مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۵/۶
1402/04/23
بارداری و فرزندآوری یکی از عوامل تأخیر در یائسگی بانوان
وبدا؛ بر اساس یک طرح تحقیقاتی و علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، بارداری، فرزندآوری و شیردهی از عوامل موثر در تأخیر یائسگی بانوان است.
به گزارش وبدا، دکتر معصومه معزی در سومین نشست خبری بررسی 10 درصد طرح‌های خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در راستای رویکرد ترجمان دانش اظهار داشت: تحقیقی برای بررسی سن و عوامل مؤثر بر یائسگی در بین 2 هزار و 141 زن بین 35 تا 65 سال در چهارمحال و بختیاری انجام گرفت.
 
وی افزود: بر اساس نتایج این تحقیقات، سن یائسگی در بین زنان چهارمحال و بختیاری به طور میانگین 48.5 سال است، این یعنی 78.5 درصد زنان یائسگی طبیعی و 21.5 درصد یائسگی غیرطبیعی را تجربه می‌کنند.
 
متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی با اشاره به اینکه در دنیا سن یائسگی 52 سال و این سن در کشورهای توسعه یافته بالاتر است، ادامه داد: در استان‌های مختلف ایران اختلاف سن یائسگی جزئی و متوسط این سن در چهارمحال و بختیاری نزدیک به میانگین کشوری است.
 
معزی عنوان کرد: عوامل تاثیرگذار بر سن یائسگی زیاد است اما در تحقیق انجام شده عواملی چون دموگرافی، سوابق پیشگیری از بارداری، باروری و فرزندآوری، شیردهی و فاکتورهای سلامت همچون BMI بررسی شد.
 
وی خاطرنشان کرد: در بررسی عوامل دموگرافی دریافتیم زنان خانه دار و زنان متاهل یک سال دیرتر از زنان شاغل یائسه می‌شوند، همچنین زنان مطلقه سه سال زودتر یائسه می‌شوند.
 
دانشیار گروه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: بررسی عوامل پیشگیری از بارداری نشان داد مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری در کاهش سن یائسگی زنان تاثیرگذار است.
 
معزی با بیان اینکه عواملی چون باروری، فرزندآوری و شیردهی نیز در سن یائسگی تاثیرگذار هستند، تصریح کرد: زنانی که تعداد دفعات زایمان بیشتری دارند دیرتر یائسه می‌شوند، یک سال اختلاف بین کسانی است که فرزند نداشتند و آن‌هایی که تعداد فرزندان بیشتری داشتند، همچنین زنانی که سابقه شیردهی داشتند سه سال دیرتر یائسه شدند.
 
وی یادآور شد: در بررسی فاکتورهای سلامت همچون BMI افرادی که دچار لاغری مفرط بودند زودتر یائسه شدند.
 
متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی افزود: به نظر می‌رسد دلیل اینکه زنان در کشورهای توسعه یافته دیرتر یائسه می‌شوند عوامل اقلیمی و میزان استرسی باشد که فرد تحمل می‌کند.
 
معزی با تاکید بر اینکه زنان باید حدالامکان از استرس خود بکاهند تا سن یائسگی آنان به تعویق بیفتد، ادامه داد: یائسگی یک دوره پساقاعدگی و یک دوره طبیعی در زندگی زنان است و نباید جایی برای نگرانی باشد کمااینکه این دوران مزایایی دارد و تحقیقات نشان داده است احتمال ابتلا به سرطان در زنان در دوران یائسگی کمتر است.
 
وی عنوان کرد: علاوه بر کاهش استرس، تعداد فرزندان بیشتر و حداقل دو فرزند در افزایش سن یائسگی بسیار مهم است.
 
دانشیار گروه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بهترین سن بارداری در بانوان زیر 30 سال و فاصله بین فرزندان حدود سه سال مناسب است.
تعداد بازدید:
457
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:10
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal