مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱۳
1400/02/15
مامایی حرفه ایی مقدس در راستای ارتقاء سلامت باروری و کودکان و خانواده ها

وبدا؛ مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مامایی تنها یک شغل نیست بلکه حرفه ایی بسیار مقدس در راستای ارتقای سلامت باروری و کودکان و خانواده ها محسوب می شود.
به گزارش وبدا؛ اکرم کرمی با گرامیداشت پانزدهم اردیبهشت (پنجم ماه می میلادی) روز جهانی ماما اظهار داشت: وقتی از ماما سخن به میان می آید ناخودآگاه نگاه همه به سوی بیمارستان ها و زایشگاه می افتد، در حالی که اقدامات ماماها در حوزه بهداشت (درمراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی) نیز بسیار گسترده است.
وی با بیان اینکه ماماها در مراکز بهداشت یکی از ارکان مهم انتقال دانش به زنان و مادران باردار محسوب می شوند افزود: یک ماما در حوزه بهداشت علاوه بر مراقبت های پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان، مشاوره های باروری سالم، معاینات میانسالان، غربالگری پستان و سرویکس، درمان بیماری های زنان، مشاوره های شیردهی و... را به عهده دارند.
مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: ماماها در رسیدن به دستاوردهایی مانند کاهش مرگ زنان، نوزادان و کودکان کمتر از 5 سال، حذف کزاز نوزادان، کاهش سوء تغذیه مادران و کودکان، ترویج تغذیه با شیر مادر و واکسیناسیون، بزرگترین نقش را ایفا می کنند.
وی در تشریح وظایف ماما افزود: علاوه بر نقش مهم ماماها در مراقبتهای قبل از بارداری، بارداری، زایمان و سلامت باروری میانسالان، نقش بسیار ارزنده ای در افزایش جمعیت دارند.
مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: در راستای مقابله با پیری جمعیت، می توان با برنامه ریزی دقیق از توان این قشر استفاده بیشتری نمود.
کرمی اظهار داشت: انتظار می رود باشناخت کافی از عملکرد ماماها تنها به مراقبت مادران باردار و زایمان تمرکز نشود و در حوزه های متفاوت به نقش این قشر در بهداشت و سلامت جامعه توجه گردد.
کرمی افزود: در حوزه بهداشت نیز اساتید گروه مامایی و بهداشت باروری در دانشکده های مامایی نقش ارزنده ایی در ترببت دانشجویان مامایی در کلیه مقاطع تحصیلی دارند که با آموزش صحیح اعضای هیات علمی، ماماهای توانمندی به جامعه پزشکی ورود می کنند.
مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در تشریح بررسی و جایگاه ماما در نظام سلامت گفت: نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و ماماها یکی از مهمترین ارکان سلامت زنان و دختران بشمار می آیند.
کرمی افزود: ماماها از یک سو با ایفای نقش محوری خود در تامین سلامت بانوان و نوزادان، و از سوی دیگر بازویی پرتوان در اجرای طرح تحول نظام سلامت هستند که بدون همکاری ارزشمند و دلسوزانه ایشان، مسیر اعتلای سلامت مادر و نوزاد این چنین طی نمی شد.
وی ادامه داد: تحصیل ماماها در سطوح کاردانی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد که پس از فاغ التحصیلی می توانند در بخشهای دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند.
کرمی اضافه کرد: ماماها در بخشهای دولتی (بیمارستانها، مراکز بهداشتی، دانشکده های مامایی به عنوان هیات علمی) و در بخشهای خصوصی (دفاتر کار مامایی و مراکز مشاوره مامایی خصوصی) مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به قدمت بیش از 100 ساله حرفه مامایی خاطرنشان کرد: مامایی زیرشاخه‌ای از علوم پزشکی است که با تخصص مامایی خود مبتنی بر مراقبت و تشخیص و درمان به مادران باردار و نوزادان خدماتی را ارائه می‌دهد.
کرمی ادامه داد: ماما وظیفه دارد قبل از بارداری، در طول بارداری، هنگام زایمان و پس از زایمان مراقبت‌های لازم را از مادر و نوزاد انجام دهد، در واقع هدف اصلی ماما حفظ سلامت مادر و جنین است.
مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در تشریح فرق ماما با متخصص زنان گفت: مامایی و تخصص زنان دو حرفه‌‌ مستقل اما مکمل یکدیگرند.
وی افزود: ماماها به غیر از مسائل مربوط به زنان باردار، وظایف دیگری شامل مشاوره‌های پیش از ازدواج، بهداشت نسل، سلامت جنسی و بهداشت زنان و باروری از دوران جنینی تا یائسگی، انجام معاینات و تشخیص بیماری‌های زنان و راهنمایی در امر تنظیم خانواده را برعهده دارند.
کرمی یادآور شد: ماماها می‌توانند مشاوران خوبی برای زنان در امر سبک صحیح زندگی و تغذیه مناسب در دوران پیش از بارداری باشند.
وی با بیان اینکه بسیاری از خدمات ذکر شده فقط در حیطه تخصصی مامایی و بهداشت باروری می باشد که این خدمات هیچ گاه توسط متخصص زنان ارائه نمی شود اضافه کرد: متخصصین زنان و زایمان مشکلات و بیما‌ری‌های مربوط به زنان را تشخیص داده و درمان می‌کند و در صورت نیاز اعمال جراحی انجام می دهند. کرمی تصریح کرد: پزشک زنان با انجام تست‌های مختلف، تمامی بیماری‌ها و مشکلات مربوط به زایمان، بارداری، قاعدگی، باروری، عفونت‌های مقاربتی، اختلالات هورمونی و … را درمان می‌کند.
وی یادآور شد: ممکن است برخی از خدمات ماماها و متخصصان زنان مشترک باشد ولی در صورت انجام هر وظیفه ایی در حرفه خود می توان با کار گروهی منجر به ارتقای سلامت زنان، نوزادان و مادران باردار شد.
کرمی اظهار داشت: ماما در ابتدا در رشته کارشناسی مامایی در دانشگاه های دولتی و یا آزاد تحصیل می کند و جهت ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد در کرایش های مختلف و بعد از آن در مقطع دکتری در گرایش های مامایی، بهداشت باروره یا بیولوژی تولید مثل در دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل خواهد شد.
وی ادامه داد: متخصصان زنان، پزشکان عمومی هستند که در رشته تخصص زنان و زایمان تحصیل کرده اند.
کرمی در پایان با اشاره به اینکه راهنمایی‌ها و مراقبت‌های ماما و متخصص زنان و زایمان، سلامت مادران باردار و نوزادان را تامین می کند گفت: به طور کلی هر یک بنا به تخصص خود می‌توانند از قبل از دوران بارداری تا بعد از زایمان و هم‌چنین مراقبت از نوزاد در کنار مادر و فرزند باشند و مراقبت‌های لازم را به جا آورند، از این رو نقش بسزایی در سلامت مادر و فرزند خواهند داشت.
تعداد بازدید:
270
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal