مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱۵
1399/07/01
چاره اندیشی مسئولین دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 7 کشور با افزایش شمار و کاهش میانگین سن فوتی های ناشی از کرونا
وبدا؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری از تشکیل جلسه ویدئو کنفرانس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه 7 کشور در سی و یکمین روز از شهریورماه 99 خبر داد.
به گزارش وبدا؛ دکتر مجید شیرانی افزود: این جلسه در دانشگاه علوم پزشکی استان با حضور معاونین توسعه مدیریت و برنامه ریزی، بهداشتی، درمان، غذا و دارو، تحقیقات و فناوری و آموزشی در دفتر ریاست تشکیل شد.
به گفته وی، در این جلسه ضمن تشریح وضعیت شیوع بیماری کووید 19 در استان های اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کاشان و سایر دانشگاه ها در راستای پیشگیری از همه گیری بیماری، تجربیات موفق این مناطق در کنترل بیماری منحوس کرونا به اشتراک گذاشته شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در این جلسه با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کووید 19 استان چهارمحال و بختیاری با افت و خیز های شدید در شیوع بیماری مواجه نبوده است و همواره نمودار میزان شیوع بصورت منحنی صاف و هموار بوده است اظهار داشت: از اوایل اسفند و فرودین ماه با شیوع بیماری در کشور و قرار گرفتن همه مناطق در اوج بیماری، چهارمحال و بختیاری جز استان های با شیوع نسبتا کم و آخر جدول محسوب می شد و در حالی که کشور وارد شیب نزولی بیماری شد، این استان افزایش بار بیماری را تجربه نمود و اکنون که مجدداً در پیک دوم و افزایش مجدد بیماری در کل کشور هستیم چهارمحال و بختیاری در وضعیت نسبتاً بهتری در مقایسه با سایر استان های کشور قرار دارد.
دکتر شیرانی افزود: به طور کلی چهارمحال و بختیاری با الگوی شیوع متفاوت تری از سایر نقاط کشور روزهای شیوع بیماری کووید 19 را سپری می کند و در مقایسه کلی با کشور اگر چه در وضعیت بهتری قرار دارد ولی با گذشته خود استان، وضعیت قابل قیاس نیست.
وی تصریح کرد: در 3 الی 4 هفته گذشته در حالی که پیش از آن هیچ وقت تعداد بستری ها به یکصد نفر نمی رسید آمار بیماران مبتلا به کرونای بستری در مراکز درمانی این استان به طور متوسط به روزانه 150 نفر رسیده است.
به گفته وی، روزانه نتایج آزمایشات 100 تا 120 نفر از موارد مشکوک به بیماری کووید 19 مثبت اعلام می شود.
دکتر شیرانی تعداد بیماران بستری مبتلا به بیماری کووید 19 در مراکز درمانی استان را تاکنون حدود 5 هزار نفر اعلام و افزود: طی مدت شیوع این بیماری از 31 هزار نفر نمونه گیری بعمل آمده است و تا کنون حدود 240 فوتی ناشی از کرونا در استان به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه تمامی بیمارانی که PCR آنها مثبت اعلام شده است در صورت فوت به هر علتی در آمار فوتی های ناشی از کرونا به ثبت می رسد اظهار داشت: نتایج مثبت کل مراکز آزمایشگاهی دولتی و دو مرکز آزمایشگاهی خصوصی در شهرستان های شهرکرد و بروجن در شمار موارد مثبت قطعی مبتلا به کرونا به ثبت می رسد.
وی با بیان اینکه ، تعداد بیماران مبتلا به کرونا نیازمند خدمات تخت ویژه نیز طی روزهای اخیر رو به افزایش و نگران کننده است افزود: تعداد این بیماران از حدود 10 نفر، متاسفانه طی یک ماه اخیر به حدود 35 نفر رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اقدامات مداخله ای در راستای کنترل شیوع بیماری کووید 19 ، از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در زمینه حمایت های روحی و روانی به تاکید بر آموزش ها و اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ خود مراقبتی اشاره داشت.
دکتر شیرانی ادامه داد: به نظر می رسد امروز خلاقیت و تنوع در آموزش ها کم شده و مباحث آموزشی تکراری و دانسته های مردم در خصوص این بیماری و راه های انتشار آن به حد مکفی رسیده است.
وی با بیان اینکه، برخی اقدامات و تصمیمات در حوزه حاکمیتی از جمله، بازگشایی مدارس و بی توجهی ها به رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری مراسم های ماه محرم علی رغم تاکید بر رعایت دستورالعمل های ابلاغی موجب بی اعتمادی مردم شده است افزود: در چنین شرایطی به نظر می رسد، پیشنهاد تعطیلی 2 تا 3 هفته ای علی رغم محدودیت و سختی های زیاد، برای متوجه نمودن مردم نسبت به اهمیت موضوع موثر باشد. دکتر شیرانی، همکاری معتمدین محلی برای حساس سازی مردم نسبت به خطر جدی شیوع بیماری کووید 19، همکاری خوب پزشکان در مدیریت ابرگروه ها و ارائه خدمات مشاوره ای برای کاهش بار مراجعات به مراکز درمانی در کانال های معتبر و مورد تایید دانشگاه، پیشگامی چهارمحال و بختیاری برای راه اندازی مراکز منتخب، ابتکار راه اندازی کلینیک تنفسی در جنب یکی از بزرگترین مراکز درمانی استان و استقرار پزشکان عفونی و با تجربه برای شناسایی به موقع مبتلایان به بیماری کرونا، راه اندازی سامانه پاسخ گویی به آزمایشات بیماران مشکوک به این بیماری و ارائه خدمات مشاوره ای و برخورداری از تعداد بالای آزمایشات بیماران مشکوک به کرونا با راه اندازی آزمایشگاه های تشخیص کرونا در استان را از تجربیات موفق دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در کنترل شیوع بیماری کووید 19 در این استان برشمرد.
تعداد بازدید:
794
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal