مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۳۰
1398/03/18
شناسايي 670 نفر مبتلا به فشارخون بالا در چهارمحال و بختياري

وبدا؛ از آغاز اجراي بسيج ملي كنترل فشار خون در چهارمحال و بختياري، 670 نفر مبتلا به فشارخون بالا در اين استان شناسايي شدند.
به گزارش وبدا؛ دكتر مجيد شيراني سرپرست دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني چهارمحال و بختياري در نشست خبري به مناسبت اجراي طرح بسيج ملي كنترل فشار خون، ضمن تبريك فرارسيدن عيد سعيد فطر اظهار داشت: اجراي طرح بسيج ملي كنترل فشار خون از 27 ارديبهشت ماه سال جاري همزمان با سراسر كشور در استان كليد خورد و تا 15 تيرماه98 ادامه خواهد داشت.
وي با بيان اينكه به علت ويژگي هاي منحصر به فرد «فشار خون»، اين طرح براي غربالگري بيماري فشارخون انتخاب شده است افزود: از ويژگي هاي شاخص بيماري فشار خون مي توان به مزمن بودن آن اشاره كرد.
دكتر شيراني اضافه كرد: خوني كه در شريان هاي انسان در جريان است بايد با فشار معقول اكسيژن و مواد غذايي را به اعضاي بدن منتقل كند كه اگر اين فشار افزايش يابد محل پمپاژ خون يعني قلب و همچنين اعضاي دريافت كننده خون در معرض آسيب و بيماري قرار مي گيرند.
وي ادامه داد: بي علامت بودن اين بيماري و مزمن بودن آن عوارض بسيار زيادي براي افراد به دنبال دارد كه در دراز مدت منجر به بيماري هاي قلبي و عروقي مي شود.
دكتر شيراني خاطرنشان كرد: درحال حاضر شايع ترين علت مرگ زودرس (فوت زير 70 سال) و ناتواني و از كارافتادگي ها، بيماري فشارخون است كه به قاتل خاموش نيز معروف مي باشد.
وي با تاكيد بر اينكه فشارخون بالا با هزينه هاي كم قابل مديريت است افزود: در مجموع بيماري هاي غيرواگير همچون فشارخون، ديابت و كم كاري و پركاري غده تيروئيد به صورت راحت و ارزان قابل تشخيص و مديريت هستند.
دكتر شيراني ادامه داد: در بسياري از موارد مي توان با اصلاح سبك زندگي و روش تغذيه سالم در مراحل اوليه اين بيماري ها را كنترل كرد و نياز به درمان دارويي ندارد و در مراحل پيشرفته تر نيز مي توان با مصرف داروهاي ارزان قيمت و كم عارضه بيماري را مديريت كرد.
وي افزود: حدود يك سوم افراد بالاي 30 سال مبتلا به بيماري فشار خون هستند كه نيمي از آن ها از بيماري خود مطلع نيستند و نيمي ديگر از بيماران مبتلا به فشارخون به درستي بيماري را كنترل نمي كنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشكي، خدمات درماني و بهداشتي چهارمحال و بختياري با بيان اينكه 90 تا 95 درصد فشار خون‌هاي بالا اوليه هستند و نمي‌توان علت مشخصي براي آن تشخيص داد، افزود: تنها 5 تا 10 درصد از بيماران داراي فشار خون بالا به علت داشتن بيماري مشخص مبتلا به فشار خون شده‌اند.
سيد راشد جزايري معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي، خدمات درماني و بهداشتي چهارمحال و بختياري هم در اين نشست گفت: هم اكنون 15 ميليون فرد مبتلا به بيماري فشارخون بالا در كشور وجود دارد.
وي ادامه داد: بسيج ملي كنترل فشار خون به منظور افزايش آگاهي جامعه و شناسايي افراد مبتلا به اين بيماري، با مشاركت بيش از 40 دستگاه اجرايي استان و در چهار فرآيند شامل؛ ارزيابي، شناسايي، مراقبت و درمان در حال اجراست.
جزايري افزود: نتايج اجراي اين طرح با گردآوري اطلاعات و پردازش آن ها و تحليل داده ها در مهرماه امسال مصادف با روزجهاني قلب منتشر خواهد شد.
وي با اشاره به 11 هدف اختصاصي اجراي بسيج ملي كنترل فشارخون ادامه داد: اندازه گيري فشارخون در افراد بالاي 30 سال، شناسايي افراد با احتمال فشارخون بالا، شروع مراقبت در افراد مبتلا به اين بيماري، افزايش آگاهي افراد درخصوص عوامل اصلي فشارخون شامل مصرف نمك، كم تحركي، چاقي، اختلال چربي، مشروبات الكلي و سيگار، افزايش آگاهي درخصوص پيامدهاي بيماري فشارخون مانند سكته هاي قلبي و مغزي و مرگ زودرس، آگاهي از ميزان طبيعي فشارخون افراد، اندازه گيري فشارخون در زنان باردار بويژه در گروه سني 18 تا 30 سال، اندازه گيري فشارخون افراد مبتلا به بيماري هاي كليوي، سكته هاي قلبي، سكته هاي مغزي و ديابت از اهداف اختصاصي اجراي اين طرح است.
جزايري ادامه داد: فرآيند ارزيابي در شش مرحله انجام مي شود، ارزيابي در بستر شبكه هاي بهداشتي ودرماني، بيمارستان ها، كلينيك ها، داروخانه ها و محل هايي كارگري شامل كارخانجات و قطب هاي صنعتي، ادارت دولتي و خصوصي صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: در فرآيند شناسايي، افراد با فشار خون 90 روي 60 ميليمتر جيوه به عنوان فشار خون پايين و خطر آفرين، 120 روي 80 ميليمتر جيوه فشارخون طبيعي، 120 تا 139 روي 80تا 90 ميليمتر جيوه به عنوان فشارخون بالا طبقه بندي مي شوند .
جزايري تصريح كرد: از آغاز اجراي اين طرح، 106 هزار و 21 نفر تحت پوشش قرار گرفتند كه از مجموع 476 هزار و 929 نفر بالاي 30 سال در استان، حدود 22.23 درصد از خدمات بسيج ملي كنترل فشارخون بهره مند شدند.
وي اظهار داشت: از 106 هزار و 21 نفر تحت پوشش، 670 نفر مبتلا به بيماري پرفشارخون و فشارخون بالا شناسايي شده است.
وي ادامه داد: در راستاي اجراي بسيج ملي كنترل فشارخون، 7 كميته اختصاصي در دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني استان تشكيل شد، و همچنين 55 ايستگاه ارزيابي ثابت و موقت شامل 20 ايستگاه در شهركرد مركز استان و مابقي در شهرستان ها و 525 واحد دانشگاهي در اين راستا فعاليت مي كنند كه در مجموع 650 محل در استان براي غربالگري فشارخون تعيين شده است.
تعداد بازدید:
170
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal