مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۷
1399/10/21
فرارسیدن یازدهمین بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه 15 لغایت 30 دی ماه 1399
وبدا؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، از فرارسیدن یازدهمین بسیج اطلاع رسانی تغذیه از تاریخ 15 لغایت 30 دی ماه 1399 با تاکید بر شعار "پیشگیری از کرونا با تغذیه سالم "خبر داد.
به گزارش وبدا؛ سید راشد جزایری با اعلام این خبر افزود: کووید-19 در اثر ویروس کرونای جدید ایجاد می گردد که دارای طیف خفیف تا شدید بوده و می تواند نشانه هایی مانند سرماخوردگی، تب، سرفه، گلو درد، تنگی نفس، آبریزش بینی و سایر مشکلات تنفسی و گاهی علائم گوارشی مثل تهوع، استفراغ و یا اسهال را به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه، کلیه گروه های سنی می توانند تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گیرند افزود: در این میان، سالمندان، مبتلایان به بیمارهای قلبی-عروقی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی و کبدی، مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-19هستند. بنابراین مراقبت از آنها و پیشگیری از ابتلا دراین افراد کاملاً ضروری است.
وی با بیان اینکه، کووید-19 یک بیماری واگیر می باشد که افراد مبتلا به بیماری های غیرواگیر مثل دیابت، پرفشاری خون، سرطان و.... بیشتر در معرض خطر هستند یادآور شد، تغذیه سالم یک فاکتور مهم کنترل بیماری های غیرواگیر و تقویت سیستم ایمنی می باشد که در شرایط همه گیری کووید 19 نیاز به توجه بیشتر دارد.
جزایری افزود: تغذیه مناسب در حفظ سلامتی افراد و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ها به ویژه بیماری کووید – 19 نقش موثری دارد و در قرنطینه خانگی و احتمال دسترسی ناکافی به برخی از مواد غذایی از یک سو و احتمال افزایش مواد غذایی حاوی چربی، قند و نمک به دلیل مصرف زیاد تنقلات نامناسب از سوی دیگر، می طلبد خانواده ها با یک مدیریت مطلوب تغذیه از یک رژیم غذایی متعادل و سالم برخوردار باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه به استفاده از گروه های غذایی در برنامه غذایی روزانه اشاره و اظهار داشت: در برنامه غذایی روزانه، به منظور سالم زیستن باید دو اصل تعادل و تنوع رعایت گردد.
وی ادامه داد: تعادل به معنی مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در 6 گروه اصلی غذایی (نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فرآورده های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه ها) قرار دارند.
جزایری خاطر نشان کرد: مواد غذایی در هر گروه غذایی، دارای ارزش غذایی تقریبا" یکسان هستند و در صورت دسترسی نداشتن به برخی مواد غذایی، می توان از جایگزین آنها استفاده نمود.
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز در ادامه به تشریح گروه های غذایی پرداخت و افزود: گروه نان وغلات از گروه هایی است که مصرف آن توصیه می شود.
عنایت ا... کلیج با بیان اینکه توصیه می شود ترجیحاً از نان و غلات سبوس دار استفاده شود، این گروه را شامل نان ها (شامل سنگک، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان های محلی)، برنج، انواع ماکارونی، رشته ها، غلات صبحانه و فرآورده های آنها برشمرد.
به گفته وی، گروه سبزیها شامل: مواد غذایی این گروه شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، شلغم، کدو حلوایی، هویج، بادمجان، نخودسبز، لوبیاسبز، کدو سبز،فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و.... می باشد.
وی از گروه میوه ها به انواع مرکبات (مانند پرتقال، نارنگی، لیمو ترش ،لیمو شیرین، گریپ فروت)، انواع توت، طالبی، خربزه، هندوانه، خرمالو، شلیل، هلو، زردالو، انگور، سیب، انبه، گلابی، انار و... و انواع آبمیوه طبیعی، کمپوت میوه ها و میوه های خشک (خشکبار) اشاره داشت.
گروه شیر و لبنیات شامل: شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ از دیگر گروه های تغذیه ای مورد توصیه این کارشناس تغذیه می باشد .
کلیج خاطر نشان کرد: گروه گوشت و تخم مرغ شامل: گوشت، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک و تخم مرغ می باشد.
گروه حبوبات و مغزدانه ها شامل: انواع حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش، سویا و... و مغزها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام هندی و... می باشد که بصورت ترکیب با غلات منبع خوبی از پروتئین ها از دیگر توصیه های کلیج برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها بویژه کرونا است.
رئیس گروه تغذیه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ضمن توصیه به تهیه و مصرف غذاهای خانگی اظهار داشت: با توجه به این که در دوره قرنطینه خانگی مدت زمان طولانی در خانه هستید، می توانید غذاهایی که تاکنون به دلیل نداشتن وقت، تهیه نکرده اید را آماده نمایید از غذاهای آماده و خارج از منزل کمتر مصرف نمایید.
تعداد بازدید:
452
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal