مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۷
1399/08/09
اعمال محدودیت ها در شرایط کنونی برای حفظ سلامت مردم در اولویت است
وبدا؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، اعمال محدودیت ها در شرایط اپیدمی کرونا را برای حفظ سلامت مردم در اولویت دانست.
به گزارش وبدا؛ دکتر مجید شیرانی در هشتمین روز از آبان ماه 99 در گفت و گوی برنامه زنده "شب های بام ایران"، با ارائه تعریف سلامت از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت و در برگیری تمامی ابعاد جسمی، روحی ، روانی و معنوی اظهار داشت: اگر چه اعمال محدودیت های ویژه کرونایی و تعطیلی برخی مشاغل، سلامت روحی و روانی افراد به علت مشکلات و مسائل معیشتی و مالی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت اما با وقوع بحران کرونا و تهدید جدی سلامت افراد در بعد جسمی، اولویت با اعمال محدودیت ها است.
به گفته وی، در حال حاضر 120 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری در استان فعال و مراکز درمانی از 1500 تخت بستری برخوردار هستند و این در حالی است که بستری حدود 300 بیمار مبتلا به کرونا با توجه به طولانی بودن پروسه درمان و حساسیت و زمان بر بودن ارائه خدمات تشخیصی عملا نیمی از ظرفیت مراکز درمانی را اشغال می نماید.
وی، زمان درمان بیمار کرونایی را حدود دو برابر مبتلایان به سایر امراض عنوان کرد و افزود: روزانه حدود 400 تا 500 بیمار با علایم مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه دارند که حدود نیمی از آنها تستشان مثبت اعلام می شود.
وی ادامه داد: این درحالی است، که سایر خدمات بهداشتی و درمانی از جمله واکسیناسیون کودکان، مراقبت از مادران باردار و بیماران زمینه ای طبق روال سابق همچنان در حال ارائه است.
دکتر شیرانی متذکر شد، ادامه چنین روندی قطعا نحوه و کیفیت ارائه خدمات را تحت تاثیر قرار داده و خدمات رسانی به سایر بیماران را مختل خواهد کرد.
وی، اعمال هرگونه محدودیت را به علت ملاحظاتی دانست که برای حفظ سلامت مردم درنظر گرفته شده است.
به گفته وی، بر اساس مستندات و شواهد، ویروس وارد چرخش خانوادگی شده و برگزاری هرگونه محفل کوچک خانوادگی و فامیلی خطر ابتلا به بیماری کرونا را بالا می برد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه با ابتلای یک فرد از خانواده شاهد گسترش بیماری در خانواده و فامیل های بیمار هستیم افزود: عدم توجه به اصول قرنطینگی با بروز اولین نشانه ها از سرماخوردگی موجب انتشار ویروس و روند افزایشی شیوع بیماری است.
دکتر شیرانی با بیان اینکه برخی با این تصور اشتباه که ابتلای بخش عمده ای از جمعیت ایمنی جمعی ایجاد می کند و یا با ابتلای به کرونا تنها با بروز علایم خفیف بیماری را پشت سر خواهند گذاشت نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجهی یا سهل انگاری می کنند خاطر نشان کرد: رفتار ویروس تهاجمی و ناشناخته بوده و شدت بروز و عوارض آن در افراد غیرقابل پیش بینی است.
وی توصیه کرد: افراد با بروز هر علایمی از سرماخوردگی، بنا را بر ابتلای به کرونا گذاشته و با رعایت اصول جداسازی و قرنطینگی از انتقال بیماری به دیگران بویژه افراد آسیب پذیر همچون بیماران زمینه ای و سالمندان پیشگیری نمایند.
وی، همچنین ضمن توصیه به خودداری از مراجعه مکرر به مراکز درمانی در صورت بروز علایم بیماری کرونا اظهار داشت: سامانه 4030 و مراکز بهداشتی و درمانی آماده ارائه خدمات مشاوره ای به افراد مشکوک به بیماری کرونا هستند.
وی اضافه کرد: این درحالی است که افراد در صورت داشتن علایم حاد تنفسی و تنگی نفس باید به پزشک مراجعه کنند و با مراجعه دیرهنگام نباید سلامتشان را به خطر بیندازند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به راه اندازی اپلیکیشن ماسک از پیگیری و نظارت بیشتر بر رعایت اصول قرنطینگی از سوی بیماران مبتلا به کرونا خبر داد.
دکتر شیرانی در ادامه از صدا و سیما خواست با فراهم نمودن امکان پخش برنامه های متنوع زمینه سرگرمی مردم که در طول این دوهفته، همکاری و درخانه هستند را فراهم نمایند و از نظرات روانپزشکان و کارشناسان مربوطه برای ارائه راهکار لذت بردن از در کنار خانواده بودن در برنامه هایشان استفاده نمایند.
تعداد بازدید:
722
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal