مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۸
1399/10/18
علل افزایش مقاومت های میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها کدامند؟
وبدا؛ مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، افزایش مقاومت های میکروبی ناشی از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها را چالش و تهدید بزرگ بهداشتی و درمانی در آینده ای نه چندان دور عنوان و به مواردی از علل بروز انواع مقاومت های میکروبی اشاره کرد.
به گزارش وبدا؛ دکتر حمیده رضوی افزود: استفاده نابجا و بیش از حد از داروهای آنتی میکروبیال در انسان ها، حیوانات و گیاهان نخستین علت بروز مقاومت میکروبی می باشد.
وی تصریح کرد: تجویز و مصرف غیر منطقی داروها و عدم تبعیت بیماران از درمان پیش‌بینی شده از جانب پزشک معالج، یکی دیگر از علل بروز مقاوت میکروبی است. وی ادامه داد، به عنوان مثال آنتی بیوتیک ها فقط قادرند عفونت های باکتریایی را از بین ببرند اما بر روی عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا بی تاثیرند و تجویز آنها برای بیماری ویروسی منجر به مقاومت میکروبی خواهد شد.
دکتر رضوی اضافه کرد: استفاده غیر منطقی از آنتی‌بیوتیک‌ها در طی پاندمی بیماری کرونا نیز می تواند منجر به بروز افزایش مقاومت میکروبی شود. بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است و تنها زمانی که فرد مبتلا همزمان دچار عفونت باکتریایی شده باشد، تجویز داروهای آنتی بیوتیک تحت نظارت پزشک مجاز می باشد.
وی در پایان یاد آور شد، میکروب ها مقاوم شده اند و درمان با آنتی بیوتیک ها دیگر اثربخش نخواهد بود لذا باید کمک کنیم تا با رعایت بهداشت از ابتلا به بیماری های عفونی پیشگیری شود.
تعداد بازدید:
582
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal