مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۸
1400/01/29
تغذیه روزه داران در ایام کرونا/خوردنی های افطار تا سحر


وبدا؛ رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم به توان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.
به گزارش وبدا؛ مهندس عنایت الله کلیج در تشریح اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان بویژه در شرایط شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: در ساعات روزه داری که در سال جاری مدت آن حدود 16 ساعت می باشد، گرسنگی ناشی از عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری ، می تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید 19 را افزایش دهد.
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: مصرف مقادیر کافی گروه سبزیجات و میوه جات برای تامین ویتامین ها به خصوص ویتامین C منبع پیش ساز ویتامینA ، به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید 19 کمک می کند.
مهندس کلیج در تشریح وعده های غذایی در ایام روز داری اضافه کرد: وعده غذایی در سحر و دو وعده افطار و شام، وعده های اصلی در ماه مبارک رمضان می باشد به ویژه برای افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند.
وی ادامه داد: نوع غذاهایی که در وعده سحری خورده می‌شود در تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن همچنین در حفظ سلامتی، کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی نقش مهمی ایفا می کند.
مهندس کلیج با توصیه به مصرف غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی، کم نمک ، کم چرب و کم شیرین در این ایام خاطرنشان کرد: مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.
وی با تکید بر مصرف مقدار مناسبی از سبزی های مختلف (سبزی خوردن و سالاد) در ماه رمضان افزود: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری موجب گرسنگی زودرس شده، همچنین مصرف نوشیدنی های خیلی شیرین مثل نوشابه های گازدار، شربت ها و چای خیلی شیرین و پررنگ باغعث تشنگی و خشکی دهان و گلو در طول روز می شود از این رو مصرف این مواد غذایی در وعده سحری توصیه نمی شود.
وی توصیه کرد: به طور کلی غذاهای ساده و سبک مانند انواع پلو و خورشت در حجم کم و یا غذاهای سبک تر شبیه وعده صبحانه برای افرادی که در طول روز فعالیت کمی دارند برای وعده سحری می‌تواند مناسب باشد.
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: همچنین در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود.
وی افزود: در هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه‌داری را جبران کند.
مهندس کلیج توصیه کرد: برای وعده افطار از یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار و استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان و سبزی، انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک و حلیم بدون روغن (حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیم است) استفاده شود.
وی یادآور شد: سیب زمینی آب پز، سبزی های پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، هویج و نخودفرنگی، تخم مرغ آب پز، کره و عسل مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی و اسید چرب اشباع و ترانس است بسیار محدود شود و به طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا، شله زرد خیلی شیرینی و ... در وعده افطار علاوه بر این که منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می شود سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.
وی ادامه داد: مصرف بیش از 8 لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی ها و صیفی ها مانند آب هویج ، آب گوجه‌فرنگی، آب کرفس و ... سبب دریافت بیشتر مایعات و کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود و در فاصله افطار تا سحر در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید 19 باعث حفظ ایمنی بدن خواهد شد.
به گفته مهندس کلیج، بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز بعد از مصرف سحری مقدار فراوان آب می نوشند که عادت صحیحی نیست و مصرف آب برای برطرف نمودن تشنگی در طول روز توصیه می‌شود.
وی گفت: برای رفع کم آبی بدن در فاصله افطار تا سحر از سبزی‌ها و میوه‌های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانهف خربزه، طالبی و مرکبات و غیره استفاده شود.
مهندس کلیج توجه به مصرف منابع کافی پروتئین حیوانی و یا گیاهی در ایام روزه‌داری امسال به منظور بهبود و ارتقاء عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری کووید 19 را ضروری دانست و افزود: مصرف حبوبات به عنوان منبع پروتئین همراه با غلات (مانند عدس پلو و...)، جایگزین گوشت (مرغ و ماهی) خواهد بود که می تواند یک پروتئین خوب و با کیفیت را برای بدن تامین کند.
تعداد بازدید:
154
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal