مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱۵
1400/03/01
هر فرد مرگ مغزی می تواند جان 8 نفر را از مرگ نجات دهد
وبدا؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فرا رسیدن 31 اردیبهشت ماه روز اهدای عضو، از فعالین این عرصه در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، اصحاب رسانه بعنوان سفیران آگاهی بخشی در جامعه و مردم فهیم استان تقدیر نمود.
به گزارش وبدا؛ دکتر مجید شیرانی با بیان اینکه، هر فرد اهدا کننده عضو می تواند یک تا هشت ارگان (دو کلیه، کبد ، ریه ها، لوزالمعده و روده کوچک و قلب) را اهدا نماید. خاطر نشان کرد: همچنین حدود 53 نسج را می توان اهدا و در مجموع زندگی 61 نفر را می توان بهبود بخشید.
وی تصریح کرد: در هر دو ساعت یک بیمار نیازمند پیوند، جان خود را از دست می دهد و این در حالی است، که در هر 12 ساعت تنها یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می شود و به زندگی باز می گردد.
به گفته وی، از ابتدای شروع به کار پیوند تا کنون در ایران حدود 65 هزار پیوند در کشور صورت گرفته است و در حال حاضر حدود 25 هزار نفر در انتظار پیوند هستند.
وی با بیان اینکه، در ایران پتانسیل پیوند قلب، کبد، کلیه، لوزالمعده، ریه، روده باریک وجود دارد. اظهار داشت:
هر فرد مرگ مغزی با کمک دستگاه بین 1 تا 14 روز امکان بقا دارد و هرچه زودتر برای اهدای عضو تصمیم‌گیری شود، ارگان های بیشتری قابلیت اهدای عضو دارند.
وی، تعداد بیماران نیازمند عضو پیوندی در کشور را بیش از 25 هزار نفر اعلام و افزود: هر ده دقیقه یک نفر به این لیست اضافه می گردد و روزانه 7 تا 10 نفر از بیماران لیست انتظار به دلیل نرسیدن ارگان پیوندی در کشور فوت می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد همچنین با اشاره به رتبه سی ام ایران در جهان در سال 2019 در اهدای عضو، اظهار داشت: شاخص اهدای عضو در 20 سال گذشته رشد حدود 70 برابری داشته است.
به گفته وی، ایران رتبه اول با اختلاف بالا نسبت به سایر کشورهای قاره آسیا و کشورهای منطقه را دارد و با توجه به دارا بودن علم، داشتن ساختار و تعهد متخصصان تنها فرهنگ‌سازی حلقه مفقوده این موضوع می باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه، در ایران حتی با داشتن کارت اهدای عضو نیز نظر اصلی و تعیین کننده توسط ولی دم فرد مرگ مغزی گرفته خواهد شد و کارت اهدای عضو تنها جنبه فرهنگ‌سازی دارد. توصیه نمود، پس از دریافت کارت اهدای عضو حتما افراد با خانواده در خصوص نیت قلب قلبی خود صحبت نمایید و آنها را از تصمیم خود آگاه نمایند.
دکتر شیرانی در پایان به جایگاه شایسته چهارمحال و بختیاری در امر اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی اشاره و ترویج فرهنگ اهدای عضو در این استان را مرهون تلاش تیم فراهم آوری اعضا و اصحاب رسانه استان در امر اطلاع رسانی و تلاش تیم مجرب پزشکی مراکز درمانی استان دانست.
تعداد بازدید:
188
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal