به منظور ارائۀ خدمات هرچه بهتر و ایمن به کاربران کتابخانه ها اعم از اساتید، دانشجویان و پرسنل بیمارستان کلیه اعضا موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت جهت پیشگیری و عدم ابتلا به کرونا هستند. همچنین جهت یادآوری و تأکید هرچه بیشتر لازم است به نکات زیر اشاره کنیم:
الف) ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی
نیاز اطلاعاتی پزشکان و بیماران در پاسخ به شیوع بیماری کرونا ویروس به طور مداوم در حال افزایش است و آنان بایستی شواهد درست و معتبر را از اطلاعات نامعتبر تشخیص دهند. از طرف دیگر از جمله موانع مختلف در زمینه اطلاع یابی متخصصان مراقبت سلامت میتوان به کمبود وقت، افزایش حجم اطلاعات، تعدد و تنوع پایگاه های اطلاعاتی، عدم آگاهی از منابع موجود، دانش و توانایی ناکافی در جستجوی اطلاعات، عدم توانایی در ارزیابی منابع اطلاعاتی و به طور کلی پایین بودن سطح سواد اطلاعاتی اشاره نمود. از آنجایی که کتابخانه های پزشکی، مسئولیت ارتقاء بهداشت عمومی و ارائه اطلاعات روز آمد به پزشکان و مدیران را بر عهده دارند، توانمندی های ویژه متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در زمینه آموزش مهارتهای اطلاعاتی و دسترسی سریع به اطلاعات جهت استفاده در تصمیم گیری های بالینی، آموزشی و پژوهشی لزوم بهرهمندی از تخصص این افراد را ضروری می نماید.
مجموعه خدمات ارائه شده در واحد مشاوره اطلاعاتی که در پاسخ به بحران کووید 19 ارائه میشود شامل موارد زیر می باشد:
1. نحوه ی جستجو در پایگاه های اطلاعاتی فارسی/ خارجی/ نمایه استنادی/ مبتنی برشواهد
2. روش های استناددهی و استفاده از نرم افزار مدیریت اطلاعات نظیر EndNote / Mendeley
3. درخواست منابع اطلاعاتی (مقاله، کتاب یا ...)
4. نحوه ی دسترسی به منابع اطلاعاتی (VPN connection، Remote access, Mobile access، IP access)
5. نحوه ی استفاده از منابع EBook دانشگاه
ب) برگزاری وبینارهای ارتقای سواد اطلاعاتی
برگزاری کارگاه های آموزشی به صورت حضوری لغو و از طریق مجازی برگزار می شود. در بازه هایی که کرونا در وضعیت بهتری قرار دارد کارگاه ها بصورت حضوری و با حدنصاب مشخصی از شرکت کنندگان متناسب با فضای کارگاه برگزار خواهد شد.
ج) مدیریت کاربران
1. هنگام ورود به کتابخانه و در طی زمان حضور در محیط کتابخانه کاربران موظف به داشتن ماسک هستند؛
2. پیش از ورود به کتابخانه دست ها را شسته و ضدعفونی نمایند؛
3. هنگام استفاده از سالن مطالعه فاصلۀ اجتماعی خود را با سایر مراجعین رعایت شود؛
4. قرار دادن تجهیزات بهداشتی از جمله ماده ضدعفونی کننده و دستکش جهت استفاده از مخزن کتابخانه؛
5. وسایل شخصی از جمله نوشت افزار، کاغذ و غیره به همراه داشته باشید؛
6. از تجمع در پشت میز امانت خودداری کنید و هنگام تحویل کتاب ها با صبر و حوصله و به نوبت عمل کنید؛
7. برای خوردن و آشامیدن به فضای باز و بیرون از کتابخانه مراجعه کنید؛
د) مدیریت ساختمان و تجهیزات کتابخانه
1. به دلیل باز بودن کتابخانه بیمارستانی در ایام کرونا وسایل و تجهیزات کتابخانه (میز و صندلی های مطالعه) روزانه ضدعفونی می شوند.
2. در طول روز تهویه طبیعی (باز گذاشتن پنجره ها) صورت می گیرد.
3. تا حد امکان میز های مطالعه و رایانه با فاصله از چیدمان شدند.
ه) مدیریت منابع چاپی
1. مدت زمان امانت کتاب از 14 روز به 30 روز برای کلیه کاربران و برای اعضای هیئت علمی به دوماه تغییر می یابد؛
2. تمدید تلفنی با پاسخگویی در اسرع وقت امکان پذیر است؛
تلفن تماس بیمارستان کاشانی:4837-0383226، داخلی کتابخانه: 2455
3. تعداد دفعات تمدید مدارک از یک بار به دوبار و به تشخیص کتابدار با دفعات بیشتر هم امکان پذیر است؛
4. دسترسی به پروفایل کتابخانه ای هر کاربر فعال است و کاربر با مراجعه به نرم افزار کتابخانه و پروفایل خود به راحتی می تواند از خدمات کتابخانه استفاده نماید.
آدرس لینک نرم افزار آذرسا: http://elib.skums.ac.ir:8080/faces/login.jspx
و) مدیریت امانت و برگشت کتاب
طیق شواهد مطالعاتی ایمن ترین و ساده ترین روش ضدعفونی کتاب های چاپی، گذر زمان است. به همین خاطر کتاب های بازگشتی به مدت 14 روز قرنطینه و امانت داده نمی شدند.