تحصیل اشاره کرد. درحال حاضر ۳۰ درصد از دانشکده های پزشکی در آمریکا، کانادا، هلند و مصر با روش ادغام اداره می شوند و مقالات متنوعی در تایید این روش وجود دارد.
تعداد بازدید:
۲۵۲
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:۴ تعداد کل امتیازها:۲
مشاهده نظرات
(
تعداد نظرات
۰
)
نظرات کاربران
ارسال نظرات
نام
طول مجاز برای نام بین ۶ تا ۱۰۰ کاراکتر است.
نام باید شامل کاراکتر های فارسی باشد
آدرس پست الکترونیکی شما
آدرس ایمیل اشتباه وارد شده است
حداکثر کاراکتر مجاز ۲۰۰ است
شماره تلفن
شماره تلفن معتبر نیست
شماره تلفن نمی تواند از ۸ رقم کمتر و از ۱۱ رقم بیشتر باشد
توضیحات
کد امنیت
*
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © ۲۰۱۴ S.K.U.M.S - All rights reserved
A+
A-
×
ورود اعضاء
Powered by
Dorsa
Portal